• شنبه / ۱۱ آبان ۱۳۹۸ / ۱۴:۴۶
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 98081105958
  • خبرنگار : 50176

وجود وقف‌هایی با قدمت ۳۰۰ سال در لرستان

وجود وقف‌هایی با قدمت ۳۰۰ سال در لرستان

ایسنا/لرستان مدیرکل اوقاف و امور خیریه لرستان با اشاره به وجود وقف‌هایی در استان با قدمت ۳۰۰ سال، گفت: افرادی که تمایل به وقف دارند ولی توان مالی بالایی ندارند می‌توانند در وقف مشارکتی شرکت کنند.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام سیدمحمد طباطبایی با گرامی‌داشت دهه وقف، کامل‌ترین و جامع‌ترین نوع انفاق را وقف دانست و اظهار کرد: کسانی‌که اموال خود را در راه خدا انفاق می‌کنند چه شبانه و چه روزانه و چه به‌صورت مخفیانه و یا آشکارا اجرشان نزد خداوند متعال محفوظ خواهد بود.

وی با بیان اینکه البته انفاق در خفا به اخلاص نزدیک‌تر است و در آشکارا باعث تشویق دیگران می‌شود، افزود: خداوند متعال در آیات ۳۴ و ۳۵ سوره مبارکه توبه با این مضمون «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ إِنَّ کَثِیرًا مِّنَ الأَحْبَارِ وَالرُّهْبَانِ لَیَأْکُلُونَ أَمْوَالَ النَّاسِ بِالْبَاطِلِ وَیَصُدُّونَ عَن سَبِیلِ اللّهِ وَالَّذِینَ یَکْنِزُونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّةَ وَلاَ یُنفِقُونَهَا فِی سَبِیلِ اللّهِ فَبَشِّرْهُم بِعَذَابٍ أَلِیمٍ ﴿۳۴﴾ یَوْمَ یُحْمَی عَلَیْهَا فِی نَارِ جَهَنَّمَ فَتُکْوَی بِهَا جِبَاهُهُمْ وَجُنوبُهُمْ وَظُهُورُهُمْ هَذَا مَا کَنَزْتُمْ لأَنفُسِکُمْ فَذُوقُواْ مَا کُنتُمْ تَکْنِزُونَ» هشدار می‌دهد: «کسانی‌که طلا و نقره جمع می‌کنند و در راه خدا انفاق نمی‌کنند منتظر عذاب الیم باشند و همین طلا و نقره آن‌ها همچون آتشی گداخته آن‌ها را می‌سوزاند».

طباطبایی با بیان اینکه خسارتمندترین افراد کسانی هستند که تلاش‌شان در همین دنیا گم می‌شود و سرمایه‌شان در همین دنیا از بین می‌رود، اضافه کرد: در انفاق کردن باید از یکدیگر سبقت بگیریم؛ چراکه شیطان در کمین است و نمی‌گذارد انسان انفاق کند و انسان هم تا زمانی‌که زنده است بهتر است انفاق کند.

مدیرکل اوقاف لرستان به انواع انفاق اشاره و خاطرنشان کرد: انفاق انواع و اقسامی دارد. کامل‌ترین و جامع‌ترین نوع انفاق وقف است، زیرا در انفاق انسان یک‌بار مال خود را در راه خدا می‌دهد و وقف برای انسان ماندگار و ابدی می‌شود.

وی به وقف‌هایی که در گذشته‌های دور صورت گرفته اشاره کرد و افزود: واقفانی در لرستان بودند که وقف آن‌ها به ۲۰۰ یا ۳۰۰ سال پیش و یا بیشتر برمی‌گردد و امروز با گذشت این همه سال مردم از خدمات وقف آن‌ها بهره‌مند می‌شوند، ضمن این‌که برای واقف نیز ثواب نوشته می‌شود و این همان ارزش وقف است که ماندگار است.

مدیرکل اوقاف لرستان به سه وظیفه اوقاف اشاره و گفت: وظیفه اول بحث قرآن است که از مسابقات قرآن در مرحله شهرستانی گرفته تا مسابقات استانی و کشوری و بین‌المللی توسط سازمان اوقاف برگزار می‌شود و همچنین برگزاری کلاس‌های حفظ قرآن در سطح استان، وظیفه دوم اوقاف معرفی امامزادگان به مردم و بهسازی و بازسازی بقاع با کمک مردم و خیران و وظیفه سوم در خصوص موقوفات است که در وهله اول حفظ، حراست و نگهداری و توسعه موقوفات و در وهله دوم اجرای دقیق نیات واقفان مطرح است.

طباطبایی با بیان اینکه ممکن است برخی افراد تمایل به وقف داشته باشند ولی توان مالی بالا نداشته باشند، گفت: در این خصوص اداره‌کل اوقاف بر اساس وظیفه خود وقف مشارکتی را پیشنهاد می‌دهد که وقف مشارکتی به این‌صورت هست که چندین نفر با هم به‌صورت مشارکتی در یک وقف مثلاً ساخت مسجد و وقف کردن آن شریک می‌شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha