• یکشنبه / ۲۰ مهر ۱۳۹۹ / ۱۰:۴۶
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99072014495
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان:

وقف مثل یک مادر آغوش خود را برای "حصه" باز گذاشته است

وقف مثل یک مادر آغوش خود را برای "حصه" باز گذاشته است

ایسنا/اصفهان مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با بیان اینکه یک ریال از حقوق موقوفات استیفا نمی شود و موقوفات در اختیار مردم است، گفت: وقف مثل یک مادر بی منت آغوش خود را برای حصه باز گذاشته و برای حل مشکلات دیگر حصه نیز راهکارهایی داریم که با تعامل مدیریت شهری می توان بررسی و در جهت حل مشکلات این منطقه اقدام کرد.

حجت‌الاسلام محمدحسین بلک در یکصد و چهل و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، در خصوص تعیین تکلیف زمین‌های وقفی منطقه حصه، اظهار کرد: ما این بحث را داوطلبانه مطرح کردیم، اگر اراده‌ای برای حل این مشکل باشد آمادگی کامل داریم که در قبال دریافت زمینی با توجه به اختیارات و مسئولیت‌های شرعی مان همکاری لازم را داشته‌ باشیم.

وی با بیان اینکه وقف مانند مادری بی منت آغوشش را برای مردم حصه باز گذاشته است، افزود: در این زمینه شهرداری باید نسبت به ارائه خدمات به شهروندان منطقه حصه توجه داشته باشد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت: استان اصفهان حدود ۵۰ هزار رقبه شامل واحد صنفی، صنعتی، درمانی، آموزشی، خدماتی، گردشگری و مسکونی دارد که هر کدام یک واحد وقفی محسوب می شود، از این میان درصد قابل توجهی از موقوفات در شهر اصفهان جای دارد.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۸۰۰ نیت از موقوفات استان همچون اطعام، روضه خوانی، درمان، تولید، امنیت و ... احصا شده، افزود: واقفان نگاه عمیقی داشته و همچون یک جامعه شناس دردهای جامعه را تشخیص داده و اموال خود را برای درمان این دردها اختصاص داده اند.

حجت الاسلام بلک با بیان اینکه در بخش مسکن بیش از ۲۰ هزار مشترک از زمین های وقفی استفاده می کنند، گفت: در واحدهای تجاری بیش از ۴ هزار واحد میزبان کسب و کار مردم هستند، همچنین ۷۰۰ مرکز آموزشی در اختیار آموزش و پرورش است که بیشتر این واحدها نیز در شهر اصفهان قرار دارد.

به گزارش ایسنا، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ادامه داد: در بخش گردشگری از اقامتگاه ها گرفته تا سایر مراکزی که محل بازدید گردشگران هستند و حتی بازارهای سرپوشیده جزء موقوفات استان است، به علاوه بخشی از پارک هایی که فضای مفرحی برای مردم هستند وقفی است و حدود ۱۰ هزار هکتار زمین با کاربری کشاورزی در جهت تولید در سطح استان نیز موقوفه است.

حجت الاسلام بلک با تاکید براینکه گره هایی که در بخش ترافیکی شهر به دست وقف می تواند باز شود مصادیق زیادی داشته و دارد، تصریح کرد: امروز پروژه های مهمی مثل مترو در شهر اصفهان وجود دارد که فضای وقف بستر مناسبی برای اجرای آنها بوده است.

وی از تدوین بسته پیشنهادی برای تعامل با مدیریت شهری خبر داد و گفت: ۱۵ مورد احصا کرده ایم که می تواند به عنوان پیشنهاد مورد بررسی قرار گیرد و در صورت تمایل شورای شهر می توانیم کارگروهی تعیین و اجرای آنها را بررسی کنیم ازجمله اعلام آمادگی در سرمایه گذاری و اجرای پروژه های شهر و همچنین فراهم کردن بسترهایی برای ارائه خدمت بیشتر به شهروندان.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان با یادآوری اینکه با واقفان صحبت می کنیم و نیازهای جامعه را به آنها اعلام می کنیم، اظهار کرد: املاک بلاتکلیف وقفی در شهر داریم که ما هم امیدواریم تعیین تکلیف شود، در عین حال که حقوق وقف هم درنظر گرفته شود.

حجت الاسلام بلک در خصوص دفن اموات در امامزادگان استان و هزینه آن توضیح داد: وقتی کسی را در جوار امامزاده دفن می کنیم، در واقع بخشی از موقوفه و عملا حق زمین موقوفه را واگذار می کنیم، ضمن اینکه درآمد دفن این اموات هم به حساب عمرانی امامزاده می رود.

وی ادامه داد: درصورتی که نرخ پایینی برای دفن در جوار امامزادگان تعیین کنیم، خیلی زود محوطه امامزادگان پر از مدفون شده و زمین های آن واگذار می شود، بدون اینکه تاثیری در وضعیت امامزاده داشته باشد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خواستار تشکیل کارگروهی با مشارکت مدیریت شهری شد و گفت: متاسفانه تا الان نتوانسته ایم نشستی در این باره داشته باشیم، درحالی که باید حقوق موقوفات را نیز استیفا کنیم، بنابراین تا زمانی که در یک نقطه همه مسائل دیده نشود حل آن بیشتر به طول می کشد، ضمن اینکه گاهی سوء تفاهم بیشتر شده و مسیر خدمت رسانی به مردم کُند می شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha