• چهارشنبه / ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۲۱:۲۵
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403031610736
  • خبرنگار : 71271

/بسته اخبار علم و فناوری/

تولید تخم‌مرغی برای رهایی زنان باردار و نوزادان از یک بیماری/پیش‌بینی بیماری قلبی با هوش مصنوعی

تولید تخم‌مرغی برای رهایی زنان باردار و نوزادان از یک بیماری/پیش‌بینی بیماری قلبی با هوش مصنوعی

از اخبار جذاب دنیای علم و فناوری امروز می‌توان به تولید تخم‌مرغ‌های حاوی اسید فولیک برای زنان باردار، کودکان و افراد با بیماری‌های قلبی و عروقی در کشور و پیش‌بینی بیماری قلبی به کمک هوش مصنوعی اشاره کرد.

به گزارش ایسنا، سرویس علم و فناوری امروز چهارشنبه ۱۶ خرداد میزبان اخبار جالبی در بخش ایران و سراسر جهان بوده است که با هم نگاهی به خلاصه این اخبار خواهیم انداخت.

تولید تخم‌مرغ‌های حاوی اسیدفولیک با قابلیت جذب ۹۵ درصدی در بدن

محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به یک فناوری دست یافتند که بر اساس آن تخم‌مرغ‌هایی حاوی اسید فولیک را به تولید رساندند و به گفته آنها بر خلاف اسید فولیک فرم شیمیایی، ۹۵ درصد اسید فولیک این تخم مرغ جذب بدن می‌شود.

هوش مصنوعی بیماری قلبی را با تصویربرداری صورت پیش‌بینی می‌کند

پژوهشگران چین در پژوهش جدید خود نشان داده‌اند که تصویربرداری حرارتی صورت و هوش مصنوعی می‌توانند وجود بیماری سرخرگ کرونری را به دقت پیش‌بینی کنند.

روش‌های فناورانه برای مصرف بهینه انرژی در اوقات پیک

در حالی که از هم‌اکنون هشدارهایی برای کاهش مصرف انرژی در زمان‌های اوج مصرف داده می‌شود، محصولات فناورانه‌ای از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان به تولید رسیده‌اند که می‌توانند در مصرف بهینه انرژی در ساختمان‌ها و محیط‌های کاری مؤثر باشند.

نامه سرگشاده افشاگرانه کارمندان شرکت‌های هوش مصنوعی

کارکنان فعلی و سابق شرکت‌های مشهور توسعه هوش مصنوعی در نامه‌ای سرگشاده خواستار حمایت‌های قوی‌تر از افشاگران مسائل ایمنی هوش مصنوعی شده‌اند. این نامه توسط ۱۳ کارمند فعلی و سابق شرکت‌های اوپن‌ای‌آی، گوگل و آنتروپیک امضا شده است.

این ربات مانند سوسک می‌پرد!

یک ربات پرشی با اسکلت منحصربه‌فرد فیبر کربنی خود، از بافت ذخیره انرژی موجود در حشرات تقلید می‌کند و می‌تواند مانند سوسک‌ها بپرد.

«استارشیپ» مجوز رسمی را برای چهارمین پرواز خود دریافت کرد

«اداره هوانوردی فدرال آمریکا» با صدور یک مجوز رسمی، چهارمین پرواز آزمایشی موشک «استارشیپ» را تایید کرد.

ناسا در تلاش برای زنده نگه داشتن «هابل» پیر

ناسا تلسکوپ فضایی منحصربه‌فرد هابل را در حالت یک ژیروسکوپی قرار داده است تا از ادامه عملیات آن حمایت کند.

تصویری از وضوح بی‌سابقه فعال‌ترین جرم آتشفشانی منظومه شمسی

عکس‌ جدیدی که از قمر «آیو» ثبت شده است، وضوح بی‌سابقه‌ای را نسبت به عکس‌های ثبت‌شده با سایر تلسکوپ‌های زمینی ارائه می‌دهد.

تبدیل عینک‌های معمولی به دید در شب با یک فیلتر جدید

یک فیلتر فروسرخ نازک انقلابی می‌تواند عینک‌های معمولی را به عینک‌های با قابلیت دید در شب تبدیل کند.

مشمولان طرح بورسیه صنعتی بنیاد ملی نخبگان چه کسانی هستند؟

مشمولان طرح توسعه به‌کارگیری دانشجویان مستعد تحصیلی در واحدهای اقتصادی کشور پس از انجام مصاحبه ارزیابی علمی ـ مهارتی از تسهیلات این طرح بهره‌مند می‌­شوند.

شناسایی فرصت قانونی برای تأمین زیرساخت‌های پارک‌های فناوری توسط پارک پردیس

رئیس پارک فناوری پردیس با اشاره به تجربه این پارک در قانون‌گذاری دانش‌بنیان، گفت: یکی از تجربه‌های پارک فناوری پردیس، شناسایی فرصت قانونی برای تأمین زیرساخت‌های پارک‌های علم و فناوری با استفاده از سهم مالیات ارزش افزوده بود. طبق این قانون، یک سوم سهم مالیات بر ارزش افزوده شرکت‌های عضو پارک‌های فناوری، صرف زیرساخت همان پارک می‌شود.

طرح محققان کشور برای کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری خطوط ریلی کویری

محققان کشورمان فرآیند بهینه‌سازی طرح دال خط کوهان‌دار را به عنوان راهکاری برای جلوگیری از آسیب‌های ماسه‌های روان در خطوط ریلی مناطق کویری ارائه دادند و به گفته آنها اجرای این طرح موجب کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری خطوط خواهد شد.

اولین فلز چاپ ۳ بعدی در ایستگاه فضایی به دست آمد

آژانس فضایی اروپا(ESA) اولین چاپ سه بعدی فلز را در ایستگاه فضایی رقم زد. هدف این آژانس ایجاد یک اقتصاد چرخشی در فضاست که در آن قطعات از کار افتاده ماهواره‌ها می‌توانند از طریق فناوری چاپ سه‌بعدی تعمیر شوند یا تغییر کاربری دهند.

آخرین یافته‌های مطالعات گرد و غبار در استان سیستان و بلوچستان

مشاور زیست محیطی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با اشاره به آخرین یافته‌های مطالعات گرد و غبار در استان سیستان و بلوچستان گفت: زاهدان و زابل در شرق ایران به دلیل مواجهه دائمی با میزان بالایی از گرد و غبار، از جمله ناسالم‌ترین شهرهای جهان از منظر کیفیت هوا شناخته شده‌اند.

بهره‌مندی از فناوری شناختی در حل معضل اعتیاد

کنگره دانش اعتیاد با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، در بهمن ماه سال جاری با شعار در جست‌وجوی راه حل‌های نوین برای مشکلی کهن برگزار می‌شود.

معرفی برنامه‌های روز جهانی اقیانوس‌ها

به مناسبت ۱۹ خرداد روز جهانی دریاها و اقیانوس‌ها و ‏با شعار «‎بیداری روحیه عمیق همکاری و تعهد در زمینه علوم دریایی و اقیانوسی» از سوی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی برنامه‌های روز جهانی دریاها و اقیانوس‌ها اعلام شد.

ایده‌های زیست فناورانه با امتیاز مردم مشمول دریافت حمایت می‌شوند

در «رمزیست» بر خلاف سایر رویدادها قرار است با شکستن دیوار میان مردم و فناوران، به ایده‌ها و طرح‌های زیست‌فناوری که بیشترین امتیاز را از سوی مردم به دست می‌آورند، حمایت ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست‌جمهوری تعلق گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha