• دوشنبه / ۳۰ آبان ۱۴۰۱ / ۱۳:۵۵
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401083020973
  • منبع : نمایندگی همدان

نوجوانان مهارت‌های نرم را بیاموزند

نوجوانان مهارت‌های نرم را بیاموزند

ایسنا/همدان راهبر کافه کارآفرینی همدان با بیان اینکه یادگیری مهارت‌های نرم یکی از موارد بسیار مهم برای نوجوانان است، گفت: متأسفانه در آموزش و پرورش کمتر به این موضوع پرداخته شده است.

محمدجواد وثاق در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مهارت‌های اشتغال برای نوجوانان بیان کرد: پیش از پرداختن به این موضوع باید به مسیر شغل یا کار راهه شغلی توجه کنیم، این مسئله یعنی هر کسی که می‌خواهد شغلی انتخاب کند علائق و توانایی‌های خود را بسنجد و مهارت‌های مرتبط را کسب کند.

وی با اشاره به اینکه توانایی و مهارت با هم تفاوت دارند، افزود: نوجوانان ابتدا باید علائق، توانایی‌ها و مهارت‌های خود را ترسیم کرده و با ارتباط این سه با هم به موفقیت برسند.

وثاق با بیان اینکه لازم است هر دو گروه دانش آموختگان رشته نظری و عملی در دبیرستان مهارت مدیریت امور مالی را فرابگیرند، اظهار کرد: کلیات مباحث مالی، طریقه پس انداز کردن، مراحل ایجاد شغل، اصول حسابداری، مراحل قرارداد کار و شرایط بیمه از جمله مواردی است که نوجوانان باید یاد بگیرند.

این کارآفرین ادامه داد: نوجوانان همچنین باید در کنار این مهارت‌ها، مهارت کامپیوتری و اینترنتی خود را هم بالا برده تا علاوه بر اینکه از پس کارهای خود برآیند در کنار تحصیل درآمدزایی کوچکی هم داشته باشند.

وی با بیان اینکه یادگیری مهارت‌های نرم یکی از موارد بسیار مهم برای این قشر است، مطرح کرد: در آموزش و پرورش کمتر به این موضوع پرداخته شده همچنین در این سازمان آموزش انجام می‌شود اما پرورش کمرنگ و ضعیف است.  

وثاق اضافه کرد: نوجوانان باید توانایی و مهارت‌های تصمیم گرفتن، نه گفتن، نه شنیدن، صبور بودن، اعتماد به نفس، عزت نفس، خلاقیت، نوآوری و ایده‌پردازی، متفاوت دیدن، متفاوت شنیدن و متفاوت تصمیم گرفتن که جزء مهارت‌های نرم است را یاد بگیرند.

وی با اشاره به اینکه نوجوانان مهارت صحبت کردن، پرزیدنت کردن و معرفی خود را ندارد، تصریح کرد: هوش هشت‌گانه گاردنر و حواس پنج گانه آنطور که باید و شاید از طرف والدین و مدرسه به آنها آموزش داده نمی‌شود.

راهبر کافه کارآفرینی همدان در ادامه بیان کرد: والدین دهه‌های ۵۰ و ۶۰  به علت اینکه در کمبود امکانات رشد کرده‌اند گمان می‌کنند هر آنچه بچه نیاز دارد را باید در اختیار او قرار دهند در صورتی که این کار اشتباه است.

وثاق با اشاره به اینکه بچه‌هایی که با این روش پرورش پیدا می‌کنند در زندگی شخصی و اجتماعی دچار مشکل می‌شوند، ادامه داد: این نوع تربیت مهارت اشتغال بچه‌ها را تحت‌الشعاع قرار داده و او در آینده نمی‌تواند در محیط کار انتقاد را تحمل کند.

وی با بیان اینکه همچنین این شخص نمی‌تواند با دنیای اطراف تعامل خوبی داشته باشد، گفت: نیازهای کودک باید مرحله به مرحله در اختیارش گذاشته شود تا فکر نکند همیشه هر آنچه می‌خواهد برایش فراهم است.  

وثاق شیوه استاد شاگردی که در گذشته وجود داشت را یکی از بهترین روش‌ها برای یادگیری مهارت بچه‌ها دانست و افزود: این شیوه باعث می‌شد بچه‌ها تعامل درست را آموزش بییند و آماده ورود به دنیای کار شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha