• یکشنبه / ۲۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۹:۴۳

بسته اخبار علم و فناوری

رونمایی چین از یک خودروی پرنده/ ماده‌ای که هر گرم آن بیش از ۱۰۰ میلیون پوند است

سرویس علم و فناوری ایسنا امروز ۲۹ مهر میزبان اخبار گوناگونی از ایران تا سراسر جهان بوده است که در اینجا قصد داریم نگاهی به خلاصه‌ای از این اخبار بیندازیم.

به گزارش ایسنا، از نظارت هوش مصنوعی متا بر سایر مدل‌ها تا تنظیم قوانین جدید علیه هوش مصنوعی توسط بزرگ‌ترین انتشارات جهان، از کشف اسرار سیاره زهره تا ماده‌ای که هر گرم از آن بیش از صد میلیون پوند قیمت دارد و از خودروd برقی که تا ابد می‌راند و رونمایی از خودروی پرنده چین، اینها تنها چند مورد از اخبار قابل توجهی هستند که امروز در سرویس علم و فناوری ایسنا منتشر شدند.

برای مطالعه نسخه کامل هر یک از اخبار کافی است روی تیتر آبی رنگ خبر کلیک کنید.

هوش مصنوعی «متا» ناظر سایر مدل‌های هوش مصنوعی می‌شود

مدل هوش مصنوعی شرکت «متا» می‌تواند بر کار سایر مدل‌های هوش مصنوعی نظارت کند.

عدم استقبال از دستگاه پایش هوشمند موزه‌ها در کشور/امکان دفع کرم‌کتاب و بید با AI

با وجودی که دستگاه پایش هوشمند موزه‌ها در سال ۱۴۰۰ رونمایی شد و از سوی طراحان آن به سازمان‌های مرتبط با میراث فرهنگی معرفی شد، ولی این دستگاه مورد استقبال مسؤولان قرار نگرفت و تنها پایلوتی در موزه آرداک مانوکیان اجرایی شد و حالا قرار است این گروه طرح خود را در کشور امارات عرضه کنند.

بزرگترین انتشارات جهان علیه هوش مصنوعی به پا خاست

انتشارات پنگوئن رندوم هاوس(Penguin Random House) قوانین حق تکثیر(copyright) خود را برای محافظت از نویسندگان در برابر هوش مصنوعی اصلاح کرده است.

ماده‌ای که هرگرم آن بیش از صد میلیون پوند قیمت دارد!

دومین ماده گران‌قیمت جهان، نوعی فولرن بوده که به دلیل کاربردهای جالبی که دارد می‌تواند آینده خودروهای خودران را تغییر دهد.

کشف اسرار سیاره زهره از دل داده‌های قدیمی و جدید

موشکافی داده‌های قدیمی به همراه اطلاعاتی که قرار است با ماموریت «داوینچی» ناسا به دست بیایند، اسرار جدیدی را برای سفر به سیاره زهره آماده می‌کنند.

این خودروی برقی تا ابد می‌راند!

یک ژنراتور جدید که به تازگی ابداع شده، کارکرد منحصر به فردی دارد. به عنوان مثال می‌تواند کاری کند که یک خودروی برقی به برد نامحدود برسد و هرچه بیشتر حرکت کند، برد آن نیز افزایش یابد.

رونمایی چین از یک خودروی پرنده خودران

شرکت چری(Chery) خودروساز چینی از خودروی پرنده خودران خود رونمایی کرد که به تازگی پرواز آزمایشی ۵۰ مایلی خود را به پایان رسانده است.

تولید نقشه ملی ژئومکانیک توده سنگ‌های کشور در دستور کار سازمان زمین‌شناسی

رئیس گروه زمین‌شناسی مهندسی و ژئوتکنیک سازمان زمین‌شناسی از تهیه و تدوین نقشه ملی ژئومکانیک توده سنگ‌های کشور تا یک سال آینده خبر داد و گفت: تهیه این نقشه یکی از پروژه‌های مهم و در دست اجرای گروه زمین‌شناسی مهندسی و ژئوتکنیک است که تاکنون اطلاعات ۱۲ استان از جمله البرز، کرمانشاه، لرستان، فارس، سمنان‌ و... پیاده‌سازی و تنظیم شده است.

۲۰ ماهواره «وان‌وب» با موشک شرکت «اسپیس‌ایکس» پرتاب شدند

شرکت «اسپیس‌ایکس» مجموعه‌ای از ماهواره‌های اینترنتی شرکت «وان‌وب» را امروز ۲۰ اکتبر به مدار زمین فرستاد.

حضور گوگل، مایکروسافت و انویدیا در لاس‌وگاس برای رونمایی از فناوری‌های سلامت

نمایشگاه فناوری‌های مراقبت بهداشتی که در لاس‌وگاس برگزار می‌شود، میزبان نام‌های بزرگ فناوری خواهد بود.

همکاری «امیرکبیر» با ستاد کل نیروهای مسلح در توسعه هوش مصنوعی

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه این دانشگاه در دهه ۹۰ از ۴۳ طرح کلان ملی در ۱۶ پروژه کلان همکاری داشته است، گفت: امروزه نیز تحقیقات کاربردی در حوزه های نوظهور مانند هوش مصنوعی تحقیقات را در دستور کار داریم و در این راستا با ستاد کل نیروهای مسلح برای مطالعات هوش مصنوعی با کاربرد در این ستاد کل موافقت نامه همکاری، منعقد و مرکز تحقیقات مشترک ایجاد کردیم.

چالش‌های توسعه هیدروژن و پیل‌های سوختی در ایران

عضو هیات علمی و دانشیار گروه فناوری‌های شیمیایی سبز پژوهشکده صنایع شیمیایی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران گفت: چالش‌های توسعه هیدروژن و پیل‌های سوختی در ایران شامل هزینه‌های بالا و کمبود زیرساخت است.

کاربرد و پراکنده کاری؛ ضعف اساسی کشور در توسعه هوش مصنوعی

مدیر گروه هوشمند دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به تنزل رتبه ایران در هوش مصنوعی، گفت: ما در این اکوسیستم ایراداتی داریم و یکی از اساسی‌ترین ضعف‌های ما در این حوزه، موضوع کاربرد و پراکنده کاری است.

موفقیت چینی‌ها در هک اطلاعات نظامی رد شد

در حالی که چند روز قبل خبری مبنی بر موفقیت محققان چینی در هک رایانه‌های کوانتومی در سطح نظامی منتشر شد، اکنون مشخص شده که این چنین نبوده و برداشتی اشتباه از مقاله محققان چینی انجام شده است.

ساخت سازه‌های مقاوم و سبک با پانل‌های نانو کامپوزیتی

یکی از شرکت‌های مستقر در کارخانه نوآوری و صنایع خلاق استان البرز با بهره‌گیری از نانو ذرات پنل‌های بتنی را به تولید رساند که ضمن سبک‌سازی و افزایش استحکام سازه به زیبایی آن نیز می‌افزاید.

رتبه ۹۴ ایران در زمینه آمادگی و کاربردپذیری هوش مصنوعی

عضو هیات امنای مرکز تحقیقات و نوآوری هوش مصنوعی و تحول دیجیتال(مهتدا) با اشاره به جایگاه جهانی ایران در هوش مصنوعی، گفت: بر اساس بررسی شاخص آمادگی هوش مصنوعی دولت‌ها که توسط مؤسسه آکسفورد انجام می‌شود، طی ۲ سال گذشته با ۲۲ پله کاهش در آمادگی و کاربردپذیری هوش مصنوعی مواجه بوده‌ایم و در حال حاضر در رتبه ۹۴ دنیا قرار داریم.

سیستم همجوشی جدید به طور نامحدود برق تولید می‌کند!

رآکتور انرژی‌سل(EnergiCells) با همجوشی هسته‌های هیدروژن موفق به ایجاد فوتون یا نور و همچنین به طور مستقیم الکترون یا الکتریسیته شده است.

دستیابی به ارقام جدید گندم با ویژگی مقاوم به خشکی و بیماری زنگ زرد

محققان یک شرکت دانش‌بنیان با اصلاح گندم، به ارقام مقاوم به خشکی این محصول استراتژیک دست یافتند که بهره‌گیری از آن موجب صرفه‌جویی در مصرف آب و افزایش عملکرد دیمزارها خواهد شد.

اجرای پروژه‌های اولویت‌دار با استقرار نظام نوآوری و فناوری

در اولین اتاق فکر «نیروگاه‌های متعارف در مسیر گذار انرژی» بر اجرای پروژه‌های اولویت‌دار با استقرار نظام نوآوری و فناوری تاکید شد.