• یکشنبه / ۲۲ تیر ۱۳۹۹ / ۱۱:۴۱
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 99042216164
  • منبع : نمایندگی همدان

مدیرکل اوقاف استان خبر داد

کشف نخستین وقف‌نامه سنگی همدان در مسجد پیغمبر

کشف نخستین وقف‌نامه سنگی همدان در مسجد پیغمبر
عکس دریافتی است

ایسنا/همدان مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان از کشف نخستین وقف‌نامه سنگی همدان در مسجد پیغمبر(ص) خبر داد و گفت: این اثر راز موقوفه مسجد را آشکار کرده است.

حجت‌الاسلام رضا حاجی‌زین‌العابدینی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: کتیبه مذکور مربوط به سال ۱۳۰۲ هجری قمری است و بر سنگ مرمری به ابعاد ۲۰ در ۱۷ سانتی متر حک شده است.

وی ادامه داد: این اثر در سه سطر و با خط توقیع به نگارش درآمده و متن آن به مغازه وقفی در کنار مسجد پیغمبر(ص) که نانوایی بوده است، اشاره می‌کند، حاج محمدرحیم تاجر رشتی واقف این مغازه است و علاوه بر این مغازه موقوفات دیگری هم در کنار مسجد پیغمبر(ص) دارد که ثبت و ضبط شده است.

حاجی‌زین‌العابدینی توضیح داد: در پیگیری‌های بیشتر، سند مکتوب این اثر که در مرکز اسناد ملی نگهداری می‌شود هم پیدا شد، به عبارتی سند مکتوب برای امور شرعی و کتیبه سنگی برای اطلاع همگانی بوده است. 

وی درباره اهمیت این اثر هم بیان کرد: کتیبه فوق نشان دهنده رونق وقف در گذشته است و گواهی می‌دهد طبقات مختلف جامعه و به طور خاص طبقه تجار به موضوع وقف توجه فراوان داشته‌اند. در واقع این کتیبه سندی مکتوب است که نشان می‌دهد دیدگاه مردم نسبت به موضوع وقف به چه صورت بوده است؟ 

مدیرکل اوقاف استان همدان با بیان اینکه هم اکنون کتیبه در موزه وقف در طبقه زیرین آستان امامزاده عبدالله(ع) نگهداری می‌شود، گفت: وقف نامه‌ها به تکمیل کردن اطلاعات بناهای تاریخی کمک می‌کنند، به عبارت دیگر مستندات مربوط به موقوفات و ‌مدارک باستان شناختی می‌توانند همدیگر را کامل کنند.

به گزارش ایسنا، مسجد پیغمبر یکی از مساجد با اهمیت همدان است که در ابتدای بازار فلسطین، راسته پیغمبر، روبروی کاروانسرای قلمدانی واقع شده و در سال ۱۳۷۹ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. آرامگاه یکی از پیامبران بنی‌اسرائیل به نام حضرت حجی(ع) در این مسجد واقع شده و دارای قدمتی ۵۰۰ ساله است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha