• چهارشنبه / ۱۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۸:۲۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403071109409
  • خبرنگار : 71935

گوترش: شرایط خاورمیانه بحرانی‌تر شده است

گوترش: شرایط خاورمیانه بحرانی‌تر شده است

دبیرکل سازمان ملل در جلسه شورای امنیت درباره تحولات غرب آسیا، از رژیم صهیونیستی بابت نپذیرفتن پیشنهادها برای آتش‌بس در لبنان انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا، نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل عصر چهارشنبه برای بررسی تحولات منطقه غرب آسیا آغاز به کار کرد.

در ابتدای این نشست، سفیر سوئیس در سازمان ملل که امروز ریاست دوره‌ای شورای امنیت را برعهده گرفته است، خواستار حفظ احترام در برابر اختلاف نظرات موجود شد.

اسرائیل پیشنهاد آتش‌بس را رد کرد

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در ابتدای سخنان خود گفت: «آتش‌های تنش در خاورمیانه درحال خارج شدن از کنترل هستند. هفته گذشته درباره شرایط منطقه هشدار دادم، اما این بحران‌ بسیار بدتر شده است. در نشست مجمع عمومی اعلام کردم که تبادل آتش روزانه حزب‌الله لبنان و اسرائیل ناقض معاهده ۱۷۰۱ سازمان ملل و دیگر معاهده‌های سازمان ملل است.»

او افزود: «باید به تمامیت ارضی لبنان احترام و دولت آن کنترل تمام اسلحه‌های این کشور را در اختیار داشته باشد. در روزهای گذشته، ما شاهد تشدید بی‌سابقه تنش‌ها بودیم و اکنون باید از خود بپرسیم که هدف شورای امنیت و ساز و کار آن برای اجرای معاهده ۱۷۰۱ دقیقا چه چیزی است.»

دبیرکل سازمان ملل همچنین با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی گفت: «نیروهای اسرائیل در حال اجرای حملات هوایی شدید علیه لبنان و بیروت هستند. آمریکا، فرانسه و بسیاری از کشورها پیشنهاد آتش‌بس دادند و اسرائیل پس از مخالفت با این پیشنهاد، مقر حزب‌الله در بیروت را بمباران و به حملات خود شدت بخشید.»

او افزود: «روز گذشته، اسرائیل مدعی آغاز عملیاتی محدود شد و حمله زمینی خود علیه لبنان را آغاز کرد. نیروهای حافظ صلح یونیفل برخلاف خواست اسرائیل در جای خود باقی‌ مانده‌اند و امنیت آن‌ها باید حفظ شود.»

گوترش تصریح کرد: «غیرنظامیان درحال زجر کشیدن هستند و من این مسئله را شدیدا محکوم می‌کنم. از اکتبر گذشته بیش از هزار لبنانی در لبنان کشته شده‌اند که بسیاری از آنها زنان و کودک بودند.»

او افزود: «نزدیک به یک میلیون نفر آواره شده‌اند و بسیاری به سوریه پناه برده‌اند. سازمان ملل درحال استفاده از همه توانایی خود برای کمک به لبنان و ارسال بسته‌های بشردوستانه به این کشور است.»

دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد: «باید از وقوع جنگ تمام عیار در لبنان جلوگیری کرد. از ۸ اکتبر، حملات حزب‌الله علیه اسرائیل ۴۹ کشته و ۶۰ هزار آواره برجا گذاشته است. در صورت وقوع جنگ در لبنان، عواقب آن جبران ناپذیر است.»

گوترش با اشاره به عملیات وعده صادق ۲ گفت: «روز گذشته، ایران نزدیک به ۲۰۰ موشک علیه اسرائیل شلیک کرد. به گفته ایران، هدف ایران، تلافی مرگ اسماعیل هنیه در تهران، سید حسن نصرالله در بیروت و عباس نیلفروشان در لبنان بوده است و میلیون‌ها نفر در اسرائیل و فلسطین اشغالی وادار به فرار به پناهگاه شدند.»

او این حمله را محکوم کرد و گفت: «مشابه حمله موشکی ایران در ماه آوریل من این حمله را محکوم می‌کنم.»

گوترش مدعی شد: «این حمله در راستای دفاع از حقوق فلسطینی‌ها صورت نگرفته است.»

با این وجود او گفت: «از هفت اکتبر، اسرائیل شدیدترین حملات را علیه باریکه غزه انجام داده است و درحال تشدید حملات خود، عملیات‌های خود و اشغالگری در کرانه باختری و نابودی راهکار ۲ کشوری است.»

گوترش همچنین تصریح کرد: «با وجود همه این مسائل، مقاومت فلسطین به عملیات خود ادامه داده است.»

او گفت: «تحولات سال گذشته، مهر تأییدی بر نیاز فوری به دستیابی به آتش‌بس و اجرای راهکار ۲ دولتی است.»

گوترش درباره لبنان گفت: «باید معاهده ۱۷۰۱ و ۱۵۵۹ اجرا و تنش‌ها متوقف شوند. زمان توقف تنش پشت تنش در خاورمیانه زمان رسیده است و هر مرحله تنش، به‌عنوان بهانه‌ای برای تشدید تنش استفاده شده است.»

او افزود: «نباید نادیده گرفته شدن معاهده‌های سازمان ملل ادامه پیدا کند.»

فرانسه خواستار خویشتنداری ایران شد

نماینده فرانسه در شورای امنیت، در نشست ویژه این شورا برای بررسی تحولات منطقه گفت: «فرانسه حملات بالستیک ایران را محکوم می‌کند. ما برای مقابله با حملات ایران، نیروهای خود را به منطقه اعزام کردیم.»

او در ادامه خواستار خویشتنداری ایران و عدم انجام حملات تازه شد و گفت: «فرانسه همچنین حمله تروریستی روز گذشته در اسرائیل را محکوم می‌کند.»

نماینده فرانسه در ادامه گفت: «شرایط در لبنان جدی است. نیروهای اسرائیلی با حمله زمینی به لبنان، تمامیت ارضی این کشور را نقض کردند و حزب‌الله همچنان به حملات خود علیه اسرائیل ادامه داده است.»

او افزود: «ما مخالف هرگونه حمله زمینی به لبنان هستیم. فرانسه حملات هوایی اسرائیل علیه لبنان که به کشتار غیرنظامیان انجامیده و حملات حزب‌الله علیه اسرائیل را محکوم می‌کند.»

نماینده فرانسه تصریح کرد: «ما از اسرائیل می‌خواهیم تا پیشنهاد فرانسه و متحدان آن برای آتش‌بس را بپذیرد. باید معاهده ۱۷۰۱ در لبنان اجرا شود. همه شهروندان آواره شده در لبنان و اسرائیل باید به خانه‌های خود بازگردند. همه طرفین باید همچنین امنیت نیروهای حافظ صلح یونیفل را تضمین کنند.»

او در ادامه به بحران غزه پرداخت و گفت: «فرانسه همچنین روی نیاز برای دستیابی فوری به آتش‌بس در غزه، دسترسی کامل غیرنظامیان غزه به کمک‌های بشردوستانه، آزادی اسرا و تلاش برای دستیابی به راهکار ۲ دولتی تأکید می‌کند. زمان اتحاد شورای امنیت فرا رسیده است. ما باید نشان دهیم که شورای امنیت خواستار صلح و تنش‌زدایی است.»

حمایت انگلیس از رژیم صهیونیستی

نماینده انگلیس در سازمان ملل، ضمن ابراز حمایت بی قید و شرط دولت انگلیس از رژیم صهیونیستی و امنیت این رژیم اشغالگر در ابتدای سخنان خود در نشست ویژه شورای امنیت برای بررسی تحولات اخیر در غرب آسیا گفت: «انگلیس اقدامات ایران و حمله آن به اسرائیل را شدیدا محکوم می‌کند. ایران بیش از ۲۰۰ موشک بالستیک علیه اسرائیل شلیک کرده است، این اقدام شرایط خطرناک کنونی را تشدید خواهد کرد.»

او افزود: «همانطور که نخست وزیر انگلیس اعلام کرده است ما از اسرائیل در برابر ایران حمایت می‌کنیم.»

نماینده انگلیس در ادامه، ضمن نادیده گرفتن جنایات رژیم صهیونیستی و تحولات منطقه، در اظهاراتی خصمانه گفت: «شرایط لبنان و سراسر منطقه بحرانی است. همه تلاش‌های ما باید روی توقف این تنش‌ها متمرکز شود. ما از ایران و متحدان آن می‌خواهیم تا خویشتنداری کنند. وزیر خارجه انگلیس همواره خواستار آتش‌بس در لبنان و توقف حملات اسرائیل و لبنان شده است.»

او افزود: «ما از اجرای معاهده ۱۷۰۱ در لبنان، آتش‌بس در غزه و آزادی اسرا حمایت می‌کنیم. انگلیس از اسرائیل و حماس می‌خواهد تا با آتش‌بس موافقت کنند و برای پایان دادن به این بحران، صلح را انتخاب کنند.»

او تصریح کرد: «صلح، انتخاب شجاعانه است. بهترین گزینه برای حفظ ثبات امنیت اسرائیلی‌ها، لبنانی‌ها و فلسطینی‌ها و سراسر منطقه، صلح است. نخست وزیر انگلیس درحال تلاش برای کسب حمایت از راهکار سیاسی است. فقط صلح در غزه و لبنان می‌تواند به صلح و بازگشت شهروندان لبنانی و اسرائیلی به خانه‌های خود منجر شود.»

نماینده دائمی انگلیس در سازمان ملل گفت: «درگیری در لبنان عواقب جبران‌ناپذیر علیه زنان و کودکان به همراه داشته و منطقه را به سوی جنگی فراگیر سوق داده است. ما نباید اجازه بدهیم که لبنان به غزه‌ای دیگر تبدیل شود.»

او تصریح کرد: «همه طرفین باید با احترام به قوانین بین‌المللی از کشتار و صدمه وارد کردن به غیرنظامیان جلوگیری کنند.»

نماینده انگلیس همچنین خواستار خویشتنداری همه طرفین در منطقه و تلاش متمرکز برای دستیابی به آتش‌بس و صلح در منطقه شد.

اظهارات خصمانه آمریکا علیه ایران 

نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل، در اظهارات خود، حملات موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی را محکوم کرد و گفت: «آمریکا حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل را محکوم می‌کند.»

نماینده آمریکا در ادامه مدعی شد: «شورای امنیت باید اقدام یکجانبه ایران را محکوم کند. ایران با آموزش حماس و ارائه منابع مالی به این گروه، در حمله ۷ اکتبر شریک جرم بوده است و پس از حمله حماس، آمریکا هشداری جدی به ایران فرستاد و خواستار عدم استفاده از این موقعیت توسط ایران شد. اما سپاه این هشدار را نادیده گرفته است. با تشویق حوثی‌های یمن، تجارت دریایی دچار بحران شده و اسرائیل آماج حملات آن‌ها قرار گرفته است.»

او مدعی شد: «ایران با تشویق نیروهای عراق و سوریه، نیروهای آمریکا آماج حملات این نیروها قرار گرفته است و تهران با تشویق و حمایت از حزب‌الله باعث شد تا نصرالله پس از هفت اکتبر، اسرائیل را آماج حملات خود قرار دهد. هیچ شکی وجود ندارد که حمایت ایران از نیروهای نیابتی خود، باعث وقوع بحران در لبنان و غزه شده است.»

نماینده آمریکا ضمن نادیده گرفتن جنایات رژیم صهیونیستی و حمایت از این رژیم اشغالگر گفت: «در هسته مرکزی تلاش‌های ایران برای تشدید تنش در منطقه و ایجاد هرج و مرج، سپاه پاسداران قرار دارد. سپاه و متحدان آن درحال پخش پروپاگاندای خود است. حمله موشکی سپاه که با شلیک ۲۰۰ موشک به اسرائیل، در دفاع از ایران صورت نگرفته است. بلکه سپاه درحال همکاری با حزب‌الله است. باید شورای امنیت علیه سپاه تحریم‌های گسترده‌تر اعمال کند.»

نماینده آمریکا افزود: «در صورت عدم اتخاذ تصمیمی جدی از سوی شورای امنیت، سپاه به حملات خود ادامه خواهد داد. ما در معرض وقوع جنگی فراگیر در منطقه وجود دارد.»

او بدون اشاره به حملات رژیم صهیونیستی به لبنان گفت: «در هفته‌های اخیر، غیرنظامیان بسیاری در لبنان کشته شده‌اند. اسرائیل همواره خواستار توقف حملات حزب‌الله شده است. با وجود خواست دولت لبنان برای عقب نشینی حزب‌الله، این گروه مخالفت کرده و مانع اعمال معاهده ۱۷۰۱ شده است و با وجود همه این تحولات، اسرائیل همچنان خواستار اجرای این معاهده است.»

نماینده آمریکا مدعی شد: «آمریکا از راهکار دیپلماتیک حمایت می‌کند و این مسئله، اولویت آمریکا باقی مانده است. اجرای معاهده ۱۷۰۱، تنها راه موجود برای تنش زدایی از شرایط کنونی و بازگشت شهروندان اسرائیلی و لبنانی به خانه‌های خود است.»

او که در اظهارات خود ذره‌ای به جنایات رژیم اشغالگر که به شهادت هزاران لبنانی انجامیده است گفت: «ما از همه طرفین می‌خواهیم از جان غیرنظامیان پاسداری کنند.»

نماینده آمریکا در ادامه به غزه پرداخت و گفت: «آمریکا همچنین از هیچ تلاشی برای دستیابی به توقف جنگ در غزه دریغ نمی‌کند. در همین راستا، درحال تلاش برای دستیابی به آتش‌بس در غزه و آزادی اسرا همراستا با معاهده ۲۷۳۵ شورای امنیت هستیم. تحولات هفته گذشته باید پیامی آشکار به رهبران حماس که در تونل‌های خود مخفی شده‌اند برساند. حزب‌الله و ایران شما را نجات نخواهند داد و تنها راه کنونی آتش‌بس است.»

او افزود: «آمریکا به حمایت از حق اسرائیل برای دفاع از خود دربرابر نیروهای تروریستی تحت حمایت ایران ادامه خواهد داد. البته نحوه دفاع اسرائیل از خود دربرابر این تهدیدها مهم است. اسرائیل باید صدمات غیرنظامی را به حداقل برساند. همانطور که رئیس جمهور آمریکا بیان کرده است، واشنگتن همیشه و کامل از اسرائیل حمایت خواهد کرد. همه اقدامات ما تدافعی بوده است.»

نماینده آمریکا مدعی شد: «ما به ایران و نیروهای نیابتی آن در برابر اقدامات تازه علیه اسرائیل یا نیروهای آمریکا هشدار می‌دهیم و شورای امنیت باید ایران را بابت حمایت از ترویسم محکوم کند. زمان آن رسیده است تا شورای امنیت ایران را بابت اقدامات خود پاسخگو کند. ساکنین اسرائیل، لبنان، سراسر منطقه و کرانه باختری و غزه سزاوار آتش‌بس هستند.»

درحال تکمیل

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha