• دوشنبه / ۲۱ فروردین ۱۳۹۶ / ۱۰:۰۹
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 96012107870
  • منبع : نمایندگی خوزستان

مدیر مرکز رشد دانشگاه علوم دریایی خرمشهر:

مراکز رشد نقش اصلی در تولید و اشتغال مبتنی بر علم دارند

مراکز رشد نقش اصلی در تولید و اشتغال مبتنی بر علم دارند

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر از متوسط گردش مالی 2 میلیارد و 458 میلیون تومانی شرکت‌های دانش‌بنیان این مرکز خبر داد و گفت: مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری نقش اصلی را در تولید و اشتغال مبتنی بر علم و فناوری دارند.

دامون رزمجویی در گفتگو با ایسنا، با اشاره به دو کلیدواژه تولید و اشتغال در شعار امسال، گفت: این موضوع به‌طور مستقیم به شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری بازمی‌گردد؛ تولید را می‌توان به دو دسته تولید مبتنی بر فناوری و تولید غیرعلمی تقسیم کرد. اگر تولیدات غیرعلمی را با استفاده از فناوری بهبود دهیم، تولید علمی حاصل می‌شود که مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری می‌توانند در این زمینه کمک زیادی کنند. 

وی ادامه داد: در نتیجه این بهبود می‌توانیم تولید بیشتر و به‌دنبال آن اشتغال بیشتری داشته باشیم. مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری می‌توانند چالش‌های پیش روی خلاقیت و نوآوری را پوشش دهند، یعنی نقش اصلی را در تولید و اشتغال مبتنی بر علم و فناوری دارند. 

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر عنوان کرد: در حال حاضر در این مرکز 13 واحد در مرحله رشد مقدماتی و 51 واحد در مرحله رشد مشغول به فعالیت و دو شرکت مستقر هستند؛ متوسط گردش مالی شرکت‌ها تاکنون 2 میلیارد و 458 میلیون تومان بوده است که 86 درصد این عدد مربوط به فروش داخلی و 14 درصد مربوط به فروش خارجی است، به طوری که درآمد حاصل از صادرات 203 میلیون تومان بوده است. 

رزمجویی ادامه داد: همچنین سال گذشته جشنواره ایتاپ توسط مرکز رشد دانشگاه خرمشهر با همکاری پارک علم و فناوری خوزستان برای آشنایی با روند تأسیس و فعالیت شرکت‌های دانش بنیان و سازمان حامی ایده‌های خلاق برگزار شد که در این جشنواره 60 ایده دریافت، 20 ایده ارائه و در نهایت 6 ایده به‌عنوان ایده‌های برتر معرفی شدند. 

وی با بیان اینکه مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری سعی بر این دارند که افراد آگاهانه وارد مسیر کسب‌وکار شوند، اظهار کرد: در کشور ما فرهنگ کارآفرینی و نوآفرینی به‌خوبی جا نیافتاده است و تمرکز ما در مرکز رشد بیشتر روی همین موضوع است، زیرا خلاقیت و نوآوری ریسک بالایی دارد. 

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر افزود: چالش دیگری که در راه اقتصاد دانش‌بنیان کشور وجود دارد، محصولات وارداتی از کشورهای مختلف به‌ویژه چین است که با کیفیت و قیمت پایین عرضه می‌شود و شرکت‌های داخلی نمی‌توانند با این محصولات ارزان‌قیمت و بی‌کیفیت رقابت کنند، یعنی فرهنگ ما در ایران این تعصب را ندارد که محصولات ایرانی را خریداری کند. مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در دهه اخیر هدف‌شان این بوده است که این چالش‌ها را برطرف کنند. 

رزمجویی با بیان اینکه برگزاری دوره‌های آموزشی از نقاط قوت مراکز رشد است، گفت: افراد در این مراکز می‌توانند در خصوص مسائل مختلف حوزه واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان مانند بیمه، مناطق آزاد و ... مشاوره و آموزش ببینند. 

وی با اشاره به تسهیلات قابل ارائه به شرکت‌ها، عنوان کرد: تسهیلات بدون بهره به شرکت‌های مستقر تا سقف 70 میلیون تومان است؛ همچنین برای شرکت‌هایی که قصد انعقاد قرارداد دارند یا می‌خواهند برای تولید شرکت حجم بالایی مواد اولیه خریداری کنند، تا سقف 30 میلیون تومان تسهیلات سرمایه در گردش ارائه و برای شرکت‌های برگزیده نیز تا سقف 2 میلیون تومان هزینه‌های تبلیغات، شرکت در نمایشگاه و ... پرداخت می‌شود. 

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر گفت: شورای سیاست‌گذاری مراکز رشد به تعیین اهداف این مراکز کمک می‌کند که اعضای این شورا از میان رؤسای ادارات مرتبط با خلاقیت و نوآوری انتخاب شده‌اند. از اهداف ما برقراری ارتباط بین صنعت، دانشگاه و شرکت‌های مستقر در مراکز رشد است. 

رزمجویی با بیان اینکه فرهنگ‌سازی سال‌ها زمان می‌برد، عنوان کرد: کشور ما در بحث آموزش قوی است و از لحاظ تعداد مهندسان فارغ‌التحصیل سومین کشور در سطح جهان است. در زمینه پژوهش و تحقیق نیز در سال‌های اخیر رتبه‌های خوبی کسب کرده است، اما در بحث فناوری رتبه 87 را دارد که چندان در خور نیست. 

وی ادامه داد: لازم است در این زمینه فرهنگ‌سازی شود و این فرهنگ از مقاطع ابتدایی تحصیل شکل بگیرد؛ به عبارت دیگر آموزش و پرورش نیز باید به این مسأله ورود کند. مرکز رشد هم این آمادگی را دارد که دوره‌هایی را برای دانش‌آموزان برگزار کند. اگر این فرهنگ‌سازی شکل بگیرد، فناوری در ایران تا چند سال آینده به جایگاه خوبی می‌رسد که این امر مشارکت همگانی سازمان‌ها و افراد را می‌طلبد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha