• دوشنبه / ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۶:۲۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403023022298
  • خبرنگار : 71628

آشکار شدن چالش‌های ارتش اوکراین با تشدید حملات روسیه در خارکیف

آشکار شدن چالش‌های ارتش اوکراین با تشدید حملات روسیه در خارکیف

یک رسانه آمریکایی در گزارشی به چالش‌های پیش روی نظامیان اوکراینی برای مقابله با حملات شدت‌یافته ارتش روسیه در منطقه خارکیف و حفاظت از جان غیرنظامیان این منطقه پرداخت.

گزارش ایسنا، پیشروی قابل توجه روسیه در منطقه خارکیف هم‌زمان با شدت یافتن حملات تابستانی آن، چالش‌های پیش روی نیروهای خسته اوکراینی را آشکار کرده است که از نظر منابع مهمات و تجهیزات مورد نیازشان در تنگنا قرار دارند.

در گزارشی که در روزنامه نیویورک‌تایمز منتشر شده، با این مقدمه آمده است: نیروهای روسیه، هفته گذشته با چنان سرعت و شدت عملی به مرزهای شمالی اوکراین نفوذ کردند که استحکامات ضعیف اوکراین، تقریبا نتوانست هیچ مانعی ایجاد کند. برخی سربازان اوکراینی که به کلی غافلگیر شده بودند، پست‌های خود را رها کردند و روستاهایی که نزدیک به ۲ سال پیش آزاد شده بودند، آتش بی‌امان توپخانه بر سرشان ریخت که در صحنه‌ای یادآور روزهای اول جنگ، باعث فرار صدها نفر شد.

«تتیانا نوویکووا» یک شهروند اوکراینی گفت در حین فرار از جایی که تمام زندگی‌اش را در آن سپری کرده بود، حتی یک سرباز اوکراینی نیز به چشم نمی‌خورد.

پیشروی قابل توجه روسیه در منطقه خارکیف هم‌زمان با شدت یافتن حملات تابستانی آن، چالش‌های پیش روی نیروهای خسته اوکراینی را آشکار کرده است که از نظر منابع مهمات و تجهیزات مورد نیازشان در تنگنا قرار دارند. نظامیان روسیه که از مرزها سرازیر شده بودند، از امتیاز مهمات کافی از جمله گلوله‌های توپ به‌خوبی بهره می‌بردند و از نیروی هوایی خود، از جمله جنگنده‌ها و بمب‌های سنگین نیز استفاده می‌کردند که بدون هیچ ممانعتی از سوی سامانه‌های مستهلک دفاع هوایی اوکراین، تاثیر فاجعه‌باری بر جای گذاشت.

رسانه آمریکایی نوشت سربازان روسیه با رسیدن به مرز، به راحتی از استحکامات عبور کردند، از جمله خندق‌ها، مین‌های زمینی و موانع ضد تانک که برخی از آن‌ها به گفته سربازان اوکراینی، ناکافی یا سمبل‌کاری شده بودند.

آشکار شدن چالش‌های ارتش اوکراین با تشدید حملات روسیه در خارکیف
درگیری‌ها در مرزهای شمالی اوکراین، ۱۶ مه

ارتش اوکراین با گذشت بیش از ۲ سال از جنگ همچنان در داشتن سربازان کافی برای دفاع موثر از خط مقدم ۶۰۰ مایلی با چالش‌هایی روبه‌رو است. این در حالی است که ارتش روسیه هزاران نیروی جدید را اعزام کرده است. با مشخص شدن گسترده عملیات روسیه طی آخر هفته، ارتش اوکراین به جای اعزام نیروهای ذخیره، اقدام به منتقل کردن نظامیان از دیگر مناطق جبهه کرد. به گفته مقامات اوکراینی، دلیل این اقدام کمبود نیروهای ذخیره بود.

مقامات اوکراینی به شرط فاش نشدن هویتشان گفتند که وضعیت در منطقه خارکیف بحرانی اما تحت کنترل است. روز شنبه، به نظر می‌رسید که نیروهای اوکراینی سرعت پیشروی روسیه را کند کرده‌اند، اگرچه، گزارش‌ها حاکی از نبردی شدید در منطقه محدودی با فاصله پنج مایل از مرز روسیه بود.

نیویورک تایمز نوشت با پیشروی نیروهای روسیه، نگرانی‌هایی وجود دارد که آن‌ها برای اولین بار در طی ۲ سال در برد توپخانه‌ای خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین قرار بگیرند. یک فرمانده اوکراینی به شرط فاش نشدن هویتش گفت که «روس‌ها می‌دانند چه می‌کنند».

«کوستیانتین ماشووتس» یک تحلیلگر نظامی اوکراینی می‌گوید روس‌ها چند ماه بود که در حال تجمیع نظامیان در مرزهای شمالی اوکراین بودند و ۵۰ هزار نفر از آن‌ها در این منطقه به خارکیف و «سومی» اعزام شدند. «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه وقتی گفته بود خارکیف در تمایل «ولادیمیر پوتین» رییس‌جمهور روسیه برای ایجاد «منطقه حائل» نقش مهمی ایفا می‌کند، تلویحا به قصد مسکو درباره این منطقه اشاره کرده بود.

به نظر می‌رسد که مقامات ارشد اوکراین این خطر را جدی تلقی می‌کردند؛ «ولودیمیر زلنسکی» رییس‌جمهور اوکراین در ۹ آوریل سفری به شدت هماهنگ‌شده به استحکامات اطراف خارکیف انجام داد.

زلنسکی گفته بود، «ما باید آماده باشیم. روس‌ها باید ببینند که ما آماده دفاع از خودمان هستیم. مردم ما هم باید درک کنند که اوکراین در صورتی که دشمن تلاش کند که حمله‌ای انجام بدهد، آماده است.»

آشکار شدن چالش‌های ارتش اوکراین با تشدید حملات روسیه در خارکیف
سربازان اوکراینی با پهپادی در نزدیکی مرز روسیه در خارکیف، ۱۵ مه

این آمادگی‌ها و مقدمات کاری برای متوقف کردن حملات روسیه از پیش نبرد. بخشی از مشکل مربوط به محدودیت‌های استفاده اوکراین از تسلیحات پیشرفته آمریکایی است.  با وجود این که نیروهای اوکراینی شاهد تجمع نیروهای روسیه در مرزهای شمالی بودند، ممنوعیتی که کاخ سفید برای استفاده از تسلیحات با دقت بالا، از جمله سامانه‌های پرتابگر موشک «HIMARS» علیه اهدافی که در خاک روسیه قرار داشتند، مانع حمله اوکراین به آن‌ها شد.

از سوی دیگر، اوکراین از ابتدای این جنگ با معایبی روبه‌رو است. آن‌ها با کشوری بسیار پهناور دارای نیروی انسانی عظیم و زرادخانه بزرگی مواجه هستند که مدام به واسطه فعالیت صنایع دفاعی آن پر می‌شود.

برخی از مقامات اوکراینی گفتند سنگربندی مناطق نزدیک به مرز به دلیل حملات توپخانه‌ای روسیه، تقریبا غیرممکن است. اما آن‌ها گفتند، خطوط دفاعی قوی‌تر که دورتر از مرزها ساخته‌شده‌اند، تاکنون زیر حملات روس‌ها دوام آورده‌اند.

«دنیس یاروسلاوسکی» ستوان‌یکم تیپ ۵۷ ارتش اوکراین می‌گوید وقتی روس‌ها حملاتشان را آغاز کردند، برخی از نقاط سنگرها در هم شکست و نظامیان زیر بمباران‌های سنگین گریختند.

به گفته او، «سوال‌های زیادی می‌توان از کسانی پرسید که مسئول ساختن استحکامات خط مقدم بودند و قرار بوده است آن‌را مین‌ریزی و تقویت کنند.»

آشکار شدن چالش‌های ارتش اوکراین با تشدید حملات روسیه در خارکیف
استحکامات ضد تانک موسوم به «دندان اژدها» در نزدیکی ووچانسک اوکراین، ۱۶ مه

در این گزارش ادعا شده است: مقامات رسمی و تحلیلگران نظامی می‌گویند، روسیه احتمالا نیروی کافی برای تصرف شهر خارکیف ندارد. به نظر می‌رسد که روسیه به برتری کمی خود برای پراکنده و خسته کردن نیروهای اوکراینی اتکا کرده است.

طبق تحلیلی که موسسه سلطنتی خدمات متحد انگلیس منتشر کرده، روسیه در حال حاضر، حدود ۵۱۰ هزار نیروی نظامی در این نبرد به کار گرفته است. این تعداد برای انجام دادن حملاتی در امتداد خط مقدم کافی است که مدام تعادل نیروهای اوکراینی را حین تلاش آن‌ها برای پاسخ به حملات متعدد بر هم می‌زند.

در بخش دیگری از این تحلیل آمده است که «هدف روسیه رقم زدن گشایشی بزرگ نیست، بلکه متقاعد کردن اوکراین  به این است که می‌تواند کیلومتر به کیلومتر در خط مقدم، پیشروی کند.»

رسانه آمریکایی نوشت تسلیحات جدیدی که قرار است به عنوان بسته کمکی جدید دولت آمریکا به ارزش ۶۱ میلیارد دلار به اوکراین عرضه شود، از جمله گلوله‌های توپ و مهمات دفاع هوایی، می‌تواند فشار بر نیروهای اوکراینی را تا حدی کاهش دهد. سربازگیری جدید توسط دولت اوکراین و اعزام نیروهای تازه نیز چنین تاثیری خواهد داشت.

نیویورک‌تایمز در پایان نوشت: سوالی که اکنون و با از راه رسیدن تابستان جنگ با آن روبه‌رو هستیم، این است که آیا شرایط پیش‌رو برای کاستن از شتاب حملات روسیه کافی خواهد بود یا نه.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha