• جمعه / ۲۳ دی ۱۴۰۱ / ۱۲:۴۸
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1401102315416
  • خبرنگار : 50214

وزیر آموزش ‌و پرورش:

مطالبه تعلیم و تربیت باید دغدغه ملی شود

مطالبه تعلیم و تربیت باید دغدغه ملی شود

ایسنا/یزد وزیر آموزش و پرورش با بیان این که کل نظام تربیتی کشور نیازمند تحول است، گفت: اگر بخواهیم آموزش‌ و پرورش چرخش تحول‌آفرین داشته باشد، باید مطالبه تعلیم و تربیت از آموزش‌ و پرورش به یک دغدغه ملی تبدیل شود.

«یوسف نوری» صبح امروز جمعه ۲۳ دیماه در جریان سفر استانی هیات دولت به استان یزد، در نشست با جمعی از خیرین، فرهنگیان و مدیران شهرستان میبد به اهمیت اشراف معلم بر تمام عرصه‌ها اشاره و اظهار کرد: نظام آموزش‌وپرورش ما برای دیروز است؛ به‌گونه‌ای که درس می‌دهیم و انتظار داریم که فرزندانمان در آینده و به زمان خودشان تربیت شوند.

وی با تأکید بر این که معلم‌ها باید خودشان به‌ صورت شبکه‌ای مسئله شناسی و هم‌اندیشی کنند و برنامه خود را ارائه دهند تا در صورت کاربردی بودن آن را در کل نظام آموزش‌وپرورش پیاده کنیم، تصریح کرد: این که می‌گوییم نظام آموزش‌ و پرورش برای دیروز است؛ تنها مشکل آموزش‌ و پرورش نیست؛ بلکه در کل نظام تربیتی کشور این مشکل را داریم و باید تحولی در این زمینه رخ دهد.

نوری با اشاره به مصداق این که فناوری اطلاعات و ارتباطات آمد و بسیاری از بزرگ‌ترها از بچه‌ها جا ماندند، ادامه داد: در حوزه نسل‌های مدارس یا دانشگاه‌ها عموماً در نسل اول هستیم و تنها به‌صورت آموزش محور عمل می‌کنیم؛ فقط انگشت‌شمار مدارس به‌صورت پژوهش محور کار می‌کنند؛ تعداد اندکی از دانشگاه‌ها کارآفرین محور و به‌ ندرت مسئولیت اجتماعی محور هستند.

وی با بیان این‌ که مدیران مدرسه باید توجه و تمرکز خود را بر تعلیم و تربیت متمرکز کنند، گفت: سرویس ایاب و ذهاب، وضعیت مدارس در مسائل متفرقه از جمله بهداشت، مسائل عمرانی و ساختمانی و غیره از تمرکز مدیران مدرسه بر مقوله تعلیم و تربیت می‌کاهد.

وزیر آموزش‌ و پرورش افزود: آموزش‌ و پرورش باید به تعلیم و تربیت بپردازد؛ این‌ که مسائل متفرقه اضافه شود، باعث می‌شود تا از گسترش تعلیم و تربیت جا بمانیم.

نوری ادامه داد: اگر بخواهیم آموزش‌ و پرورش چرخش تحول‌آفرین داشته باشد، باید مطالبه تعلیم و تربیت از آموزش‌ و پرورش به یک دغدغه ملی تبدیل شود.

وی تصریح کرد: باید از سواد اسمی به سواد چندبعدی برسیم سوادی که منجر به ایفای مسئولیت اجتماعی شود؛ سواد از اسمی به مفهومی تبدیل شود و دانش آموزان به فهم و تحلیل کافی برسند و تنها به استنتاج کفایت نکنند.

نوری با تأکید بر اینکه وظیفه داریم کمبود معلم و کلاس را پیگیری کنیم، گفت: پیگیری می‌کنیم تا برای سال آینده کمبود معلم در کلاس درس را نداشته باشیم.

وزیر آموزش‌ و پرورش ادامه داد: شهر میبد زمینه خوبی برای تربیت مدیران دارد و می‌توان الگوی میبد در زمینه تربیت مدیران آموزش‌ و پرورش، مدیرانی که بتوانند تعلیم و تربیت شش ساحتی را راهبری کنند را برای کل کشور پیاده کنیم.

وی با اشاره به نظام رتبه‌بندی، اظهار کرد: معلم‌ها نظام رتبه‌بندی را به عرصه‌ای برای ارتقا کیفیت نظام تعلیم و تربیت تبدیل خواهند کرد.

نوری افزود: رتبه‌بندی نظام خاصی است و لازم است آیین‌نامه و شیوه‌نامه را به‌طور دقیق مطالعه کنند، رتبه‌بندی یکی از امتیازات نظام تعلیم و تربیت است، نظام تعلیم و تربیت دو الگوی عملی داشت؛ یکی امور تربیتی که از بین برده شده است و تأکید مقام معظم رهبری است که جبران کنیم و دیگری خیرین مدرسه‌ساز است که وضعیت خوبی دارد.

نوری گفت: خیرین مدرسه‌ساز نماد بارز ایفای مسئولیت اجتماعی هستند و این مقوله در خیری تجلی یافته است.

وزیر آموزش‌ و پرورش با تأکید بر این که تلاش می‌کنیم تا از دغدغه‌های معلمان بکاهیم، ادامه داد: معلمان خرید خدمات نصف حقوق و نصف بیمه می‌گرفتند که در دولت سیزدهم حقوق و بیمه آن‌ها کامل شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha