• دوشنبه / ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۱:۲۸
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99122518952
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

سومین شعبه شهر کتاب اردیبهشت اصفهان با همکاری جهاد دانشگاهی افتتاح شد؛

رخت نو بر قامت کتاب‌فروشی جهاد دانشگاهی اصفهان

رخت نو بر قامت کتاب‌فروشی جهاد دانشگاهی اصفهان

ایسنا/اصفهان یک گوشه از حافظه جمعی آن‌ها که از ۳۶ سال پیش تا کنون، به دانشگاه اصفهان رفت‌وآمد داشته‌اند، حتماً تصویری از کتاب‌فروشی جهاد دانشگاهی پیدا می‌شود؛ مکانی که از این پس با شکل و شمایلی جدید، در خدمت کتاب‌بازهاست.

چند روز مانده به آغاز سال نو، دعوت‌نامه‌ای که خبر از افتتاح سومین شعبه شهر کتاب اردیبهشت اصفهان با همکاری جهاد دانشگاهی می‌داد، مهدی ژیان‌پور، سرپرست جهاد دانشگاهی واحد اصفهان، سروش صحت، مدیر شهر کتاب اردیبهشت، فریده روشن، رئیس کمیسیون فرهنگی ورزشی شورای اسلامی شهر، علی خدایی و رضوان نیلی پور، دو تن از نویسندگان اصفهان و دیگر اهالی فرهنگ و هنر اصفهان را دور هم جمع کرد. این برنامه، البته هیچ سخنرانی نداشت و در فضایی دوستانه رقم خورد.

مهدی ژیان‌پور، سرپرست جهاد دانشگاهی واحد اصفهان در پاسخ به سؤال‌های مطرح شده پیرامون این تحول تازه در فعالیت کتابفروشی جهاد دانشگاهی، به ایسنا می گوید: بعد از وقوع انقلاب فرهنگی و در شرایطی که هنوز انتشاراتی  نظیر سمت وجود نداشت، جهاد دانشگاهی مأموریتی با عنوان «نهضت ترجمه و تألیف» کتاب را بر عهده گرفت و متناسب با این مأموریت، کتاب‌فروشی‌های جهاد دانشگاهی در سراسر کشور راه‌اندازی شد.

او ادامه می‌دهد: یکی از پایه‌های اصلی هویت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان نیز، انتشارات و کتاب‌فروشی‌ای است که با سابقه‌ای ۳۶ ساله در مجاورت دانشگاه اصفهان به‌عنوان یک برند مطرح دانشگاهی فعالیت داشته و تغییر سلیقه جامعه دانشگاهی در گذر زمان، ایجاب می‌کرد که این مرکز هم تغییراتی داشته باشد.

به گفته ژیان‌پور، مشارکت و تفاهم تازه‌ای که میان جهاد دانشگاهی و شهر کتاب اردیبهشت برقرار شده، در راستای برآورده کردن نیازهای تازه جامعه و ارتقای استانداردهای چاپ و فروش کتب دانشگاهی بوده است.

سرپرست جهاد دانشگاهی واحد اصفهان، در این باره توضیح می‌دهد: امروزه دیگر دانشگاه سپهر متمایزی از جامعه نیست و از قضا، بیش‌ازپیش به آن شبیه شده، کتاب، به‌عنوان منبع اطلاعات، انحصار خود را از دست‌ داده و بازار کتاب به‌عنوان متن، با پیرامونی به نام اقلام تبلیغی، تزئینی و تحریری رونق می‌یابد؛ در پاسخ به این شرایط، ما نیز تصمیم گرفتیم با عملکردی جامع‌تر و حرفه‌ای‌تر خود را با روح جدید زمانه منطبق کنیم.

او تأکید می‌کند که جهاد دانشگاهی در حوزه نشر و فروش کتاب به‌هیچ‌عنوان به دنبال مقاصد انتفاعی نیست و در ادامه، هدف از مشارکت با شهر کتاب را این‌گونه شرح می‌دهد: هدف ما در چارچوب‌های حرفه‌ای نشر و فروش کتاب، عمل به مسئولیت‌های فرهنگی نظیر نشر دانش، تقویت اقتصاد فرهنگ و ترویج سنت مطالعه و گفت‌وگو است و به لحاظ اقتصادی نیز انتظار داریم این بخش خوداتکا باشد.

ژیان‌پور می‌افزاید: شکل تفاهم جهاد دانشگاهی و شهر کتاب به‌گونه‌ای است که کمک می‌کند هم نیازهای دانشگاهی بهتر برآورده و هم، دیگر نیازهای تازه شکل‌گرفته در جامعه، در مواجهه با یک کتاب‌فروشی، به شکل کامل‌تری پاسخ داده شود.

از دید این پژوهشگر، نخستین مزیت این تفاهم برای جامعه دانشگاهیان و عموم شهروندان، پویاتر شدن کتاب‌فروشی و انتشارات جهاد دانشگاهی واقع در لبه شمالی دانشگاه اصفهان است که باز شدن در دانشگاه به روی عموم مردم را نیز تسهیل می‌کند و این، یکی از ویژگی‌هایی است که در شهر خلاق به آن توجه ویژه‌ای شده.

او خاطرنشان می‌کند که با در نظر گرفتن گستره فرهنگی علمی و حتی رفاهی تفریحی زندگی دانشجویی، در این بخش از شهر فراتر از کتاب، نیازهایی وجود دارد که باید پاسخ داده شود و از این منظر، همکاری کتاب‌فروشی جهاد دانشگاهی و شهر کتاب می‌تواند پاسخی حرفه‌ای به برخی از نیازها به‌خصوص برای دانشجویان خوابگاهی باشد.

سرپرست جهاد دانشگاهی واحد اصفهان ادامه می‌دهد: هم‌نشینی کتاب و نوشت‌افزار و مجاورت کتاب‌های دانشگاهی و غیردانشگاهی در این مرکز، ضمن پاسخگویی به تمام نیازها می‌تواند سبد علایق فرهنگی مشتریان را گسترش بدهد و در این صورت می‌شود امیدوار بود که با انعکاس کامل‌تری از  جامعه مواجه شویم.

ژیان‌پور تأکید می‌کند که هنوز هم این کتاب‌فروشی، کتاب‌فروشی جهاد دانشگاهی با سبقه و سنتی ۳۶ ساله است و می‌گوید: کمک دوستان ما در شهر کتاب باید به‌گونه‌ای باشد که این هویت و اختصاصیت مربوط به دانشگاه، نه‌تنها حفظ شود بلکه با شیوه‌هایی نوین ارتقاء یابد؛ ازاین‌رو اجرای فعالیت‌های مشترکی را به‌ویژه در زمینه برگزاری رویدادهایی نظیر جلسات نقد، معرفی و رونمایی از کتاب با محوریت کتب دانشگاهی و استفاده از ظرفیت‌های اساتید مدنظر قرار خواهیم داد و تلاش خواهیم کرد که از ابتدای سال آینده و با ارائه یک تقویم کاری، سالی سرشار از رویدادهای غنی در این مرکز داشته باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha