• شنبه / ۷ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۳۹
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1403070705056
  • خبرنگار : 50212

حریق ضایعات، رکورددار گزارش آتش‌سوزی در ساوه

حریق ضایعات، رکورددار گزارش آتش‌سوزی در ساوه

ایسنا/مرکزی رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ساوه با اشاره به هزینه‌های سنگین تامین تجهیزات آتش نشانی، گفت: برای مثال نردبان‌های آتش‌نشانی، متری دو میلیارد و نیم قیمت دارند که هزینه‌ بسیار بالایی است و موجب می‌شود رویکرد آموزش و پیشگیرانه در اولویت سازمان باشد.

رضا یزدی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه رویکرد سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی در سراسر دنیا به سمت پیشگیری است چرا که هر چه در زمینه آموزش و پیشگیری قوی‌تر عمل شود، از جان و سرمایه مردم حراست بهتری صورت می‌گیرد، مهم‌ترین راه‌های پیشگیری را ارتقای سطح آگاهی مردم و افزایش آموزش نکات ایمنی و برگزاری مانورها دانست و افزود: مردم باید با انواع حادثه و نوع برخورد با آنها آشنا شوند. چنانچه مردم در زمان بروز حادثه یا حریق، نحوه برخورد را بدانند، کمترین میزان خسارت را خواهند دید و میزان حریق و حادثه نیز کاهش می یابد.

به گفته وی، اغلب تجهیزات آتش‌نشانی، امروزه در کشورهای خاصی تولید می‌شوند و خرید آنها برای شهرداری هزینه‌های بسیار سنگین دارد، برای مثال نردبان‌های آتش‌نشانی، متری دو میلیارد و نیم قیمت دارد که هزینه‌ بالایی است و موجب می‌شود رویکرد آموزش و پیشگیرانه در اولویت سازمان باشد.

یکی از موضوعات پیشگیرانه، افزایش ایمنی ساختمان‌هاست

یزدی در ادامه با بیان اینکه  یکی از موضوعات پیشگیرانه، افزایش ایمنی ساختمان‌هاست، زیرا ساختمان‌ها هر چه به لحاظ وسعت و ارتفاع گسترش پیدا کنند، تعداد نفرات داخل آنها افزایش می‌یابد، افزود: بنابراین باید ساختمان‌ها خود ایمن باشند و چنانچه ساختمانی به بیش از ۲۰ طبقه برسد، تجهیزات و نردبان آتش‌نشانی نیز جوابگو نیست.

وی در خصوص اقداماتی که برای جلوگیری از بروز حوادث در اماکن پرخطر باید انجام داد گفت:  امروزه اماکن و مراکز پرخطری در سطح شهر وجود دارد که می‌تواند در هنگام حادثه فاجعه آفرین شود. وجود مراکز تجاری با قدمت بالا در هسته مرکزی شهر از جمله بازار شهر ساوه موضوع مهمی است که در ارتباط با آن مکاتبات بسیاری انجام شده است.

یزدی ادامه داد: ارزیابی‌های فنی و اطلاع دهی به مالکان در این زمینه صورت گرفته اما چنانکه بایدوشاید اقدامی انجام نگرفته است. سازمان آتش‌نشانی در زمینه وجود یا عدم وجود سیستم‌های اعلام و اطفای حریق و دیگر نواقص مرتبط با مسئله حریق هشدارهای لازم را اعلام کرده است و در زمینه استحکام ساختمان نیز، سازمان نظام‌مهندسی صلاحیت بررسی و اخطار دارد.

وی با اشاره به اینکه مالکان ساختمان متولی رفع نواقص و ایجاد ایمنی در ساختمان‌ها هستند، افزود: لازم است مساعدت‌هایی در اختیار مالکان قرار گیرد تا بتوانند بسیاری از مشکلات ایمنی موجود را مرتفع سازند در این زمینه یک متولی فرادستی که بتواند عملکرد هر مجموعه را رصد کند، باید وارد میدان شود.

رییس آتش نشانی ساوه گفت: نیروهای آتش‌نشانی ۲۴ ساعته در بحث‌های امدادی، آموزشی و پیشگیری در خدمت مردم بوده و آماده هرگونه کمک‌آموزشی و مشورتی در حوزه ایمنی هستند. از هر درخواستی که در زمینه آموزش از شهروندان داشته باشیم، استقبال می‌شود و به ‌صورت تخصصی نیز آموزش آتش‌نشان داوطلب در شهر ساوه آغاز شده است.

وی با اشاره به اقداماتی که در حوزه ساخت‌وسازهای جدید برای کاهش خطرات انجام شده گفت: سازمان آتش‌نشانی از سال ۹۷ بحث نظارت بر ساختمان‌ها را آغاز کرد و زمانی که طراحی ساختمان‌های مسکونی چهار طبقه به بالا و ساختمان‌های غیرمسکونی انجام می‌شود، برای صدور پروانه به شهرداری می‌آیند و یکی از سازمان‌هایی که در این مرحله دخیل است، سازمان آتش‌نشانی است که نظارت بر نقشه‌ها از دیدگاه ایمنی را بر عهده دارد. در این مرحله دستورالعمل‌ها و شرح وظایفی که یک ساختمان باید داشته باشد را ابلاغ می‌کنیم و چنانچه تداخل یا مشکلی وجود نداشته باشد، پرونده ملک تایید و ساختمان طبق این شرایط احداث می‌شود.

وی ادامه داد: در پایان کار ساخت، تمام ساختمان‌هایی که از شهرداری پایان کار می‌گیرند، قبل از پایان کار به آتش‌نشانی ارجاع داده می‌شوند. آتش‌نشانی تمام ساختمان‌ها را با تجهیزاتی که در آن نصب است یا باید نصب می‌شده، آزمایش می‌کند و به مالکین تحویل می‌دهد.

یزدی گفت: یکی از موضوعات مهم در این زمینه خدمت رسانی به شهرها و شهرک‌های اطراف است که با چالش‌هایی در این زمینه مواجه هستیم. ازآنجاکه سازمان‌های آتش‌نشانی به ‌صورت شهری عمل می‌کنند، شهرهای اطراف نیز موظفند که ایستگاه‌های خود را تأمین کنند و آتش‌نشانی ساوه در صورت نیاز به‌عنوان نیروی پشتیبان در این مناطق حضور خواهد یافت.

باز هم چالش نیروی انسانی/حریق ضایعات، رکورددار گزارش حریق در ساوه

وی به چالش های موجود در حوزه نیروی انسانی اشاره کرد و گفت:  در حال حاضر سازمان آتش‌نشانی ساوه ۶۸ نفر نیروی عملیاتی دارد که در ۴ ایستگاه آماده خدمات رسانی هستند. براساس استانداردهای جهانی به ازای هر دو هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت باید یک آتش‌نشان داشته باشیم، همچنین بر اساس استانداردهای ملی و بین المللی، به ازای هر پنجاه هزار نفر که در شهرهای مختلف سکونت دارند، یک ایستگاه آتش نشانی لازم است.

وی در پاسخ به این پرسش که در چه حوزه‌هایی شاهد بیشترین حوادث و مأموریت‌های سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی هستیم، گفت: بیشترین گزارش آتش سوزی درخصوص حریق ضایعات است که حجم زیادی از مأموریت‌های آتش‌نشانی را به خود اختصاص داده است. به لحاظ حادثه نیز محبوسی در  آسانسور و بعد از آن تصادفات، بیشترین فراوانی حادثه را دارد.

آمار بالای محبوسی آسانسور در ساوه

وی گفت: در زمینه حوادث مربوط به محبوسی‌ و آسانسور که در شهر ساوه فراوانی بالایی دارد، سرویس و نگهداری آسانسور از اهمیت بسیاری برخوردار است تا مانع بروز مشکل شود، همچنین قطعی و نوسان برق نیز بسیار اهمیت دارد، برای سرویس و تعمیر آسانسور نیز باید زمان‌بندی لازم انجام گیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا آموزش‌های آتش‌نشانی نسبت به جمعیت شهر ساوه فراگیر است؟ گفت: آموزش‌های سازمان آتش‌نشانی به درون سازمان و برون‌سازمانی تقسیم می‌شود که آموزش‌های درون‌سازمانی برای نیروهای آتش‌نشانی است. طی سال جاری ۱۶ دوره تخصصی برای نیروهای سازمان برگزار شد. مانورهای آموزشی و عملیاتی نیز طی سال برای نیروهای آتش‌نشانی برگزار می‌شود و تاکنون چهار مانور به ‌صورت مشترک با ارگان‌های دیگر برگزار شده است.

یزدی بیان کرد: در زمینه آموزش‌های برون‌سازمانی، طی سال جاری ۱۵۰ آتش‌نشان داوطلب( آقا و خانم ) در حال آموزش آتش‌نشانی هستند و تمامی مدارس سطح شهر از پاییز سال گذشته از آموزش‌های لازم بهره‌مند شده اند. آموزش نیروهای مراکز درمانی که ملزم به داشتن گواهینامه آموزشی هستند به‌ صورت مستمر انجام می‌گیرد و دوره آموزشی کامل برای تمام پرسنل شهرداری برگزار شده است.

وی گفت: سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ساوه به مجتمع‌های مسکونی و آپارتمان‌هایی که از این سازمان درخواست کرده بودند، آموزش‌های لازم را ارائه داده و همچنان آمادگی استمرار این کار را دارد.

یزدی در ادامه به آمار حوادث سال جاری اشاره کرد و گفت: از ۱۳۷۱ مورد حادثه ۶۹۰ مورد حریق و ۶۸۱ مورد امداد و نجات بوده است که طبق مقایسه با سال قبل در موضوع حریق ۱۰ درصد کاهش داشتیم و آمار امداد و نجات تقریبا مشابه سال قبل بوده است.

وی از شهروندان خواست به موارد پیشگیری توجه کنند تا روند کاهشی بیشتری داشته باشیم و افزود: امروزه توجه به مباحث ایمنی در کلان‌شهرها از مؤلفه‌های مهم دستیابی به توسعه پایدار و زیست شهری است. افزایش جمعیت و رشد افقی شهرهای کشور طی چند دهه اخیر ضرورت توجه به ایمنی شهری را دوچندان کرده است و در این میان نقش سازمان آتش‌نشانی و ارتقای ساختار این سازمان اهمیت زیادی دارد.

وی گفت: هفتم مهر روز ملی آتش‌نشان فرصت خوبی برای مرور رشادت‌های سرخ‌پوشان هر شهر و مرور باید و نبایدهای ایمنی شهری است تا شهرهای کشور هرچه بیشتر به ایده‌آل خود در زمینه ایمنی شهری نزدیک شوند.

یزدی بیان کرد: ساوه یکی از شهرهای پرجمعیت و مهاجرپذیر است و سازمان آتش‌نشانی شهرداری ساوه مهم‌ترین رویکرد کنونی این سازمان را پیشگیری می‌داند. مدیران این شهر معتقد هستند با وجود هزینه‌های سرسام‌آور ماموریت‌های آتش نشانی، به هر میزان که حوادث کمتر شود، در هزینه‌های ایمنی شهر صرفه‌جویی شده است. تحقق این مهم نیازمند هم‌افزایی میان دستگاه‌های مختلف است و گاهی نیاز است یک دستگاه بالادستی به عنوان متولی رصد و پایش ایمنی وارد میدان شود و برای تمام دستگاه‌ها تکالیف معینی مشخص کند.

گفتنی است در روز ۷ مهر ۱۳۵۹ وقتی که عراق به پالایشگاه آبادان حمله هوایی کرد، آتش نشانان منطقه و شهرهای اطراف برای مهار آتش به پالایشگاه رفتند ولی در حین عملیات خاموش کردن آتش، مجددا هواپیماهای دشمن اقدام به بمباران پالایشگاه کردند که منجر به شهادت تعداد زیادی از آتش نشانان شد.

بدنبال این واقعه طرح تعیین روز آتش نشانی و ایمنی در سال ۱۳۷۹ توسط ستاد هماهنگی امور ایمنی و آتش نشانی کشور پیشنهاد و توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور تأیید شد. این روز با هدف ترویج ایمنی و پیشگیری از حوادث در سطح کشور و همچنین یادآوری حماسه آفرینی‌ها و از خود گذشتگی‌های آتش نشانان میهن اسلامی در عرصه دفاع مقدس نامگذاری شده است. ایجاد زمینه‌های مناسب برای آموزش همگانی مردم در جهت پیشگیری از بروز حوادث مختلف و حفاظت از سرمایه‌های ملی نیز از دیگر اهداف نامگذاری این روز است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha