• سه‌شنبه / ۳۱ تیر ۱۳۹۹ / ۰۸:۵۰
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 99043122869
  • منبع : نمایندگی لرستان

یک دکترای روانشناختی تربیتی:

صبر موجـب اعتـدال روان آدمی می‌شود

صبر موجـب اعتـدال روان آدمی می‌شود

ایسنا/لرستان یک دکترای روانشناختی تربیتی گفت:‌ صبر موجـب اعتـدال روان آدمی می‌شود.

دکتر حسنعلی ویسکرمی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: فشار روانی همواره جز ئیاز زندگی انسان بوده است. گاهی ممکن است این فشـار نیـروی زیادی بر ما وارد سازد واعمال سازمان یافته ما را مختل کند.

وی ادامه داد: انسان‌ها درطول زمان برای نظم بخشیدن به حالات روانـی و رفتـاری خـود، راهبردهـای زیـادی رابررسـی کـرده و آگاهانـه روش هایی را به منظور تنظیم وضعیت عاطفی و رفتاری خود به کار گرفته‌اند.

ویسکرمی اضافه کرد: منابع غنی اسلام به ویژه قـرآن کـریم، احادیـث و روایـات منسـوب بـه پیـامبر اعظـم و امامـان معصوم مملو از آیات و بیاناتی است که محتوای آنهـا بـه شـیوه‌هـای گونـاگون بـرای کنـار آمـدن بـا بحران‌ها واسترس‌های زندگی اشاره دارد و درک و به کارگیری آنها مـی‌توانـد پشـتوانه محکمـی بـرای مردم به منظور سازگاری با شرایط دشوار زندگی به شمار آید.

این عضو هیات علمی دانشگاه لرستان یادآور شد: درتفکـر اسـلامی مشـکلات و حـوادث زندگی در واقع آزمایش‌هایی محسوب می‌شوند که خداوند برای امتحان بندگانش سر راه آنهـا قـرار داده است.

وی افزود: با این نگرش در واقع قرآن به مردم آموزش می دهد که هنگام مواجهـه بـا مشـکلات وحـوادث به جای هراس و وحشت، درپی یافتن راه حل مناسب باشـند تـا ازایـن امتحـان سـربلند بیـرون بیاینـد. درعین حال خداوند به آنها وعده یاری و کمک نیز داده است.

ویسکرمی خاطر نشان کرد: یکی ازاین آموزه‌های مهم دینی واز راهبردهای مقابله‌ای مذهبی دربرابر فشار روانی صبر اسـت.

این دکترای روانشناختی تربیتی تصریح کرد:‌انسان برای مقابله باحوادث و ناملایمات زندگی و درعین حال حفظ سلامت روانی خـویش و توانـایی ادامه حیات پرشور و نشاط، نیازمند صبراست به گونه‌ای که درهیچ شرایطی تسلیم موانع نشـود و بـا درایت و تلاش گره‌ها را بگشاید.

وی با اشاره به اینکه صبر یکی از روش‌های خود تنظیمی اسـت کـه موجـب اعتـدال روان آدمی می‌شود، گفت: با آموزش دادن صبر که عبارت است از آشنایی با معنای حقیقی صبر، اهمیت و ضـرورت آن در زندگی و شیوه‌های کسب صبر در برابر موقعیت‌های گوناگون، می‌توان به نوجوانان کمک کـرد تا نه تنها تسلیم مشکلات نشوند، بلکه دررفع آنها بکوشند زیرانوجوانان در مواجه با استرس‌ها و بحران‌های زندگی، به یادگیری شیوه کنارآمدن با مشکلات نیاز دارند تا بتوانند سخت‌رویی خود را افزایش دهند.

ویسکرمی اظهار کرد: در روش آموزشی صبر افراد می‌آموزند که گاهی بـرای از دست دادن چیزهـای خوشایند و گاهی نیز برای کسب موفقیت و به دست آوردن آن چه دوست دارند، صبور باشـند. بـر همین اساس، صبور تلاشگر است و از سختی ها فرار نمی‌کند بلکه برای رسیدن به اهداف خـود، انعطاف‌پذیر است و فعالانه رفتار می‌کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه لرستان با بیان اینکه درآموزش صبر، آزمودنی‌ها بـر اساس فرهنگ دینی یاد می‌گیرند در پس هر سختی، گشایش و موفقیت وجود دارد، اضافه کرد: نگرش مذهبی و اعتقاد به نیرویی برتر، مایه تسلی فرد در شرایط دردناک و تهدیدکننده است وتحمل این شرایط را بـرای او آسان می‌کند.

وی یادآور شد: طی سال‌های اخیر برخی از محققان اثربخشی آموزش مفاهیم دینی و مـذهبی از جملـه آمـوزش صبر را به عنوان عواملی حمایت کننده در سازگاری با موقعیت‌های مخاطره‌آمیز و افزایش سـخت رویی بررسی کرده‌اند.

ویسکرمی تصریح کرد: نتایج برخی ازاین تحقیقات نشان می‌دهد اعتقاد به وجود یک منبع، باور به وجود یک قدرت برتر، یافتن معنا در تجارب منفی، دیدن تجارب منفی ازدیدگاهی مثبت ونگاه کردن به آنها به عنوان تجارب ضروری زندگی و خوشبین بودن با افزایش سخت رویـی و سـازگاری بـا ضـربه روانـی، همبستگی بالایی دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha