حجتالاسلام احمد مروی امشب در مراسم خطبهخوانی حرم مطهر رضوی ضمن عرض تسلیت رحلت پیامبر اعظم(ص)، شهادت سبط اکبر ایشان امام حسن مجتبی(ع) و شهادت حضرت ثامنالحجج(ع) بیان کرد: امام موسی کاظم(ع) از امام صادق(ع) نقل فرمود «عالم آل محمد(ع) در صلب تو است». این سخن امامی است که هزاران جویای علم و دانش، هزاران عالم و فاضل در پای درسش زانو میزدند و هزاران مفسر، فقیه، فاضل، عالم و دانشمند در علوم مختلف از پای درس این امام بلند شده و تربیت شدند.
وی افزود: دشمنان امام صادق(ع)، حتی ملحدان و زندیقان نیز در برابر عظمت و مقام علمی او سر تعظیم فرود میآوردند و ایشان را خدای عقل و دانش میدانستند. این امام است که میگوید عالم آل محمد رضای تو است.
مروی ادامه داد: امام صادق(ع) در جای دیگر میفرماید «ای کاش من رضا را درک میکردم». بر اساس این روایت امام صادق(ع) آرزوی درک امام رضا(ع) را میکند.
تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: روایت دیگری از امام کاظم(ع) است که پرده از عظمت امام رضا(ع) برمیدارد و زیارت حضرت را در کنار توحیدیترین عمل عبادی، یعنی حج قرار میدهد و میفرماید «زیارت فرزندم رضا(ع) مانند حج مقبول است».
زیارت امام رضا(ع) برابر زیارت خدا در عرش است
مروی عنوان کرد: امام نیز به این اکتفا نفرمود و در جملهای میفرماید که فقط مخلصین قدرت درک او را دارند؛ ایشان فرمود «کسی که امام رضا(ع) را زیارت کند و یک شب بیتوته در کنار قبر شریفش داشته باشد، مانند این است که خدا را در عرش ملاقات کرده است».
تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: چیزی از این بالاتر و با فضیلتتر نمیشود؛ یعنی زیارت خدا در عرش نمیتوان تصور کرد. خدا را شاکریم که چنین امامان و پیشوایانی داریم».
وی گفت: ما باید سخنان و راهنماییهای این بزرگواران را در زندگی، سخنان، رفتار و اعمالمان سرلوحه کارمان قرار دهیم و سخنان این حضرات را الگو و اسوه بدانیم. اینان دعوتکنندگان به سوی خدا هستند؛ راهنماییکنندگان به سمت خشنودی خدا.
مروی اضافه کرد:امام رضا(ع) در حدیثی می فرماید «مومن، مومن نیست مگر دارای سه خصلت باشد. مومن باید یک سنت از خدا، یک سنت از ولی و یک سنت از نبی خدا(ص) را دارا باشد».
تولیت آستان قدس رضوی عنوان کرد: با اغماض از دو سنت الهی و نبوی، سنتی را که مومن از ولی باید داشته باشد، یعنی صبر را در نظر میگیریم چرا که صبر در برابر سختیها، دشورایها و مشکلات بسیار مهم است.
وی با اشاره به بیان قرآن که درباره مقام امامت میفرماید یهدون بامرنا لما صبروا، بیان کرد: محور امامت و این مقام حول محور صبر قرا گرفته و خداوند در این آیه شریفه فرمود «ما از میان شما امامانی قرار دادیم که به سوی خدا هدایت کند»؛ لذا بر اساس این آیه مقام امامت جعل آدم نیست بلکه جاعل مقام امامت خداست.
مروی گفت: اصل امامت حول محور صبر قرار گرفته است. صبر ریشه رساندن انسان است به جایی که تمام عالم در قبضه قدرت او است.
وی با بیان اینکه صبر دارای مراحلی است بیان کرد: صبر از چشم و زبان شروع میشود و بر همه شئون عالم ادامه پیدا میکند.
تولیت آستان قدس رضوی گفت: انسان صابر همان امام است؛ کسی که از همه اینها عبور کرده و بهشت هم بر او جلوهای ندارد؛ لذا علی(ع) میفرماید «فراق تو را چگونه تحمل کنم؛ عذابت قابل تحمل است».
اعجاز امیرالمومنین(ع) صبر و سکوت ایشان بود
وی بیان کرد: علامه امینی حق بزرگی بر مکتب اهل بیت(ع) دارد. او در جایی میفرماید اعجاز امیرالمومنین(ع) در قدرت و شجاعت و جنگاوری او نیست بلکه اعجاز علی(ع) را با این همه قدرت و شجاعت در سکوت ۲۵ سالهاش باید جستوجو کرد.
مروی ادامه داد: امیرالمومنین(ع) برای حفظ اسلام از حقی که نه براساس قرارداد بشری به او داده شده بلکه از حقی که خدا برای او قرار داده بود، میگذرد و صبر میکند. نه تنها سکوت میکند بلکه آنجا که حق مردم و حقالله مورد هجوم قرار میگیرد، حضرت دفاع میکند.
تولیت آستان قدس رضوی اضافه کرد: علی(ع) برای اصل اسلام و قرآن صبر میکند. به این دلیل است که در برابر عظمت علی(ع) جبرئیل و ملائکهالله هم کرنش میکنند.
وی با اشاره به اینکه مهمترین عنصر در زندگی ۲۵۰ ساله معصومین(ع) صبر است، افزود: همه ائمه(ع) صبر کردند. امام حسین(ع) در روز عاشورا نیز در بین آن همه اندوه و سختی صبر کرد. امام رضا(ع) در برابر خدعه مامون صبر کرد و با صبرش نیرنگ مامون را نقش بر آب نمود.
مروی اظهار کرد: صبر یعنی مقاومت در برابر تمایلات نفسانی؛ صبر یعنی اگر همه مردم دنبال زراندوزی بودند، انسان مومن به هر مالی دستاندازی نکند. صبر یعنی اگر همه در برابر طاغوت ذلیل شدند، ملت صبار حاضر به خفت نشود.
تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: صبر نه بیتفاوتی و بیانگیزگی، نه خود تنها گذاشتن و نه تو سری خوردن و هر ذلت و خفت را پذیرفتن است. صبر وعده قرآن است؛ آنجا که میفرماید «صبر کنید و تقوی الهی را پیشه کنید».
وی عنوان کرد: امام زمان(عج) چه صبری دارد؛ چرا که برای امام حجابی نیست. ایشان به نجف و فرق شکافته علی(ع) نگاه میکند؛ به مدینه و پهلوی شکسته مادرش زهرا(س) نگاه میکند؛ به مدینه و قبر تخریب شده ائمه بقیع نگاه میکند؛ ما از کربلا میگوییم و میشنویم و اشک میریزیم ولی امام زمان(عج) کربلا را میبیند. ایشان نگاهی به توس میکند و جد بزرگوارش را میبیند که از شدت مسمومیت به خود میپیچد. امام زمان(عج) میبیند که امام جواد(ع) بر بالین پدر آمد و با دست کوچکش سر پدر را در دامن میگیرد. یک منظره هم در کربلا میبیند که پدر، سر پسرش علی اکبر(ع)را بر دامان میگیرد.
مروی عنوان کرد: این شبها میلیونها زائر عاشق دلشان در طواف حرم رضوی است اما اینکه نمیتوانند از نزدیک زیارت کنند، همه غم دارند. امید داریم با عنایت حضرت شر این ویروس منحوس از همه جهان و کشور عزیزمان کم شود و بار دیگر شاهد حضور خیل عظیم زائران باشیم.
انتهای پیام
نظرات