• پنجشنبه / ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۸:۵۲
  • دسته‌بندی: تشکل‌های دانشجویی
  • کد خبر: 1403032416167
  • خبرنگار : 71974

فعال حوزه دانشجویی در گفت‌وگو با ایسنا:

مبارزه با فساد سرمایه اجتماعی را افزایش می‌دهد

مبارزه با فساد سرمایه اجتماعی را افزایش می‌دهد

فعال حوزه دانشجویی گفت: مردم انتظار دارند که رئیس جمهور آینده با اراده قوی و برنامه‌های عملیاتی روشن به مبارزه با فساد بپردازد. این شامل ایجاد نهادهای نظارتی قوی‌تر، افزایش شفافیت و پاسخگویی، تقویت قوانین ضد فساد، و استفاده از فناوری‌های نوین برای پیشگیری و شناسایی موارد فساد است. تنها با این اقدامات است که می‌توان اعتماد عمومی را بازسازی کرد و زمینه‌های توسعه و پیشرفت کشور را فراهم کرد.

علی میرزایی فعال حوزه دانشجویی در گفت‌وگو با ایسنا،با بیان اینکه فساد، به عنوان یکی از موانع اصلی توسعه و پیشرفت کشورها، به شدت بر اعتماد عمومی تأثیر می‌گذارد،‌ اظهار کرد: فساد سرمایه اجتماعی را کاهش و اعتماد مردم به دولت و نهادهای دولتی را تضعیف می‌کند. هنگامی که مردم احساس کنند منابع ملی به نفع تعداد کمی از افراد سوءاستفاده می‌شود، این امر به نارضایتی و ناامیدی عمومی منجر می‌شود. فساد، همچنین، منابع مالی کشور را که می‌تواند صرف توسعه و بهبود خدمات عمومی شود، هدر می‌دهد و مانع از تحقق عدالت اجتماعی می‌شود. از این رو، مردم انتظار دارند کاندیداها برنامه‌های جامع و مؤثری برای مبارزه با فساد ارائه دهند.

وی افزود: اولین اقدام، تقویت نهادهای نظارتی و بازرسی است. نهادهایی مانند سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات باید استقلال و قدرت بیشتری برای بررسی و پیگیری موارد فساد داشته باشند. دومین اقدام، افزایش شفافیت در عملکرد دولت و نهادهای عمومی است. شفافیت، یکی از مؤثرترین ابزارها برای پیشگیری از فساد است و شامل انتشار عمومی قراردادها، بودجه‌ها، و گزارش‌های مالی می‌شود. سومین اقدام، اجرای قوانین و مقررات سختگیرانه‌تر علیه فساد و ارتشاء است. همچنین، ایجاد سیستم‌های گزارش‌دهی امن و محرمانه برای افشای موارد فساد توسط شهروندان و کارمندان دولت می‌تواند مؤثر باشد.

به گفته وی؛‌ برای نهادینه کردن فرهنگ مبارزه با فساد، باید از آموزش و آگاهی‌بخشی شروع کرد. آموزش در مدارس و دانشگاه‌ها درباره مضرات فساد و اهمیت اخلاق و شفافیت، می‌تواند نسل آینده را به مقابله با فساد ترغیب کند. همچنین، رسانه‌ها نقش مهمی در افشاگری و آگاهی‌بخشی عمومی دارند. تقویت روحیه مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی در بین کارمندان دولت و مدیران نیز بسیار حیاتی است. پاداش‌دهی به افراد و نهادهایی که در مبارزه با فساد موفق عمل می‌کنند، می‌تواند انگیزه‌بخش باشد.

این فعال حوزه دانشجویی بیان کرد: فناوری اطلاعات می‌تواند نقش بسیار مهمی در مبارزه با فساد ایفا کند. استفاده از سیستم‌های الکترونیکی برای انجام معاملات دولتی و ارائه خدمات عمومی، میزان شفافیت را افزایش می‌دهد و میرزای افزود: فرصت‌های فساد را کاهش می‌دهد. به عنوان مثال، اجرای سیستم‌های مدیریت الکترونیکی منابع انسانی و مالی، پیگیری تراکنش‌ها و قراردادها، و استفاده از سامانه‌های آنلاین برای گزارش‌دهی و شکایات، می‌تواند کمک‌کننده باشد. همچنین، تحلیل داده‌های بزرگ (Big Data) و هوش مصنوعی می‌تواند به شناسایی الگوهای فساد و پیشگیری از آن کمک کند.

وی گفت: مردم انتظار دارند که رئیس جمهور آینده با اراده قوی و برنامه‌های عملیاتی روشن به مبارزه با فساد بپردازد. این شامل ایجاد نهادهای نظارتی قوی‌تر، افزایش شفافیت و پاسخگویی، تقویت قوانین ضد فساد، و استفاده از فناوری‌های نوین برای پیشگیری و شناسایی موارد فساد است. تنها با این اقدامات است که می‌توان اعتماد عمومی را بازسازی کرد و زمینه‌های توسعه و پیشرفت کشور را فراهم نمود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha