• سه‌شنبه / ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۵:۱۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402112417393
  • خبرنگار : 50071

نخستین مرکز سلامت روانی اجتماعی (سراج) در مشهد افتتاح شد

نخستین مرکز سلامت روانی اجتماعی (سراج) در مشهد افتتاح شد

ایسنا/خراسان رضوی همزمان‌ با آغاز اعیاد شعبانیه و سه میلاد فرخنده امام حسین(ع)، حضرت اباالفضل العباس(ع) و امام سجاد(ع) نخستین مرکز سراج مشهد با حضور معاون فنی اداره کل سلامت روانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جمعی از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در منطقه خواجه‌ربیع و در مجتمع قضایی شوق زندگی این شهر افتتاح شد.

در این مرکز تخصصی یک روانپزشک، ۳ روانشناس، یک مددکار اجتماعی و یک پزشک عمومی به ارائه خدمات رایگان تخصصی در زمینه درمان دارویی، روانشناختی و حمایت‌های اجتماعی موثر بر بهبود اختلالات روانپزشکی می‌پردازند.

گروه هدف اصلی ارائه خدمات تخصصی در مرکز سراج، بیماران مزمن روانپزشکی و خانواده آنان و نیز مراجعانی هستند که از طریق مراکز طرف تفاهم با دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای دریافت مراقبت مشارکتی در سطح سلامت روانی اجتماعی و با رویکرد جامعه نگر به این مرکز ارجاع داده می‌شوند.

در برنامه تدوین شده تعداد ۴ مرکز سراج در مشهد افتتاح خواهد شد که هر یک از این مراکز با پوشش ۳۰۰ هزار نفر از جمعیت حاشیه شهر و مناطق روستایی آغاز به کار خواهند کرد.

مجتمع شوق زندگی، ویژه مهجوران و آسیب دیدگان اجتماعی است و خدمات قضایی و حقوقی در این مجتمع تجمیع شده است و افتتاح‌ مرکز سراج شوق زندگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این مجتمع کمک بزرگی در راستای پیگیری و دریافت حمایت‌های اجتماعی برای مراجعان به این مرکز خواهد کرد.

۴ مرکز سراج در مشهد افتتاح می‌شود

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در راستای توسعه مراکز سراج کشور تعداد ۴ مرکز سراج در مشهد افتتاح می‌شود.

دکتر ندا اخروی در حاشیه آئین افتتاح نخستین مرکز سراج مشهد، در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: راه‌اندازی مراکز سراج از سال ۱۳۹۷ آغاز شد و از آن زمان تا ۲۶ مهر ماه امسال ۲۳ مرکز سلامت روانی اجتماعی ذیل دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور فعال بود و از آن تاریخ و با دستور رئیس جمهور مبنی بر توسعه مراکز سراج در برنامه کاری دولت قرار گرفت و مقرر گردید که تا پایان امسال ۱۰۰ مرکز سراج در کشور فعال شود.

وی تصریح کرد: در این برنامه مقرر گردیده که ۴ مرکز سراج در مشهد افتتاح شود که هر یک از این مراکز با پوشش ۳۰۰ هزار نفر از جمعیت حاشیه شهر و مناطق روستایی آغاز به کار خواهند کرد.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: در این راستا، نخستین مرکز سراج با نام مرکز سلامت روانی اجتماعی شوق زندگی در فضای فیزیکی که از سوی معاونت زنان و خانواده دادستان مشهد در مجتمع شوق زندگی واقع در بوستان بهار، در منطقه خواجه‌ربیع این شهر کار خود را آغاز کرده است.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه مجتمع شوق زندگی، ویژه مهجوران و آسیب دیدگان اجتماعی است و خدمات قضایی و حقوقی در این مجتمع تجمیع شده است، خاطرنشان کرد: با افتتاح مرکز سراج شوق زندگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این مکان اقدامات لازم در راستای پیگیری و دریافت حمایت‌های اجتماعی برای مراجعان این مرکز و کمک به آنان صورت می‌پذیرد.

اخروی تاکید کرد: در این مرکز تخصصی یک روانپزشک، ۳ روانشناس، یک مددکار اجتماعی، یک پزشک عمومی ارائه خدمات رایگان تخصصی در زمینه درمان دارویی، درمان‌های روانشناختی و حمایت‌های اجتماعی موثر بر بهبود اختلالات روانپزشکی می‌پردازند.

وی اضافه کرد: گروه هدف اصلی ارائه خدمات در این مرکز، بیماران مزمن روانپزشکی و خانواده آنان و نیز مراجعانی هستند که از طریق مراکز طرف تفاهم با دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای دریافت مراقبت مشارکتی در سطح سلامت روانی اجتماعی و با رویکرد جامعه نگر به این مرکز ارجاع داده می‌شوند.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه ۳ مرکز دیگر از مجموعه مراکز سراج مشهد در هفته آینده افتتاح خواهند شد، بیان کرد: مرکز سراج دانش‌آموزی در یکی از مراکز مشاوره آموزش و پرورش مشهد افتتاح خواهد شد که این مرکز به پذیرش دانش‌آموزان و خانواده آنان اختصاص خواهد داشت.

دکتر اخروی افزود: مرکز سراج حاجی اربابی در منطقه توس مشهد که توسط یک خیر حوزه سلامت در اختیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار گرفته است و مرکز سراج سیدی که در منطقه سیدی برای پوشش جمعیت این منطقه و روستاهای اطراف مشهد بوده به‌زودی افتتاح خواهند شد.

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، وی در پایان گفت: بر اساس اجرای آزمایشی موفق این برنامه در شهرستان‌های الگو، انتظار می‌رود آغاز به کار این مراکز تحولی بنیادی در خدمات سلامت روانی اجتماعی ایجاد کند و موجب ارتقاء خدمات شبکه بهداشت و درمان در حوزه خدمات تخصصی سلامت روان بشود.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha