• یکشنبه / ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403031308985
  • خبرنگار : 30147

یک کارشناس سلامت روان:

حجم بالای اخبار ناگوار در رسانه‌ها می‌تواند برای کودکان چالش‌برانگیز باشد

حجم بالای اخبار ناگوار در رسانه‌ها می‌تواند برای کودکان چالش‌برانگیز باشد

ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس سلامت روان گفت: حجم بالای اخبار ناگوار در رسانه‌ها می‌تواند برای کودکان چالش‌برانگیز باشد.

 دکتر نجمه عابدی شرق در خصوص چگونگی پاسخگویی به پرسش‌های کودکان درباره مرگ در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: حجم بالای اخبار ناگوار در رسانه‌ها، به ویژه در مورد فقدان و مرگ افراد مشهور، می‌تواند برای کودکان چالش‌برانگیز باشد و به پرسش‌های متعددی در ذهن آن‌ها دامن بزند.

وی در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان به این پرسش‌ها به گونه‌ای پاسخ داد که نه باعث اضطراب کودک شود و نه موضوع مرگ را انکار یا به‌ طور غیر واقعی برای او تبیین کند، گفت: در این خصوص ضمن اینکه باید از پاسخ‌های نامفهوم اجتناب کرد پاسخ‌ها را متناسب با سن و درک کودک داد.

کارشناس سلامت روان با تأکید بر پرهیز از ارائه پاسخ‌های نامفهوم و کلیشه‌ای به کودکان اظهار کرد: پاسخ‌هایی از قبیل اینکه پیش خدا یا راه دور رفته نه تنها کمکی به درک مفهوم مرگ توسط کودک نمی‌کند، بلکه می‌تواند بار هیجانی منفی و سردرگمی را در او ایجاد کنند.

وی سن و میزان درک کودکان را هنگام پاسخ‌دهی به پرسش‌های کودکان درباره مرگ، ضروری دانست و افزود: برای کودکان خردسال، می‌توان از مثال‌های عینی و ملموس مانند پژمردگی گل‌ها یا مرگ حیوانات خانگی برای توضیح مفهوم مرگ استفاده کرد.

عابدی شرق همچنین بیان کرد: در سنین بالاتر هم می‌توان با لحنی آرام و صمیمی، مرگ را به عنوان بخشی از چرخه طبیعی زندگی تبیین کرد و به سؤالات فلسفی و معنوی آن‌ها نیز پاسخ داد.

وی در ادامه استفاده از داستان و قصه را از دیگر روش‌های آموزش مفهوم مرگ به کودکان دانست و گفت: کتاب‌ها و داستان‌های متعددی وجود دارند که می‌توان از آن‌ها برای آموزش مفهوم مرگ به کودکان به شیوه‌ای غیرمستقیم و جذاب استفاده کرد.

کارشناس سلامت روان عنوان کرد: یکی از این کتاب‌ها که داستانی لطیف و شاعرانه را در مورد مرگ و سفر روح روایت می‌کند خواب نارنجی روباه است.

وی با بیان اینکه این کتاب می‌تواند به کودکان در درک مفهوم مرگ و غلبه بر ترس و اضطراب ناشی از آن کمک کند، بر ایجاد فضایی امن برای گفتگو تأکید کرد و گفت: در پاسخگویی به پرسش‌های کودکان درباره مرگ، مهمترین نکته ایجاد فضایی امن و صمیمی برای گفتگو است.

عابدی شرق افزود: اینکه کودکان احساس کنند می‌توانند بدون ترس و قضاوت، در مورد افکار و احساسات خود در مورد مرگ صحبت کنند بسیار مهم است. از سویی والدین و مربیان باید با صبر و حوصله به آن‌ها گوش فرا دهند و به نگرانی‌های آن‌ها احترام بگذارند.

وی صحبت با کودکان درباره مرگ، هرچند می‌تواند دشوار باشد را امری ضروری دانست و اظهار کرد: با پاسخگویی مناسب و ایجاد فضایی امن برای گفتگو، می‌توان به کودکان کمک کرد تا با این موضوع چالش‌برانگیز کنار بیایند و درک عمیق‌تر و سالم‌تری از زندگی و مرگ داشته باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha