• جمعه / ۱۰ خرداد ۱۳۹۸ / ۰۹:۵۵
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 98031004102
  • خبرنگار : 71290

همایش علمی "فلسطین نوین" در سارایوو برگزار شد

سفیر ایران در بوسنی: حمایت از ملت مظلوم فلسطین یک مساله مهم بشری است

سفیر ایران در بوسنی: حمایت از ملت مظلوم فلسطین یک مساله مهم بشری است

در آستانه روز جهانی قدس همایش علمی "فلسطین نوین" با هدف بررسی طرح معامله قرن ترامپ و با سخنرانی سفرای فلسطین و ایران در سارایوو و سفیر پیشین بوسنی هرزگوین در اردن، لبنان و سوریه در سالن اجتماعات موسسه علمی و پژوهشی ابن سینا در سارایوو برگزار شد.

به گزارش ایسنا، رزاق نموره سفیر دولت فلسطین در بوسنی و هرزگوین در سخنانی با رد هر گونه سازش درباره مساله فلسطین گفت: فلسطین سرزمینی کهن با نام و ماهیت تاریخی خاص خود است و امکان هیچ نوع معامله ای بر سر این سرزمین وجود نخواهد داشت.  

وی افزود: هدف طرح  سازشکارانه ترامپ از بین بردن اصل مساله فلسطین است و  با اجرای این طرح هویت فلسطینی از بین می رود ولی این مساله امکان ناپذیر است.

سفیر فلسطین در ادامه گفت : ترامپ کیست که بیاید و بیت المقدس را پایتخت اسراییل اعلام کند؟! بیت المقدس مقدس‌ترین شهر جهان است و ماهیت این شهر را متجاوزان و اشغالگران اسراییلی نمی‌توانند تغییر بدهند.

همچنین محمود حیدری سفیر جمهوری اسلامی ایران در بوسنی و هرزگوین طی سخنانی حمایت از ملت فلسطین را از جمله آرمان‌های انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: مساله قدس و حمایت از ملت مظلوم فلسطین صرفا یک موضوع عربی و اسلامی نیست بلکه یک مساله مهم بشری است.

وی افزود :  پیمان شکنی و احترام قائل نشدن به تعهدات خویش از یک‌سو و بی اعتنایی و پایمال کردن قوانین بین المللی از جمله قطعنامه‌های شورای امنیت و مصوبات سازمان ملل دو ویژگی مشترک رژیم صهیونیستی و دولت آمریکاست و به همین دلیل نیز همه تلاش‌های به عمل آمده‌ آن‌ها  برای حل مسئله فلسطین در دهه‌های اخیر با شکست روبرو شده و راهی جز مقاومت فراروی ملت فلسطین باقی نمانده است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت:  منطق کنونی دولت آمریکا و اسرائیل به‌کار گیری زور و حاکمیت قانون جنگل به صورت یک جانبه و بر اساس رویکردهای متجاوزانه و  توسعه طلبانه است و به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسراییل، اعلام بلندی‌های جولان به‌عنوان خاک اسراییل و کشتار صدها فلسطینی در غزه جای تردید در شکست سیاست‌های توسعه طلبانه رژیم اسراییل و آمریکا باقی نمی‌گذارد.

زلاتکو دیزدارویچ روزنامه نگار و سفیر پیشین بوسنی در کرواسی و اردن، سوریه و لبنان نیز در سخنان خود گفت: هدف از طرح معامله قرن ترامپ فراموش ساختن مساله فلسطین در اذهان مردم است.

وی افزود : نتانیاهو ، ترامپ ، کوشنر و محمد بن سلمان؛ در تلاش برای از بین بردن مساله فلسطین هستند که تبدیل غزه به یک زندان دسته جمعی با کمک کشورهای عربی، از بین بردن ماهیت بیت المقدس، تثبیت طرح‌های صهیونیستی برای آینده و گرفتن سرزمین از دست فلسطینی‌ها و دادن نان به آنها از جمله اهداف‌شان است.

این دیپلمات بوسنیایی در ادامه گفت: هدف طرح معامله قرن مشروعیت بخشیدن به ساخت  شهرک‌های صهیونیستی،  فراموشی بازگشت آوارگان فلسطینی، خلع سلاح گروه‌های مقاومت و تثبیت  اسراییل علیرغم تمامی قطعنامه‌ها و توافقات 40 سال اخیر است.

در  این مراسم که با حضور جمعی از نخبگان بوسنیایی و حامیان آرمان فلسطین در سارایوو پایتخت بوسنی و هرزگوین برگزار شد دکتر ذوقی بارانی مدیر موسسه ابن سینا ضمن خیر مقدم به حاضرین بر لزوم بررسی ابعاد فاجعه آمیز طرح اخیر دولت آمریکا و شناخت روند کنونی تحولات فلسطین تاکید کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha