• پنجشنبه / ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۱:۳۴
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1400062518711
  • خبرنگار : 50176

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان:

۲۳۶ هزار هکتار گندم آبی و دیم در لرستان کشت می‌شود

۲۳۶ هزار هکتار گندم آبی و دیم در لرستان کشت می‌شود

ایسنا/لرستان رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: سال زراعی جاری ۲۳۶ هزار هکتار گندم آبی و دیم در لرستان کشت می‌شود.

اسفندیار حسنی مقدم در جلسه ستاد زراعت و بیمه محصولات کشاورزی که امروز ۲۵ شهریورماه در محل سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی لرستان برگزار شد از کاشت ۱۹۰ هزار هکتار گندم دیم و ۴۶ هزار هکتار گندم آبی خبر داد و اظهار کرد: در سال زراعی جاری ۲۶ هزار تن بذر گندم آبی و دیم، سازگار با اقلیم متفاوت استان تدارک دیده شده است.

وی تصریح کرد: کشت محصول استراتژیک کلزا در جهت عدم وابستگی به واردات روغن خوراکی از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان خاطرنشان کرد: کود، بذر، سم، کارنده‌ها و تمام تمهیدات لازم جهت آغاز سال زراعی جاری تدارک دیده شده است، با تمام توان عملیات کاشت بر اساس الگوی کشت انجام می‌شود.

حسنی مقدم با بیان اینکه علاوه بر کشت کلزا، سویا، کنجد، گلرنگ و کاملینا نیز کشت می‌شود، اضافه کرد: از ظرفیت دانش محققین و یاوران تولید جهت کشت علمی و اصولی محصولات کشاورزی استفاده خواهد شد.

وی بیان کرد: نشریات ترویجی و آموزشی به منظور کشت علمی و اصولی تهیه شده و از طریق استودیو کشاورزی لرستان به‌صورت ویدئو کنفرانس کلاس های آموزشی در خصوص کاشت گندم، جو، کلزا و زعفران با حضور کارشناسان و بهره‌برداران برگزار شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان ادامه داد: بهره‌برداری حداکثری از اراضی دیم با انجام کشاورزی حفاظتی و نیمه حفاظتی و عبور از کشاورزی سنتی به کشاورزی صنعتی محقق می‌شود.

حسنی مقدم عنوان کرد: مبلغ ۱۵۸۴ میلیارد تومان تسهیلات از محل منابع داخلی بانک ها به صورت سرمایه در گردش برای کشت پاییزه به کشاورزان لرستانی اختصاص یافته است.

وی اظهار کرد: از مبلغ ۱۶۸ میلیارد تومان سرمایه در گردش خرید بذر توسط شرکت‌های بذری ۱۰۰ میلیارد تومان جذب شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه نیاز کودی و تغذیه مزارع در دستور کار قرار گرفته است، افزود: ورود کشاورزان غیر بومی به استان لرستان ممنوع است.

حسنی مقدم تصریح کرد: رعایت الگوی کشت و نصب کنتور هوشمند به تمامی چاه داران و متولیان ایستگاه‌های پمپاژ اعلام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد از مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان خط ویژه مکانیزاسیون جذب شده است، خاطرنشان کرد: از همکاری خوب متولیان صندوق بیمه محصولات کشاورزی در برآورد به موقع خسارات ناشی از خشکسالی به مزارع بیمه شده تقدیر می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان ادامه داد: تاکنون مبلغ ۵۶ میلیارد تومان خسارت به کشاورزان لرستان پرداخت شده و پیش‌بینی می‌شود این مبلغ به ۱۰۰ میلیارد تومان برسد این در حالی است که صندوق بیمه محصولات کشاورزی ۲۰ میلیارد تومان از کشاورزان دریافتی داشته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha