• سه‌شنبه / ۶ آبان ۱۳۹۹ / ۱۳:۱۵
  • دسته‌بندی: باشگاه دانشجویان
  • کد خبر: 99080603422
  • منبع : باشگاه دانشجویان

کمالگرایی عامل پیشرفت یا شکست؟

کمالگرایی عامل پیشرفت یا شکست؟

انجمن علمی دانشجویی مشاوره دانشگاه الزهرا (س) با همکاری انجمن علمی دانشجویی روانشناسی مدیریت دانشگاه شهید چمران، در برنامه زنده اینستاگرام موضوع «کمالگرایی، عامل پیشرفت یا شکست؟» را بررسی می کند.

به گزارش باشگاه دانشجویان ایسنا، کمال‌گرایی در روان‌ناسی، ویژگی‌ شخصیتی است که خصوصیات آن، با تلاش فرد برای بی‌عیب‌ونقص بودن و تنظیم استانداردهایی برای بالاترین سطح عملکرد توصیف می‌شود و با خود ارزیابیِ انتقادی و نگرانی در مورد ارزیابی دیگران نیز همراه است. کمال‌گرایی در بهترین تعریف آن، یک نوع ویژگی چند بعدی است، به طوری که روانشناسان توافق دارند که بسیاری از جنبه‌های مثبت و منفی در آن وجود دارد. در فرم ناسازگار آن، کمال‌گرایی مردم را به تلاش برای رسیدن به یک ایده‌آل دست نیافتنی یا اهداف غیر واقع‌بینانه سوق می‌دهد، که اغلب منجر به افسردگی و عزت نفس پایین می‌شود. در مقابل، کمال‌گرایی سازگار می‌تواند به افراد برای رسیدن به اهداف خود انگیزه بدهد و باعث شود که این افراد از تلاش خود لذت ببرند. داده‌های جدید نشان می‌دهد که گرایش‌های کماگرایانه، در بین نسل‌های اخیر افراد جوان رو به افزایش است.

کمال‌گراها، به طور اجباری و وقفه‌ناپذیر، برای رسیدن به اهداف دست نیافتنی، تلاش و تقلا می‌کنند و ارزش خود را با میزان بهره‌وری و دستاوردهای خود اندازه‌گیری می‌کنند. کسی که خودش را برای رسیدن به اهداف غیر واقعی، تحت فشار قرار می‌دهد، به ناچار خود را در معرضِ دامِ ناامیدی نیز قرار می‌دهد. وقتی کمال‌گراها در رسیدن به استانداردهای خود شکست می‌خورند، تمایل به انتقاد خشن از خود دارند.

"کمالگرایی چیست و چه تفاوتی با کامل گرایی دارد؟"، "چرا افرادی کمالگرایی رو عامل شکست و برخی عامل موفقیت میدانند؟"، "کمالگرایی مثبت و منفی چه تفاوتی باهم دارند؟" و"شیوه برخورد با کمالگرایی چیست؟" مباحث و سرفصل های این برنامه است که با ارائه دکتر یدالله زرگر ـ دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران، روز چهارشنبه هفتم آبان ماه ساعت ۲۰، به صورت زنده از اینستاگرام پخش می شود.

علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند به کانال zargaryadollah@ و chamran_psychology@ مراجعه کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha