• دوشنبه / ۳۰ تیر ۱۳۹۳ / ۱۱:۰۵
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 93043017128
  • منبع : نمایندگی لرستان

مسکن مهر، حاشیه‎نشینی یا آلونک‎نشینی مدرن

مسکن مهر، حاشیه‎نشینی یا آلونک‎نشینی مدرن

ایسنا/لرستان نایب رئیس شورای اسلامی لرستان گفت: مسکن مهر، حاشیه‎نشینی یا آلونک‎نشینی مدرن است.

نایب رئیس شورای اسلامی لرستان گفت: مسکن مهر، حاشیه‎نشینی یا آلونک‎نشینی مدرن است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه لرستان، غلامرضا نجفی با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران تاکید کرد: واژه‎ای که مردم محروم از آن با مسکن مهر دولت نهم و دهم به آن دلخوش کردند و امیدوار به آینده تا از مزیت‎های مسکن دارشدن برخوردار شوند.

وی اظهار کرد: وضعیت شهرنشینی و اسکان‎های غیررسمی در جهان نظریه‌ها و تجارب آن و نیز نگاهی گذرا به شرایط ایران حاوی نکات روشن و مفیدی است در حالی که آمار‌ها حاکی از روند روبه رشد جمعیت شهری بویژه در کشورهای در حال توسعه است.

نایب رئیس شورای اسلامی استان لرستان تصریح کرد: در خصوص مسکن مهر ازنا اولین و مهم‌ترین نکته منفی که به ذهن خطور می‌‎کند مکان‎یابی نامناسب آن است که متاسفانه هیچ یک ازمسئولان دولتی و اجرایی آن زمان اعتراضی نسبت به آن نداشته و همه هماهنگ با دولت بودند حتی اگر دولتمردان نیز اشتباه می‌‎کردند چون حفظ موقعیت شخصی از اوجب واجبات بود هیچگاه برخلاف میل مقام بالاتری صحبت و اعتراضی نشد، که دراین رابطه صحبت بسیار شده است.

نجفی اضافه کرد: قصد ما این نیست که قبرستان کهنه بشکافیم و دائما مسئولان قبل را زیر سئوال ببریم و مجال هم نیست بلکه هدف جلوگیری از تکرار اشتباه است چون تکرار اشتباه، انتخاب است دیگر اشتباه نیست.

وی گفت: باتوجه به بازدیدهایی که اینجانب و همکاران در شورای اسلامی شهر ازنا از مسکن مهر یک و دو داشتیم باید بگویم وضعیت اسفباری از لحاظ اجتماعی و زیست محیطی در انتظار ساکنان و لازم است اقداماتی انجام شود تا شاهد بروز هرچه بیشتر و سریع‎‌تر آسیب‎های اجتماعی ناشی از حاشیه‎نشینی این مساکن نباشیم.

نایب رئیس شورای اسلامی استان افزود: در گذشته عامل ایجاد سکونتگاه‎های غیررسمی مردم بودند که فقر به عنوان عامل اصلی شکل‎گیری محله‎های مذکور بود در واقع این گروه فقیر و کم درآمد و نابرخوردار جامعه بود که جدای از نژاد و منشاء به مثابه یک طبقه اقتصادی تشکیل می‌‎شدند اما درحال حاضر این سکونتگاه‌ها با چهره رسمی که از سوی دولت به خود گرفته‎اند درصورت عدم توجه جدی به آن‌ها و با حاشیه قرار گرفتن، محروم از خدمات و تاسیسات زیر بنایی می‌‎تواند منشاء مشکلات و معضلاتی باشند که جبران آن‌ها، ناشدنی یا حداقل مستلزم هزینه‎های هنگفتی است.

نجفی اظهار کرد: مسکن نیازی است که درمحیط‎های مختلف جغرافیایی و متناسب با نیاز‌ها و استعداد‌ها ازیک‎طرف و محدودیت‎های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از طرف دیگر شکل خاصی پذیرفته و مأوایی است که ماهیت بودن را برای انسان مشخص می‌‎سازد و بهبود کیفیت زندگی از اهداف اساسی در تمام برنامه‎ریزی‎‌ها است.

وی تصریح کرد: علاوه برمکان فیزیکی کل محیط مسکونی را نیز در برمی‎گیرد که شامل خدمات و تسهیلات ضروری مورد نیاز برای بهتر زیستن خانواده و آموزش و بهداشت افراد است اما متاسفانه وضعیتی که در مسکن مهر ازنا وجود دارد هیچ‎یک از این معیار‌ها را ندارد.

این مقام مسئول اضافه کرد: به همین منظور لازم است مدیریت ارشد اجرایی استان (استاندار، معاونت عمرانی و مدیرکل امورشهری) در جهت پیشگیری از عواقب وخیم حاشیه‎نشینی و بی‎‎توجهی به امور مذکور تدابیری بیندیشند.

نجفی گفت: پیشنهاد می‌‎شود که در خصوص طرح جامع (توسعه و عمران) ازنا تجدید نظر شود تا جهت برخورداری از خدمات شهری مساکن مورد نظر و همچنین شهرک‎های المهدی و شهید فریدونی داخل محدوده طرح مذکور قرار گیرند و این قابل تامل و رسیدگی است چون طرح جامع وحی منزل نیست که غیرقابل تغییر باشد.

وی افزود: طرحی که درحال حاضر موجود است قبل از الحاق شهرک‎های نامبرده و احداث مسکن مهردر شهرازنا تدوین شده و این خود ایجاب می‌‎کند که مسئولان ذیربط مساعدت لازم را در این زمینه به‎عمل آورند.

نایب رئیس شورای اسلامی استان اظهار کرد: همچنین مدیریت شهری ازنا را با مساعدت‎های مالی و اعتباری مانند مناطق الحاق شده مشابه به شهرهای همجوار یاری رسانند.

نجفی تصریح کرد: باعنایت به خودکفا بودن شهرداری، این نهاد در ارائه خدمات به شهروندان شهر ازنا دچار کمبودهایی ازلحاظ اعتباری و مالی است که آن نیز حمایت و درایت مسئولان ارشد استانی را می‌‎طلبد تا با نگاه ویژه خود و تخصیص اعتبار در این خصوص، شاهد مسائلی که عنوان شد نباشیم زیرا عدم توجه و رسیدگی به آن‌ها می‌‎تواند باعث شود تا شاهد آلونک‎نشینی مدرن در این مکان‌ها باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha