• شنبه / ۱۴ مهر ۱۴۰۳ / ۰۸:۵۱
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1403071410489
  • خبرنگار : 30058

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد:

برداشت بیش از ۸۵۰ هزار تن سیب‌زمینی در اردبیل/ پیش‌بینی صادرات ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار تنی

برداشت بیش از ۸۵۰ هزار تن سیب‌زمینی در اردبیل/ پیش‌بینی صادرات ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار تنی

ایسنا/اردبیل معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از برداشت بیش از ۸۵۰ هزار تن محصول سیب‌زمینی در اردبیل خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود از این مقدار حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار تن صادر شود.

غفور آقایی ۱۴ دی در گفت‌وگو با ایسنا، از برداشت بیش از ۸۵۰ هزار تن محصول سیب‌زمینی در اردبیل خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود از این مقدار حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار تن صادر شود.

وی با بیان اینکه از ابتدای شهریور سالجاری تاکنون حدود ۲۲ هزار تن از این محصول به کشورهای همسایه از جمله آذربایجان، عراق، افغانستان و امارات متحده عربی، ترکمنستان و ازبکسستان صادر شده است، افزود: مصرف داخلی استان از این محصول نیز حدود ۲۰۰ هزار تن می‌باشد.

آقایی با بیان اینکه برای نگهداری این محصول که به صورت مجوز صادر شده است، ۲۳۰ هزار تن است، تصریح کرد: از این میزان ۱۳۰ هزار تن انبار مناسب وجود دارد و مابقی انبارهای سنتی کشاورزان است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به نحوه سنتی نگهداری سیب‌زمینی در انبار کشاورزان، گفت: با توجه به سنتی بودن این نوع انبار، سالانه شاهد هدررفت و ضایعات بخشی از سیب‌زمینی انبار شده در این حوزه هستیم.

وی از آمادگی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل برای اعطای مجور به منظور ساخت انبار و سردخانه برای نگهداری سیب‌زمینی خبر داد و افزود: سال گذشته سیب‌زمینی که در دست کشاورزان مانده بود و موفق به فروش ان نشده بودند، توسط تعاون روستایی خریداری شد و ۵۰ درصد هزینه پرداخت شده و ۵۰ درصد تاکنون پرداخت نشده است.

آقایی با بیان اینکه اگر کشاورزان به صورت آگاهانه اقدام به کاشت سیب‌زمینی کرده و به صورت مناسب در انبار نگهداری کنند شاهد افزایش قیمت آن خواهیم بود، ادامه داد: با تمهیدات اندیشیده شده کشاورزان به صورت مستقیم با کارخانه‌های صنایع تبدیلی مختلف در سراسر کشور قرارداد خواهند بست و سیب‌زمینی خود را در اختیار آنها قرار خواهند داد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به وضعیت کارخانجات صنایع تبدیلی سیب‌زمینی در استان اردبیل، خاطرنشان کرد: در حال حاضر یک کارخانه فرنج فرایز، یک کارخانه چیپس و یک کارخانه نشاسته در سطح استان برای تبدیل سیب‌زمینی به فراورده‌های دیگر فعال هستند و اخیرا نیز کلنگ احداث یک کارخانه دیگر به زمین زده شد و کلنگ احداث یک کارخانه دیگر طی روزهای آتی به زمین زده خواهد شد.

وی با اشاره به روند صادرات سیب‌زمینی استان اردبیل، ادامه داد: در حال حاضر متاسفانه کارت بازرگانی ۱۷ صادرکننده سیب‌زمینی استان اردبیل تعلیق شده که از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان انتظار داریم تمهیداتی ایجاد کند تا کارت بازرگانی این صادرکنندگان موقتا آزاد شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha