• چهارشنبه / ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۲:۴۶
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1400061712799
  • خبرنگار : 71415

خرابه ای سوخته، آنچه از مجتمع وسیع سیا در حومه کابل مانده

خرابه ای سوخته، آنچه از مجتمع وسیع سیا در حومه کابل مانده

بعد از طولانی ترین جنگ آمریکا، ملا حسنین، فرمانده طالبان ناظر بر آنچه از آخرین پایگاه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا سیا در افغانستان باقی مانده شامل ساختمانهای تخریب شده، خودروهای از بین رفته و انبوهی مهمات در حومه کابل است.

به گزارش ایسنا، به نقل از ساوث چاینا مورنینگ پست، حسنین که رهبر واحد نیروهای برگزیده بدری ۳۱۳ طالبان است اظهار کرد: ما اجازه دادیم آنها در آرامش کشور را ترک کنند و حالا ببینید که از خود چه چیزی باقی گذاشته اند.

حسنین که دارای یک ریش پر پشت و ملبس به لباس سنتی افغانها است به تجسس خرابه های سوخته این مجتمع وسیع واقع در حومه شهر کابل پایتخت افغانستان می پردازد.

او به خبرنگارانی که در ضمن همراهی چند نگهبان طالبان از این محل بازدید می کردند گفت: آنها قبل از رفتن همه چیز را از بین بردند.

این مجتمع زمانی یکی از امنترین مکانها در افغانستان بوده و روی یک تپه خاکی در نزدیکی پایگاه ایگل آمریکا و فرودگاه کابل است.

طالبان در ۱۵ اوت بعد از دو هفته حملات برق آسا در افغانستان با تصرف کابل به یک پیروزی فوق العاده دست یافت.

دو هفته بیشتر زمان برد تا آخرین بخش از نیروهای آمریکایی از افغانستان خاج شده و به ۲۰ سال جنگ دراین کشور پایان دهند.

فرمانده طالبان گفت، همچنان که سازمان سیا پایگاهش را از بین میبرد طالبان در آن نزدیکی نظاره گر بود؛ پایگاهی که آنها در آن آژانسهای اطلاعاتی افغانستان را آموزش دادند.

حسنین که ۳۵ سال سن دارد به زبان انگلیسی گفت: ما برای ۹ یا ۱۰ روز آنجا بودیم. انفجارهای زیادی رخ داد.

او ادامه داد: ما جلوی آنها را  و حتی آخرین کاروانی که از طریق جاده عازم فرودگاه شد، نگرفتیم. ما به آنها حمله نکردیم چون از دستورات مقامهای ارشدمان تبعیت می کردیم. او به یک مخروبه اشاره کرده و گفت که قبلا "انبار مهمات" بوده است. در آنجا تنها انبوهی آوار و فلزات در هم پیچیده وجود داشت.

آمریکا این انبار مهمات را در ۲۷ اوت با انفجار بزرگی که صدایش در کابل پیچیده و وحشت ایجاد کرد از بین برد.

حسنین به یک منطقه دیگر که در آن ده ها جعبه حاوی صدها راکت قرار گرفته بودند اشاره کرده و به خبرنگاران گفت: لطفا نارنجکها را جابجا نکنید.

انبوهی مهمات استفاده نشده در اطراف پراکنده بود. او اظهار کرد: ما هنوز می توانیم با آنها شلیک کنیم.

یک ساختمان حاوی اتاقهای بزرگ مخصوص بازی های بیلیارد، فوتبال دستی، دارت و صندلی های مخمل نرم دست نخورده باقی مانده بود و تابلویش همچنان در بیرون ازآن با عبارت "باشگاه اسنوکر" آویزان بود.

او همچنین به یک پارکینگ خودرو با انبوهی از خودروهای مخروبه سوخته اشاره کرد و گفت: ما همه چیز از جمله سلاح ها را برای کشور نیاز داریم. ما به اندازه کافی برای تضمین امنیت این اقلام را نداریم.

او بدون دادن جزئیات بیشتر اضافه کرد: حالا ما مجبور هستیم آنها را از کشورهای دیگر بخریم.

در فرودگاهی در آن نزدیکی سربازان آمریکایی ده ها هواپیما و خودروی زرهی و همچنین سیستمهای پیشرفته نظامی مخصوص متوقف کردن حملات راکتی را از کار انداخته یا از بین بردند.

حسنین با ابراز خشم از این نابودسازی عمدی این آهن پاره های سوخته را نماد دو دهه ماندن آمریکا در افغانستان تلقی کرد.

او گفت: آمریکا با گفتن اینکه کشور را بازسازی می کند به افغانستان آمد. این چهره واقعی آنها است. آنها هیچ چیز باقی نگذاشتند. حسنین در حالی که پایش در خاکسترهای پایگاه سوخته فرو رفته پیامی آشتی جویانه داده و لحن مافوق هایش در طالبان را بازتاب داد و گفت: ما برای کشتن آمریکایی ها نجنگیدیم. ما برای آزاد کردن کشور و بازیابی احکام شریعت این کار را کردیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۶-۱۷ ۱۳:۱۰

حقهُ بافور. شما بهش نیاز دارین. پنشیر میسازه طالبان میخره.