• جمعه / ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۲:۴۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99121511133
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

معاون وزیر صمت خبر داد

31 میلیارد دلار از حجم تجارت کشور مربوط به صادرات بوده است

31 میلیارد دلار از حجم تجارت کشور مربوط به صادرات بوده است

ایسنا/خراسان رضوی رئیس هیئت مدیره سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران گفت: در 11 ماه گذشته حجم تجارت کشور بیش از 65 میلیارد دلار بوده که بیش از 31 میلیارد از این حجم مربوط به صادرات بوده است.

وجیه الله جعفری در مراسم تقدیر از صادرکنندگان نمونه خراسان رضوی که شب گذشته در اتاق بازرگانی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: مجموع تجارت جهانی از سال 2005 که 10تریلیون دلار بود تا سال 2019 به 18.8 تریلیون دلار رسید، یعنی سالی یک تریلیون دلار رشد داشته است. در سال 2020 به دلیل بیماری کرونا حدود9.2 تریلیون دلار از ارزش مبادلات اقتصادی کاسته شده است.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود بعد از کشف واکسن کرونا 4 درصد رشد را نسبت به قبل داشته‌ باشیم و در سال 2021 به طور میانگین این  عدد به رشد متوسط 7.2 درصدی خواهد رسید.

معاون وزیر صمت ادامه داد: این آمار و ارقام نشان دهنده این است که تجارت جهانی رو به رشد است و کشور ما باید برنامه‌ای جدی برای این موضوع داشته باشد وگرنه بهره لازم و کافی را نخواهیم برد.

وی  با اشاره به اینکه در 11 ماه گذشته حجم تجارت کشور بیش از 65 میلیارد دلار بوده، اظهار کرد: بیش از 31 میلیارد از این حجم مربوط به صادرات بوده و تراز مثبت اقتصادی خراسان رضوی در این میان کم‌نظیر است.

جعفری عنوان کرد: بخش زیادی از فعالیت‌های ما که ریسک‌پذیری در آن کمتر است امروزه به بخش خصوصی واگذار شده و بیشتر بنگاه های ما به روش های مختلف در بخش خصوصی وتعدادی از بنگاه های عمومی در آن شراکت دارند.

وی با تاکید بر اهمیت بحث اکتشاف خاطر نشان کرد: برای صنایع معدنی که بسیار در ارزش افزوده مهم هستند نیازمند مواد اولیه معدنی هستیم. در حال حاضر در حوزه فعالیت‌های مربوط  به صنایع مس و فولاد کمک هایی در جهت تامین ارز برای تامین مواد اولیه صورت گرفته است.

رئیس هیئت مدیره سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با ذکر این نکته که  کار اکتشاف را در سرلوحه کار خود در توسعه قرار دادیم، یادآور شد: طی چند سال گذشته اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است که امیدواریم به نتیجه برسد.

وی با تاکید بر لزوم هدایت نیروهای موفق به سمت سرمایه‌گذاری در زیر ساخت‌ها بیان کرد: نکته دیگر بحث زیرساخت‌هاست. چه در بحث تامین آب، برق و گاز و ...،  در این زمینه با شرکت‌های توسعه‌گرا وارد مذاکره شده‌ایم. یعنی شرکت‌های بزرگی که از صنایع معدنی رشته زنجیر خود را توانسته ‌اند پایدار کنند و سرمایه خوبی به دست آورده اند، بتوانند به بخش زیرساخت کشور هدایت شوند و در این راستا به ما کمک کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha