• پنجشنبه / ۲ آبان ۱۳۹۸ / ۱۵:۴۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 98080201181

معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف خراسان رضوی:

خراسان رضوی مقام اول تعداد وقف‌های جدید در کشور را دارد

خراسان رضوی مقام اول تعداد وقف‌های جدید در کشور را دارد

ایسنا/خراسان رضوی معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی مقام اول را در زمینه تعداد وقف‌های جدید در کشور دارد.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین جمال ایزدی که در «نشست خبری با موضوع برنامه‌ها و فعالیت‌های دهه وقف» سخن می‌گفت، اظهار کرد: خراسان رضوی در 10 سال اخیر نسبت به استان‌های دیگر از وقف‌های بیشتری برخوردار بوده و هم این که ما هر سال با توجه به میانگین در این زمینه موفق بودیم و دلیل آن هم این است که از سال 1390 دفتر مشاوره وقف برای اولین بار درکشور، در استان خراسان رضوی ایجاد شد و در کنار آن نشست‌های علمی و صنفی وقف، ترویج فرهنگ وقف، همایش‌ها و فعالیت‌هایی که در این زمینه صورت گرفت، توانست اقبال مردم را نسبت به این موضوع بیشتر کند.

ایزدی با بیان این که سال گذشته در دهه وقف 21 مورد وقف جدید داشتیم، ادامه داد: تمام مراحل وقف در یک روز انجام نمی‌شود؛ چه بسا وقف‌هایی که در دهه وقف انجام می‌شوند و مشاوره و مقدمات آن قبلا انجام شده و در این دهه، وقف آن محقق شده است. بعضی از ثمرات این دهه، بعد از دهه خودش را نشان می‌دهد؛ یعنی تبلیغ و ترویج و مشاوره انجام می‌شود و بعدا تصمیم بر وقف گرفته می‌شود و بعد از دهه وقف قانونی و ثبت می‌شود و آمار بعد از آن به دست می‌آید.

وی عنوان کرد: دهه وقف فرصت خوبی برای تبلیغ است و هر سال در این دهه وقف‌های قابل توجهی، با توجه به این مدت کوتاه انجام می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، افزود: ما هم در مورد زیارت امام رضا(ع) و هم زیارت امام حسین(ع) موقوفاتی داریم. در گذشته ادارات ما این مساعدت‌ها را به زائران می‌کردند، اما چند سالی است که خود سازمان اوقاف به‌صورت متمرکز این کار را انجام می‌دهد. همه وجوه موقوفاتی که در مورد امام حسین(ع) داریم را جمع می‌کنیم، بعد از آن سازمان اوقاف به‌صورت کشوری برنامه‌ریزی می‌کند و میزان هر زائر مشخص می‌شود و بر اساس همان مبلغی که داریم، تعداد مشخص می‌شود؛ لذا شهرستان‌های دارای موقوفه، تعداد افرادی که زیارت کربلا نرفته‌اند را معرفی می‌کنند و بعد به‌صورت متمرکز و کشوری به عتبات اعزام می‌شوند. در مورد زائران امام رضا(ع) هم همین‌طور است و به‌صورت استانی انجام می‌شود. بعضی از این وقف‌ها انتفاعی است؛ یعنی زائرسرایی برای زائر ایجاد شده و بعضی از وقف‌ها منفعتی است.

ایزدی با بیان این که قریب به 130 هزار نفر مستاجر داریم، بیان کرد: حدود 2500 نفر متولیان غیرمتصرفی ما هستند. اعضاء هیأت امنا در بقاع متبرکه بیش از 1100 نفر و خادمان بقاع متبرکه هم بیش از 4000 نفر هستند . همچنین مبلغین بقاع که به صورت مناسبتی چه برای دهه وقف و چه مناسبت‌های در طول سال اعزام می‌شوند 500 نفر هستند.

وی عنوان کرد: برکاتی که وقف بر جامعه دارد، سال به سال بیشتر می‌شود و لذا اگر این فرهنگ نیکوکاری، وقف و انفاق را در جامعه ترویج دهیم، برکات بسیاری برای جامعه دارد؛ البته مردم هم متفاوت هستند و به دلیل این تفاوت، اعتقاداتشان نیز متفاوت است و لازم است که ما با توجه به این اعتقادات بتوانیم به این مسائل جهت دهیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha