• شنبه / ۱۲ آذر ۱۴۰۱ / ۱۰:۴۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401091207406
  • خبرنگار : 50555

سرپرست اداره کل امور عشایر خراسان رضوی مطرح کرد

نبود نقدینگی مشکلی سر راه تامین نهاده دام عشایر/کل مطالبات عشایر خراسان رضوی پرداخت شده است

نبود نقدینگی مشکلی سر راه تامین نهاده دام عشایر/کل مطالبات عشایر خراسان رضوی پرداخت شده است

ایسنا/خراسان رضوی سرپرست اداره کل امور عشایر خراسان رضوی ضمن تاکید بر تاثیرات حذف ارز ترجیحی(اصلاح نظام یارانه‌ها) بر افزایش قیمت نهاده‌های دامی تصریح کرد: در حال حاضر اکثر مشکلات عشایر ناشی از نبود نقدینگی لازم برای تامین نهاده دامی در فصل قشلاق و ناتوانی در تسویه‌حساب تسهیلاتی است که سال گذشته و یا اوایل سال جاری دریافت کرده‌اند.

محمدحسین جعفری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص وضعیت تولید دام عشایر در استان اظهار کرد: خشکسالی، افزایش نرخ نهاده‌های دامی و افزایش هزینه نگهداری دام سبب شده دامدار و عشایر تعداد دام خود را کاهش داده که این موضوع در نهایت موجب کاهش روند تولید دام شده است.

وی افزود: البته باید توجه داشت نگهداری دام بین عشایر به صورت شناور است و کاهش دام در برخی شرایط طبیعی به حساب می‌آید. امیدواریم با افزایش نزولات آسمانی در سال جاری شاهد افزایش جمعیت دام در جامعه عشایری باشیم.  

سرپرست اداره کل امور عشایر خراسان رضوی با اشاره به موضوع تامین وثیقه و ضمانت‌های بانکی برای دریافت تسهیلات بانکی، از آن به عنوان یکی دیگر از مشکلات عشایر یاد کرد.

جعفری در خصوص اقدامات صورت گرفته برای حمایت از عشایر عنوان کرد: ارائه کلیه خدمات پشتیبانی و حمایتی شامل تامین، تبدیل و توزیع بیش از ۱۹ هزار و ۵۰۰ تن انواع نهاده‌های دامی مورد نیاز عشایر، انعقاد قرارداد اجرای طرح حمایتی خرید گوشت گوسفندی از عشایر استان با همکاری شرکت پشتیبانی امور دام، ارائه طرح کشاورزی قراردادی عشایری جهت کمک به عشایر و حفظ دام مولد به وزارت جهادکشاورزی که در صورت نهایی شدن طرح دولت نهاده مدت‌دار در اختیار دامدار قرار داده و در پایان طرح دام زنده و یا گوشت تحویل می‌گیرد، پیگیری پرداخت تسهیلات تبصره ۱۶، پیگیری از سازمان امور عشایر و همچنین مسئولان استانی و سرپرستی بانک کشاورزی در خصوص امهال و یا پرداخت تسهیلات جایگزین از منابع داخلی بانک‌ها از اقداماتی است که برای حمایت از عشایر استان در نظر گرفته شده است.

خرید ۱۱ هزار و ۹۴۰ راس دام از عشایر خراسان رضوی طی سال جاری

وی با تاکید بر اینکه با پیگیری‌های فراوان کل مطالبات عشایر پرداخت شده، عنوان کرد: در سال جاری ۱۱ هزار و ۹۴۰ راس دام به وزن ۲۲۴ تن و به ارزش ۴۷ میلیارد تومان از عشایر خراسان رضوی خریداری شده است. حدود ۵۰ درصد دام خریداری شده در استان مربوط به بخش عشایری است.

سرپرست اداره کل امور عشایر خراسان رضوی در خصوص افزایش قیمت دام سبک خاطرنشان کرد: پس از بارندگی‌ها در مهر و آبان ماه امسال قیمت دام روند افزایشی داشته است. البته نبود دام پروار جهت ارائه به بازار نیز بر این موضوع تاثیرگذار است. در حال حاضر قیمت بره پرواری بالای ۹۰ هزار تومان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha