• یکشنبه / ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۲:۳۶
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 00061641823
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

تجربۀ یک سفر جادویی کودکانه با تئاتر

تجربۀ یک سفر جادویی کودکانه با تئاتر

ایسنا/اصفهان تئاتر «سفر جادویی» به نویسندگی امیر شیخ جبلی و حسن دولت‌آبادی، تا زمانی که اصفهان از نظر شیوع ویروس کرونا دچار وضعیت قرمز نشده باشد روی صحنه می‌رود و مفاهیمی چون خودباوری، مهارت گفت‌وگو و پرهیز از اختلاف و تلافی کردن را به کودکان و نوجوانان می‌آموزد.

امیر شیخ جبلی، کارگردان تئاتر «سفر جادویی» با اعلام این خبر به ایسنا می‌گوید: در تمام سال‌های فعالیتم در زمینه نمایش و خصوصاً در سال‌های اخیر در حوزه تئاتر کودک و نوجوان، همیشه به تولید آثاری که اقتباسی از ادبیات کهن ایران و جهان باشند علاقه زیادی داشته‌ام و همچنان، با انگیزه آن را دنبال می‌کنم؛ تئاتر «سفر جادویی» نیز اقتباسی از رمان «جادوگران شهر اُز» نوشته ال فرانک باوم است.

او ادامه می‌دهد: در این اقتباس، مانند برخی دیگر از نمونه آثارم تلاش کرده‌ام که ضمن حفظ روح اصل اثر با به‌ کارگیری تخیل و دراماتیزه کردن داستان، عناصر نمایشی را از درون اثر بیرون کشیده و در نتیجه جذب و لذت بیشتری را در مخاطب کودک و نوجوان ایجاد کنم.

این کارگردان تئاتر اضافه می‌کند: بی‌شک اقتباس هم به‌اندازه خلق نمایشنامه، نیاز به مهارت و تخیل دارد و استفاده از مضمون داستان‌های قدیمی که از ارزش خاصی برخوردارند در یک قالب جدید و مدرن، می‌تواند نقشه راه مطمئنی برای رسیدن به نتیجه باشد.

به گفته شیخ جبلی، خلاصه‌ای از داستان «سفر جادویی» به این شرح است: کلاغ‌های مزرعه‌ای به دلیل آزار و اذیت‌های دخترکی به نام دوروتی، جادوگران شهر اُز را خبردار کرده تا انتقام خود را از دخترک بگیرند و جادوگران به‌محض ورود به مزرعه و دیدن عروسک‌های شیر بزدل، مترسک و آدم‌آهنی، تصمیمی دراین‌باره می‌گیرند که دیدنی است.

او یادآور می‌شود که این تئاتر، منتخب جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان بوده که در پی شیوع ویروس کرونا با عنوان رویداد «فصل امید» و در قالب تعهد گروه‌های اجرایی به انجام یک دوره اجرای عمومی در شهر خودشان، برگزار می‌شود و اکنون نیز با همکاری خانه کودک، وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، حمایت مرکز هنرهای نمایشی -دبیرخانه رویداد «فصل امید» و مساعدت انجمن هنرهای نمایشی اصفهان، چهارمین دوره اجرای عمومی خود را در اصفهان تجربه می‌کند.

این کارگردان تئاتر، مضامین اخلاقی و پرورشی نهفته در دل تئاتر «سفر جادویی» را افزایش انگیزه، خودباوری، شجاعت، پرهیز از اختلاف و تلافی، افزایش مهارت گفت‌وگو و به‌ کارگیری عقل و منطق در تصمیم‌گیری‌ها می‌داند و تأکید می‌کند که با استفاده از فضاسازی‌های خلاق همراه با فانتزی کردن هوشمندانه همه عناصر نمایشی، کوشیده تا درگیری مخاطب با اثر تقویت شود؛ چرا که کودکان به‌شدت تأثیرپذیر بوده و مفاهیمی از این‌ دست را به‌ واسطه قابلیت‌هایی که هنر نمایش دارد، به شکل ماندگارتری درک می‌کنند.

به عقیده شیخ جبلی، نباید به این دلیل که مخاطب یک اثر کودک یا نوجوان است، آن کار ابتدایی، مضحک و سطحی باشد، بلکه اتفاقاً باید بهترین‌ها را در این رده سنی به این مخاطب ارائه داد و توجه به این نکته، مسئولیت کارگردان را برای تولید اثری منسجم، خوش‌ساخت و هماهنگ که با استفاده از قابلیت‌های نمایشی تماشاگر را هیجان‌زده کند و در حین توجه به انتقال مفاهیم تربیتی با تحریک قوی تخیل، ضمن سرگرم کردن مخاطب بتواند قوه خلاقیت را در آن‌ها بیدار سازد، دو چندان می‌کند.

او می‌گوید: متأسفانه تئاتر کودک و نوجوان به‌واسطه تولید آثاری سطحی و بی‌کیفیت هنوز هم در مقایسه با تئاتر بزرگ‌سال حتی در بین همکاران از اهمیت کمتری برخوردار است، حال‌آنکه تولید اثری با کیفیت در این حوزه به‌هیچ‌ وجه امر ساده و آسانی نبوده و نیست.

این کارگردان تئاتر، با اشاره به اینکه ایجاد انگیزه‌های مثبت در کودکان و نوجوانان، سرمایه‌گذاری برای آینده است، می‌افزاید: استانداردها در تولید تئاتر کودک و نوجوان زمانی بالا می‌رود که دست‌اندرکاران یک اجرا، ابتدا درک درستی از مخاطب خود داشته باشند تا ضمن ایجاد ارتباطی عمیق و صادقانه بتوانند مباحث پرورشی و اخلاقی را همراه با چاشنی تفریح و هیجان، هوشمندانه انتقال دهند.

شیخ جبلی، با اشاره به شیوع ویروس کرونا توضیح می‌دهد: روزهای نفس‌گیری بر تئاتر و جماعت تئاتری می‌گذرد، اگرچه این هنر، پیش از کرونا هم مهجور بود و تنی لرزان داشت. ما هر شب که برای اجرا آماده می‌شویم با خودمان می‌گوییم شاید امشب شب ‌پایانی باشد و مدام در جستجوی اخبار و رویدادهای کرونایی شهریم مبادا که وضعیت اصفهان قرمز شود و مجبور به خاموش کردن چراغ صحنه شویم.

او می‌گوید: تماشای مردمی که یک سال و اندی پیش، اجرا، نفس در نفس آن‌ها پیش می‌رفت و حالا دیگر نمی‌شود از پشت ماسک‌هایشان فهمید لبخند رضایت بر لب دارند یا به خاطر حضور در سالن دچار اضطراب هستند برای ما سخت است و تماشا نکردنشان سخت‌تر. با این همه، کوشیده‌ایم تا در اولین روزهای سال ۱۴۰۰، چراغ صحنه را روشن کرده باشیم و امیدواریم که روشن بماند.

کارگردان تئاتر «سفر جادویی»، برخی از عوامل اجرایی تئاتر خود را این‌گونه معرفی می‌کند: محمد قبادی نژاد، امیرحسین حسن‌پور، دانیتا دباغ، پرستو نوربخش، پریناز سیم بان، نسیم موسوی، پریسا طبیبیان، علی غفرانی، الما حمیدی، عماد شفیعا، بهار فراست، دانیال فیروزی، پارسا سعیدی، نهال کاویانی، تیارا احتشامی، یاسمین شیرانی و ساقی صابریان در «سفر جادویی» به عنوان بازیگر در این تئاتر ایفای نقش می‌کنند و الما حمیدی و بنده نیز صداپیشگان آن هستیم. پوریا فرهنگ پژوه نیز آهنگسازی آن را بر عهده داشته است.

علاقه‌مندان برای تماشای تئاتر «سفر جادویی» که با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی تا زمان قرمز نشدن وضعیت شهر اصفهان روی صحنه می‌رود، می‌توانند با پیش خرید بلیت به واسطه تماس با شماره تلفن های: ۰۹۱۳۷۹۴۱۴۰۴-۰۹۳۶۱۰۴۷۱۵۳ و ۰۹۹۰۰۸۴۱۸۶۴ هر روز از ساعت ۱۷:۳۰ به سالن اصلی مجتمع فرهنگی هنری فرشچیان مراجعه کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha