• جمعه / ۳۰ فروردین ۱۳۹۸ / ۱۴:۳۰
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: fars-56459

امام جمعه شیراز:

رضایت خدا و خلق در حکومت اسلامی یکی است/ تجلیل از سعدی باید متناسب با جایگاه او باشد

رضایت خدا و خلق در حکومت اسلامی یکی است/
تجلیل از سعدی باید متناسب با جایگاه او باشد

امام جمعه شیراز با بیان اینکه، وقتی در زمین حکومت خدا ایجاد شد، خوف به آرامش و امنیت تبدیل می شود، تاکید کرد که در حکومت اسلامی، رضایت خدا و خلق خدا یکی می شود.

به گزارش ایسنا منطقه فارس، آیت الله لطف الله دژکام در خطبه های نماز جمعه 30 فروردین شیراز، با بیان اینکه گاه در جامعه اولویت های مد نظر خدا را رها کرده و به اولویت مد نظر خلق توجه می کنیم، تاکید کرد که این با حکومت صالحان فاصله دارد.

او با تصریح اینکه مقدم دانستن خلق بر خالق، متناسب با خصوصیتهای حکومت اسلامی نیست، لازمه حکومت اسلامی و الهی را ترویج و گسترش اخلاص در شئون مختلف جامعه دانست و گفت: در قضیه سیل این مردم اخلاص خود را نشان دادند، آنجا که اگر نیازی نداشتند، کمکی دریافت نکردند تا کمکها به نیازمندان برسد.

امام جمعه شیراز با تاکید براینکه آیات قرآن کریم، مراتب اخلاص را به ما تعلیم داده است، جامعه را به سمت اصلاح ارزیابی و تاکید کرد که صحنه های خلق شده در ایام سیل توسط مردم، نشان از حرکت جامعه به سمت معنویت دارد.

نماینده ولی فقیه در فارس با اشاره به سفری که به اهواز انجام داده بود، ضمن اشاره به قدردانی مردم خوزستان از مردم فارس به واسطه کمکها و همراهی ها، خاطرنشان کرد که جلوه های معنویت در مردم کم نیست، ما مدیران باید بیشتر تلاش کرده و اخلاص را مداوم تمرین کنیم.

آیت الله دژکام، انجام کار برای خدا و رضای خدا را نمودی از اخلاص افراد برشمرد و تاکید کرد که اگر به دنبال کسب معنویت هستیم نباید بگوییم این کار را من انجام دادم.

امام جمعه شیراز در خطبه دوم نماز جمعه با اشاره به مناسبت های پیش رو و ضمن تبریک میلاد با سعادت مهدی آل محمد(ص)، در پیش بودن روز سربازان گمنام امام زمان را یادآور شد و گفت: ما از بزرگان شنیده ایم که امام زمان(عج)، کسانی را دارد که از بین ما اطلاعات را برای ایشان می برند، این یکی از جهاتی که می گویند کسی را دست کم نگیرید؛ شاید از مقربان باشد.

نماینده ولی فقیه در فارس اضافه کرد: خدمتگزاران وزارت اطلاعات هم که برای خدا و برای پیشبرد اهداف نظام مقدس تلاش می کنند و خیلی وقتها اسم و رسمی از آنها نیست، به نوعی سربازان امام زمان(عج) هستند و کسی آنها را نمی شناسند.

آیت الله دژکام با اشاره به اقدامات تاثیرگذار وزارت اطلاعات در مقابله با تروریست ها و اقدامات تروریستی در سال گذشته، گفت: اقدامات سربازان گمنام امام زمان(عج) با دیگرانی (سایر دستگاه‌های اطلاعاتی در دیگر کشورها) که کار امنیتی می کنند، متفاوت است؛ آن دیگران اولیای طاغوت هستند.

او با تصریح اینکه سنخ و جهت کار وزارت اطلاعات و سربازان گمنام امام زمان متفاوت است، گفت: سربازان گمنام امام زمان هرجا که کارشان گیر کند به سراغ خدا و اولیای خدا و شهدا می روند تا گره گشوده شود.

امام جمعه شیراز در ادامه با اشاره به در پیش بودن اول اردیبهشت و روز بزرگداشت شیخ اجل سعدی شیرازی، تاکید کرد که بزرگداشت سعدی باید متناسب با جایگاه این شخصیت بزرگ و تاثیرگذار باشد.

آیت الله دژکام گفت: تاثیر سعدی در ادبیات فارسی، بی نظیر و سبک نثر فارسی پیرو سعدی است، امروز ما اثر نیک سعدی را در ادبیات فارسی را به خوبی می شناسیم.

او طرز سخن سعدی را تربیت کننده دانست و گفت: سعدی مدیران، پادشاهان، وزرا و مردم را موعظه می کند و در موعظه هم توانمند است.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه امروز دانشگاه های ما متوجه این جهت هستند که سعدی در پیشبرد اخلاق در جامعه موفق بوده است، بر لزوم توجه به چگونگی استفاده از روشهای سعدی را با اهمیت دانست و گفت: نباید بعضی مسائل را تنزل داد؛ ما امروز با یک شخصیتی مواجه ایم که در طول هشت قرن اثر گذار بوده است بنابراین باید تجلیل ما متناسب با شخصیت او باشد.

آیت الله دژکام با تصریح اینکه تجلیل از شخصیتی نظیر سعدی به حتم باید انجام شود، گفت: سعدی در مدرسه جامع دمشق منبر می رفته و آوازه کلام او تا مغولستان هم گسترده بوده است، کسی با این جایگاه باید متناسب با شانش تجلیل شود.

امام جمعه شیراز رفتار مردم این شهر در مواجهه با سیل و آسیب دیدگان از سیل را تاثیری از سعدی برشمرد و گفت: اینکه در زمان سیل در شیراز مردم به جای گران کردن کالا و خدمات، آن را رایگان کردند، تاثیر همان موعظه بلند سعدی یعنی؛ بنی آدم اعضای یک پیکرند...، بوده است.

آیت الله دژکام ادامه داد: روح تربیت شده در شیراز و مکتب سعدی نمی تواند بپذیرد که کسی در شهرش باشد و با ناراحتی و نگرانی بسر ببرد حال آنکه خودش در آرامش قرار دارد؛ این را باید قدردان بود.

امام جمعه شیراز با یادآوری اینکه حرکت خوبی از کسانیکه بزرگداشت سعدی را برعهده دارند شاهد بودیم، گفت: برنامه ریزان گفته اند که چون بخشی از آسیب سیل متوجه شهرک سعدی بوده، بنابراین مدعوین مراسم یادروز سعدی را به میان آسیب دیدگان و مردم این منطقه برده و با حضور آنان بار دیگر از مردم دلجویی کنند.

آیت الله دژکام چنین اقدامی را ستود و بر لزوم توجه به اینگونه روحیات و اقدامات تاکید و با اشاره به در پیش بودن روز بزرگداشت شیخ بهایی، اضافه کرد: نقش شیخ بهایی به عنوان یک روحانی فقیه و عالم در اینکه زندگی مردم را سامان داده باید بررسی شود.

وی با بیان اینکه شیخ بهایی در معماری ایران و شیراز تاثیرگذار بوده است، لزوم تبیین ابعاد این موضوع از ناحیه فن مهندسی و اخلاق مهندسی را وظیفه معماران و مهندسان مرتبط دانست.

امام جمعه شیراز یکی از مناسبت های پیش رو را روز و هفته کارگر اعلام و اضافه کرد: کارگران پایه تولید محسوب می شوند و باید تقدیر و تجلیل شوند، بیکاری این عزیزان را که به واسطه بعضی مسائل رخ داده در کارگاه ها مشاهده می کنیم را باید مدیریت کرد.

آیت الله دژکام با تصریح اینکه وقتی کارگری بیکار نباشد و قادر به دنبال کردن معیشت خود و خانواده باشد، برکت را به کار و زندگی سرمایه گذار و متمکن خواهد برد، گفت: برخی از متمکنین یک مجموعه تولیدی را به زمین می زنند، از هزار کارگر جمعیت را به صد نفر کاهش می دهند، تا جای دیگری سرمایه گذاری و کسب درآمد کنند.

او گفت: گاهی سرمایه گذار و صاحب کارگاه می گوید ندارم اما گاهی می خواهد در جای دیگری سرمایه گذاری کند؛ باید بدانیم که نان بریدن از سفره افراد، برکت را از زندگی خواهد برد.

امام جمعه شیراز خاطرنشان کرد: بعضی از افراد به جای آنکه تولید کننده باشند شده اند دلال، ما امروز دلال کم نداریم، باید تولید را دنبال کرده و اجازه بدهند دیگران هم از تولید آنان نانی بخورند.

آیت الله دژکام در بخشی از خطبه های نماز جمعه شیراز، با ابلاغ پیام تشکر نماینده ولی فقیه در خوزستان و امام جمعه اهواز به مردم فارس، گفت: آنها تاکید داشتند که فارس وقتی به داد ما رسید که بیشتر از همیشه محتاج بودیم.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه هم اینک 400 تا 500 نفر از اداره ها و سازمان های مختلف در منطقه خوزستان حضور دارند، گفت: این غیر از شمار فراوان جوانانی است که از نقاط مختلف فارس به آن مناطق رفته اند.

نماینده ولی فقیه در فارس با اشاره به حضور موکب های اربعین از نقاط مختلف فارس در خوزستان، گفت: هم اینکه روزانه 22 هزار نفر از طرف این موکبها اطعام می شوند.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha