• پنجشنبه / ۲ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۱:۳۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99110201123
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران:

دیپلماسی فرهنگی بیش از دیپلماسی سیاسی پیوند دهنده ملت‌هاست

 دیپلماسی فرهنگی بیش از دیپلماسی سیاسی پیوند دهنده ملت‌هاست

ایسنا/خراسان رضوی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: دیپلماسی فرهنگی می‌تواند کاربرد بالاتری از دیپلماسی سیاسی در پیوند دادن ملت‌ها داشته باشد.

اشرف بروجردی در مراسم افتتاح نخستین نمایشگاه و همایش بین‌المللی خوش‌نویسی راه ابریشم که شامگاه گذشته در موزه بزرگ خراسان برگزار شد، اظهار کرد: راه ابریشم پروژه‌ای است که یونسکو از دو سال قبل آغاز کرده تا در عرصه‌های مختلف کار مشترک کشورهای مسیر جاده ابریشم را به نمایش بگذارد و بین کشورهای مختلف این مسیر حلقه وصلی ایجاد کند.

وی ادامه داد: باید منتظر بود تا به تدریج نتایج اجزاء مختلف فرهنگی پروژه راه ابریشم که می‌تواند وصل دهنده ملت‌ها باشد نمود پیدا کند. به ویژه اینکه ما اعتقادمان بر این است که دیپلماسی می‌تواند کاربرد بالاتر و بهتری از دیپلماسی سیاسی در پیوند دادن ملت‌ها داشته باشد.

بروجردی تصریح کرد: خداوند را سپاس‌گذاریم و سر بر آستان پر مهرش می‌گذاریم که به ما توان بخشید که مزیت نطق و بیان را دریابیم و فضیلت بخشید که از میان هنرها هنر قدسی خوشنویسی را برگزینیم. خط و خوش‌نویسی بهترین وسیله درک مفاهیم و معانی و شاید زیباترین عامل انتقال دانش و معلومات بشری است، و جلوه‌ای از رخ خداست که خدا زیباست و زیبایی را دوست دارد.

وی با اشاره به وجود روشنی و صفای دل در میان هنرمندان خوشنویس، بیان کرد: استادان معتقد بر آنند که رسیدن به مرتبه بالای هنر خوشنویسی ممکن نیست مگر با داشتن تذهیب نفس و صفای دل. اگر به محتوای قالب‌های مختلف خوشنویسی بنگریم در می‌یابیم که مضامین و محتواهای آن بجز آیات قرآنی و روایات و احادیث اهل‌بیت معصومین و پیام‌های حکیمان نیست و قطعا سال‌ها کتابت این مطالب ژرف عرفانی در جان خوشنویسان می‌نشیند و جان‌هایشان را مصفا می‌کند و جلا می‌بخشد.

همچنین منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سخنرانی مجازی در این اجلاس، گفت: برای نخستین بار هنرمندان خوشنویس از ۳۰ کشور حوزه‌های تمدنی مختلف جهان در شهر مقدس مشهد گرد هم آمده‌اند تا پس از سال‌ها دوباره بسان نیکان ارجمند و خردمندمان پیوند دهنده صلح و دوستی و برادری باشند.

وی ادامه داد: پس از اجلاس موفقیت‌آمیز سال گذشته در شهر کهن همدان و استقبال سازمان جهانی یونسکو از این اقدام شایسته ایران در تقویت تبادلات فرهنگی با محوریت جاده ابریشم، خوش‌بختانه با اقدام متعهدانه کمیسیون یونسکو در ایران ابتکار برگزاری نخستین کنفرانس بین‌المللی رقص قلم در مسیر جاده ابریشم طراحی و به مرحله اجرا در آمد.

غلامی تصریح کرد: اهمیت این رویداد جهانی از آن جهت برجسته‌تر می‌شود که فزون بر یک سال است که کل جامعه بشری با همه‌گیری ویروس اهریمنی کرونا دست به گریبان است و در انزوا و افسردگی به سر می‌برد و کشور ما ایران همواره در طول قرن‌ها به وسیله فرهنگ و هنر دستاوردهای شادی بخشی را برای جهانیان به ارمغان آورده است و اکنون که همه ملت‌ها تحت تاثیر فشارهای روحی این بیماری قرار گرفته‌اند بار دیگر یادآوری عظمت و اصالت فرهنگ و هنر با برافراشتن بیرق هنر جاودان خوش‌نویسی پا به عرصه نهاده است.

وی خاطرنشان کرد: از دیگر شایستگی‌های پر آوازه ایرانی این است که بیش از پیش ذات و ماهیت اصلی راه ابریشم پیوسته شده است. جاده ابریشم صرفا یک مسیر تبادل تجاری نبوده، بلکه گذرگاه ادیان و فرهنگ و هنر و توسعه و گسترش صلح و دوستی‌های پایدار بوده است که از ارزنده‌ترین اهداف سازمان جهانی یونسکو است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha