• پنجشنبه / ۳ شهریور ۱۴۰۱ / ۰۰:۰۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401060201892
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

جشنواره تئاتر استانی از نگاه هنرمندان/۵

جشنواره تئاتر خراسان رضوی شان و جایگاه هنرمند را رعایت نمی‌کند

جشنواره تئاتر خراسان رضوی شان و جایگاه هنرمند را رعایت نمی‌کند

ایسنا/خراسان رضوی یک بازیگر تئاتر با اشاره به ارزیابی خود از جشنواره تئاتر خراسان رضوی گفت: با جشنواره‌ای سیاست‌زده مواجه هستیم که چه از لحاظ برخورد با بازیگر و کارگردان و چه از لحاظ جوایز و داوری آثار، شان و جایگاه هنرمند را رعایت نمی‌کند.

سعید صادقی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به کاهش کیفیت برگزاری جشنواره تئاتر استانی اظهار کرد: طی سالیان اخیر شاهد نزول جشنواره تئاتر استانی از لحاظ کمی و کیفی هستیم. با افت کیفی جشنواره تعداد شرکت‌کنندگان آن نیز کاهش یافته و بسیاری از صاحب‌نظران تئاتر در آن شرکت نمی‌کنند. این شرایط بر من نیز اثر گذاشته و در چند سال اخیر رغبتی برای شرکت در جشنواره ندارم.  

وی افزود: متاسفانه شاهد بی‌توجهی به ارزش و جایگاه هنرمندان در این جشنواره هستیم و تا زمانی که جوایز و نحوه برگزاری جشنواره نوع اسکان هنرمندان شهرستانی و سالن و امکاناتی که برای اجرا در اختیار هنرمندان قرار می‌دهند، تغییر نکند، نمی‌توان انتظاری از جشنواره داشت. برخلاف اینکه تئاتر مشهد استعدادهای درخشانی دارد، هر سال کیفیت جشنواره بدتر می‌شود.  

نبود اتاق هم‌اندیشی یکی از دلایل کیفیت پایین جشنواره است

این بازیگر تئاتر با اشاره به نقاط قوت و ضعف جشنواره تئاتر استانی تصریح کرد: یکی از نقاط قوت این جشنواره معرفی چهره‌های جدید، ایده و نگاه نو، به‌ خصوص در حوزه کارگردانی و بازیگری است اما به شرطی که جشنواره در سطح کیفی خوبی برگزار شود. به عنوان مثال زمانی که شما برای خرید لباسی به فروشگاهی مراجعه می‌کنید، اگر ۲۰ طرح باکیفیت وجود داشته باشد، به راحتی بهترین‌ آن را انتخاب می‌کنید اما اگر همین تنوع طرح‌ها با کیفیت پایین باشد، شرایط برعکس می‌شود و هیچکدام را انتخاب نمی‌کنید.  

صادقی با اشاره به اینکه هیچکس از ماحصل و بازخورد هنرمندان برتر در جشنواره فجر با خبر نیست، تصریح کرد: تا زمانی که کیفیت نباشد، نقطه قوتی هم وجود ندارد اما نقاط ضعف بسیار زیاد است. مسائل مالی بسیار مهم است و تا زمانی که اسپانسری نباشد، اعتمادسازی نکنیم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر جشنواره سرمایه‌گذاری نکند، نمی‌توان انتظار برگزاری جشنواره باکیفیتی داشت.  

این بازیگر تئاتر عنوان کرد: نبود اتاق هم‌اندیشی با اهالی برگزیده تئاتر یکی دیگر از دلایل ضعیف بودن تئاتر استانی است. همچنین مسئولان باید با دعوت از افراد مطرح و سرشناس به دنبال افزایش کیفیت جشنواره باشند. نمی‌توان تنها با بیانات زیبا و برگزیدن دبیر توقع کیفیت بالایی داشت بلکه باید در طول سال با رصد بر اجرای هنرمندان شاهد رشد کیفیت کارها بود.  

کسب جایزه شیرین است اما همه‌ چیز نیست 

وی با بیان اینکه کسب جایزه بسیار شیرین است اما همه‌ چیز نیست، خاطرنشان کرد: متاسفانه جشنواره فجر نیز دچار سیاست‌زدگی شده و تا زمانی که دولت و وزارت ارشاد فرهنگ و ارشاد اسلامی قدمی برای بهبود شرایط هنرمندان برندارد، نمی‌توان انتظار زیادی از آن داشت. اجرای عمومی برای بهبود کار هنرمندان بسیار مهم است و هنرمندان سرشناس و حرفه‌ای در تهران دنبال اجرای عمومی هستند و اجرا در جشنواره‌ها بیشتر جنبه تشریفاتی برای آن‌ها دارد.   

صادقی با اشاره به اینکه باید به کیفیت اجراها در جشنواره توجه بیشتری صورت گیرد، عنوان کرد: ما قبل از اجرای نمایش‌ها در جشنواره باید به دنبال شرایطی برای آزمون و خطا باشیم تا قدرتمندترین اجرا به جشنواره فجر راه پیدا کند. پس از برگزاری جشنواره نیز شرایط را باید به گونه‌ای مناسب برای هنرمندان فراهم کنیم و با برگزاری اجراهای استانی سبب دیده شدن و شکل‌گیری تعامل هنری در استان‌ها باشیم. در این شرایط است که ما شاهد ماحصل اجراهای هنری هستیم.  

 امیدواریم جهانپا بتواند حامی مالی جذب کند

این بازیگر تئاتر در خصوص انتصاب محمد جهانپا به عنوان دبیر سی‌ و دومین جشنواره تئاتر خراسان رضوی اضافه کرد: جهانپا تجربه بسیار خوبی دارد و بازیگر و کارگردان توانمندی در عرصه تئاتر محسوب می‌شود. همچنین روابط خوبی با برخی نهادها و سازمان‌ها دارد و بر این اساس امیدواریم که بتواند حامی مالی برای حمایت از جشنواره تئاتر استانی جذب کند.
 
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha