• دوشنبه / ۵ آبان ۱۳۹۹ / ۰۸:۵۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99080502070

یک هنرمند گرافیست:

مهم‌ترین وظیفه استانداری، ایجاد ارتباط مستحکم میان نهادهای فرهنگی است

مهم‌ترین وظیفه استانداری، ایجاد ارتباط مستحکم میان نهادهای فرهنگی است

ایسنا/خراسان رضوی یک هنرمند گرافیست انتظارات خود از استانداری و استاندار در زمینه‌های هنری و فرهنگی را تشریح کرد و افزود: ایجاد ارتباط مستحکم و هم‌سو میان نهادهای فعال در حوزه فرهنگی مهم‌ترین وظیفه استانداری است.

احسان مهدوی در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر لزوم وجود ارتباط موثر و همسو میان نهادهای استان اظهار کرد: من در سال ۸۷ و در دوران شهرداری آقای محمد پژمان به مجموعه فعالیت‌های هنری شهر مشهد پیوستم و در ابتدا درگیر طرح «استقبال از بهار» شدم. آن زمان همکاری بسیار خوبی میان شهردار و استاندار وجود داشت، به طوری که هر دو در کنار یکدیگر، همراه حرکت می‌کردند اما در دوره‌های بعدی که جریان «استقبال از بهار» ادامه یافت، من چنین رابطه‌ای میان شهردار و استاندار مشاهده نکردم. 

وی خاطرنشان کرد: به نظر من استاندار می‌تواند ارتباط خوبی میان اداره ارشاد به عنوان یک نهاد تأثیرگذار بر هنر، شهرداری به عنوان نهادی که فعالیت‌های  هنری شهری انجام می‌دهد و آستان قدس که در چند سال اخیر در این زمینه بسیار فعال عمل کرده‌ و بسیاری از هنرمندان را درگیر کارهای خویش کرده، ایجاد کند.

این هنرمند گرافیست ادامه داد: در حال حاضر هر یک از این نهادها راه خود را پیش گرفته و لذا در بسیاری از مواقع دوباره کاری) اتفاق می‌افتد و در برخی موارد نیز این نهادها فعالیت‌های یکدیگر را خراب می‌کنند. بنابراین استاندار می‌تواند مانند پدر، این نهادها را که همانند برادر یکدیگر هستند، در کنار یکدیگر جمع کند تا در یک مسیر قدم بردارند و به این ترتیب از انجام فعالیت‌های  تکراری و هزینه‌های اضافی جلوگیری شود. 

جای خالی قانون‌گذاری سهل در استانداری 

مهدوی عنوان کرد: نکته دیگری که جای خالی آن در استانداری دیده می‌شود، تسهیل در قانون‌گذاری است. فضای هنری نیاز به قوانینی دارد که در حال حاضر به آن احساس نیاز می‌شود اما پاسخ نهادها و دستگاه‌هایی مانند شهرداری، اداره کل ارشاد اسلامی و... در این خصوص این است که وظیفه ما قانونگذاری نیست. من نمی‌دانم قانونگذاری وظیفه چه ارگانی است اما استانداری راحت‌تر می‌تواند این قوانین را تصویب کند. از جمله قوانین مورد نیاز حق امضا است؛ به عنوان مثال جامعه مهندسین حق امضا دارد و هر فردی نمی‌تواند ساختمان‌سازی کند. 

وی افزود: نظارت متخصصین بر بسیاری از اتفاقات گرافیکی که در شهر مشهد روی می‌دهد، وجود ندارد و کسی آن‌ را امضا نمی‌کند. مهم‌ترین این موارد بیلبوردهای شهری است، به طوری که نظارت هنری بر بخش‌های هنری و گرافیکی در بیلبوردهای شهر و همچنین پیاده‌سازی خلاقیت صورت نمی‌گیرد. بنابراین لازم است بیلبوردهای شهری را شخص متخصص و کاربلدی امضا کند. در نشریات نیز فعالیت‌های  گرفیکی سطح پایینی انجام می‌شود و کسی آن‌ را امضا نمی‌کند. 

این هنرمند گرافیست تصریح کرد: به علاوه بسیاری از اماکن تاریخی زیبا در مشهد در سال‌های اخیر تخریب شده است و قانونی که مانع این گونه تخریب‌ها شود، وجود ندارد. به همین دلیل در حال حاضر تعداد این اماکن بسیار کاهش یافته‌ است؛ در حالی که وجود چنین اماکنی بر غنای جنبه تاریخی این شهر در کنار حرم امام رضا(ع) بسیار موثر بوده‌است. 

مهدوی اضافه کرد: تعداد بسیار زیادی هتل در شهر مشهد وجود دارد و چنانچه تابلوهایی از هنرمندان مشهدی بر دیوار هر یک از این هتل‌ها نصب شود، کمک بزرگی به اقتصاد هنرمندان خواهد شد و از طرفی دیگر مسافران ایرانی و خارجی با هنر این شهر آشنا می‌شوند. لذا تنها کافی است که قوانینی در این زمینه‌ وجود داشته‌ باشد تا به عنوان مثال هتل‌داران را طبق ضوابط ملزم به خرید و نصب اثری هنری از هنرمندان مشهدی در هتل خویش کند.

ورود افراد غیرمتخصص به حوزه گرافیک، سبب نزول سطح گرافیک شهر شده‌ است

وی گفت: نکته دیگر در این خصوص ورود افراد و اشخاص گوناگون به رشته و حرفه گرافیک است که سبب شده‌ فضای گرافیک خراب شود؛ به طوری که شکل فاخر آن نزول پیدا کرده و این نازل بودن باعث شده دستمزد طراحان گرافیکی کاهش پیدا کند. به عنوان مثال می‌توان تایپ و تکثیری‌ها(مستقر در چهارراه راهنمایی) را نام برد. این افراد کسانی هستند که تحصیلات این رشته را ندارند و با یک‌صدم قیمت واقعی، کارهای گرافیکی ضعیف انجام می‌دهند. ما حدود ۱۰ سال است پیگیر این موضوع هستیم که باید کسانی کارهای گرفیکی مانند طراحی لوگو انجام ‌دهند که به عنوان مثال عضو انجمن گرافیک هستند، تحصیلات گرافیک داشته‌اند و یا به درجه هنری رسیده‌اند.

این هنرمند گرافیست در خصوص کمبودهای اداره ارشاد اسلامی استان اظهار کرد: به نظر من استانداری باید بیشتر از هر نهاد دیگری باید به اداره ارشاد کمک کند زیرا بودجه این اداره کل بسیار کم است و به همین دلیل عملا مجموعه‌ای بی‌قدرت است. لذا من فکر می‌کنم باید بودجه بیشتری به این اداره اختصاص یابد تا بتواند کارهای اثرگذارتری انجام دهند. همچنین به نظر من استانداری نباید به صورت مستقیم به حوزه هنر ورود پیدا کند بلکه باید به شکل ریشه‌ای و در پشت صحنه به عنوان حامی هنر عمل کند. در سال‌های اخیر چند بار این اتفاق افتاد اما به نظر من این شیوه خیلی خوب نبوده‌ است. 

مهدوی بیان کرد: یکی از کارهای بزرگی که استانداری می‌تواند انجام دهد، پیگیری فعالیت‌های تئوری، تاریخی و هنری مشهد است. استانداری نهادی است که می‌تواند خیلی ریشه‌ای، تاریخی و اسنادی با مساله هنر مشهد و استان روبه‌رو شود، به این معنی که می‌توان کتاب‌های چندجلدی در خصوص هنرهای ریشه‌دار و اصیل مشهد، به عنوان دایرة‌المعارف، چاپ و نگه‌داری کرد. 

وی ادامه داد: نهادهایی مانند شهرداری، اداره کل ارشاد اسلامی و آستان قدس کمتر به این موضوع پرداخته‌اند؛ به طوری که دغدغه شهرداری بیشتر جریان شهری و مواردی است که مردم آن‌ را می‌بینند. اداره کل ارشاد نیز در پاسخ، کمبود بودجه را مطرح می‌کند و دغدغه آستان قدس نیز بیشتر معطوف به امور مذهبی است؛ بنابراین بسیاری از هنرهای مشهد، استان خراسان رضوی و این منطقه به مرور زمان به فراموشی سپرده می‌شود و یا عده‌ای به سختی و چنگ و دندان از آن‌ حفاظت و نگه‌داری می‌کنند.

این هنرمند گرافیست خاطرنشان کرد: به هر حال حمایت برای تولید تعدادی دایرة‌المعارف، تحقیق و فعالیت‌های تئوریک کتابخانه‌ای در زمینه‌های مختلف معماری، آیین‌ها، نسخ خطی و... به حفظ این آثار و منابع کمک خواهد کرد. علاوه بر این‌ها استانداری می‌تواند برای خارج کردن این آثار از آرشیو آستان قدس و چاپ آن‌ کمک کند. باید توجه داشت آرشیو حرم امام رضا(ع)، آرشیوی بسیار غنی است. 

مهدوی افزود: به نظر من همانطور که استانداری می‌تواند به گذشته مشهد و استان بازگردد و آن‌ را حفر کند، می‌تواند گام‌های بلندی برای آینده نیز برداشته و در این زمینه برنامه‌ریزی کند. به عنوان مثال می‌توان فونتی به نام فونت مشهد طراحی کرد به طوری که نامه‌ها، تابلوهای راهنمایی و رانندگی و مغازه‌ها و... مشهد با نام فونت مشهد باشد. به تعبیری می‌توان هویت تایپی برای مشهد ایجاد کرد. طراحی تصاویری که همه دنیا، مشهد را با این تصاویر بشناسند نیز از دیگر فعالیت‌ها در این زمینه است. در کشورهای بزرگی مانند نیویورک، پاریس و... چنین کارهایی انجام شده‌ است.

وی عنوان کرد: علاوه بر این‌ها استانداری می‌تواند نما و منظر شهر را مدیریت کند. مانند اتفاقی که در پاریس رخ داده است. زمانی که در پیاده‌روهای پاریس حرکت می‌کنیم، نما به طور قانونمند و مرتبی تا کیلومترها حفظ شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha