• چهارشنبه / ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۲:۳۵
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 99062620012
  • خبرنگار : 50034

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان خبر داد

تسویه مطالبات بیمارستان‌های طرف قرارداد بیمه سلامت همدان تا خردادماه

تسویه مطالبات بیمارستان‌های طرف قرارداد بیمه سلامت همدان تا خردادماه

ایسنا/همدان مدیرکل بیمه سلامت استان همدان گفت: مطالبات امسال داروخانه‌ها، بیمارستان‌ها، پزشکان و مراکز پاراکلینیکی استان تا پایان خردادماه تسویه شده است.

دکتر سعید فرجی چهارشنبه ۲۶ شهریورماه در مراسم رزمایش سایبری بیمه سلامت ایران، به آخرین اعتبارات تخصیص داده شده به بیمه سلامت اشاره کرد و افزود: سال گذشته از مجموع اعتبارات مصوب دولت، ۲۲ درصد به سازمان بیمه سلامت تخصیص داده نشده که این موضوع آثار منفی در پرداخت مطالبات مؤسسات ارائه‌دهندگان خدمات درمانی در سال ۹۸ داشته است.

وی تصریح کرد: مجموع بدهی بیمه سلامت در سال ۹۸ به بیمارستان‌های دانشگاهی حدود سه ماه است که مطالبات داروخانه‌ها تا پایان بهمن ماه پرداخت شده و تمام مطالبات پزشکان، دندانپزشکان، مراکز پاراکلینیک و بیمارستان های غیردانشگاهی تسویه شده است.

فرجی با بیان اینکه اتفاق خوبی که در سال گذشته رخ داده، این است که مطالبات سال ۹۷ بخش‌های دولتی دانشگاهی پرداخت شده است، یادآور شد: همچنین با اقداماتی که در مدیریت هزینه از سال ۹۷ صورت گرفته، هزینه بستری‌ها در این سال نسبت به سال ۹۶ هشت درصد کاهش پیدا کرده است و ما توانسته‌ایم زیان انباشته سال‌های قبل را ۵۰ درصد کاهش دهیم.

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان خاطرنشان کرد: بودجه مصوب هیئت دولت برای امسال ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که تاکنون باید ۴۵۰۰ میلیارد تومان بابت سه ماه از محل یارانه‌ها تأمین می‌شد اما تنها  ۲۸۷۰ میلیارد تومان تخصیص داده شده است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر ۱۰۰ درصد مطالبات فروردین و اردیبهشت ماه امسال و ۷۰ درصد مطالبات خردادماه مراکز دولتی دانشگاهی پرداخت شده و در بخش غیردولتی دانشگاهی مطالبات داروخانه‌ها، بیمارستان ها، پزشکان و پاراکلینیک‌ها در سال جاری تا پایان خردادماه تسویه شده است.

فرجی با تأکید بر اینکه تمام نسخ الکترونیک استان همدان که توسط پزشکان تجویز شده تا مردادماه امسال پرداخت شده است، گفت: با استفاده از سازمان الکترونیک می‌توان نظارت مناسبی روی بیمه‌شده‌ها و مراجعات درمانی آنها انجام داد که برای آن باید داده‌ها و اطلاعات درست در اختیار سازمان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم نگاه متعالی‌ به بیمه داشته باشیم باید اقدامات بیمه را به قبل، حین و پس از ارائه خدمت تبدیل کنیم، افزود: در این صورت به داده‌هایی نیاز داریم که اگر به درستی جمع‌آوری و تحلیل و رسیدگی شود، به اهداف مورد نظر می‌رسیم.

فرجی تصریح کرد: در مورد مراجعات به مراکز درمانی و سلامت هدف بررسی دقیق و با استفاده از اصول و قواعد علمی است تا بتوانیم ضمن مدیریت منابع با آگاهی بخشی و اطلاع‌رسانی به بیمه شده مراجعات را در دریافت خدمات سلامت منطقی کنیم.

مدیرکل بیمه سلامت همدان با تأکید بر اینکه باید نیازهای ذی‌نفعان هم شناسایی شود و چهارچوب مشخصی داشته باشد، مطرح کرد: مدیران ارشد سازمان بیمه سلامت اهتمام ویژه‌ای در استقرار خدمات الکترونیکی داشته و با ایجاد معاونت فناوری اطلاعات، نخستین گام را برای الکترونیکی شدن خدمات برداشته‌اند که گام مؤثری محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به هماهنگی‌های لازم بین سازمان های بیمه‌گر، غذا و دارو، نظام پزشکی و از همه مهمتر وزارت بهداشت و درمان در ثبت اسناد مراجعات بیمه شده هر مرکز و ارسال این اطلاعات در پرونده الکترونیک از طرفی و ارسال آنها برای محاسبات مالی بعدی، با زنجیره ای از اقدامات پیچیده به ویژه در مراجعات سرپایی مواجه هستیم.

فرجی با بیان اینکه رسیدگی الکترونیک اسناد بستری نیز از سال ۹۷ در برنامه‌های سازمان بیمه سلامت قرار گرفته است، یادآور شد: خوشبختانه در زمینه رسیدگی به اسناد بستری به‌صورت الکترونیکی همدان جزء استان های پیشرو به شمار می‌آید که امیدواریم در مورد اسناد سرپایی نیز همگام با کل کشور اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه برای الکترونیکی کردن اسناد سرپایی، چهارچوب اولیه نسخه‌نویسی و نسخه پیچی الکترونیکی راه اندازی شده و ابزار اولیه در اختیار بهره‌برداران قرار گرفته است، گفت: تاکنون بیش از ۳۰ پروژه الکترونیک در الکترونیکی کردن سازمان بیمه سلامت به نتیجه رسیده است.

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان در بخش دیگری به اقدامات این سازمان در زمان شیوع کرونا اشاره کرد و یادآور شد: یکی از مهمترین اقدامات سازمان بیمه سلامت از ابتدای شیوع کرونا در کشور، پوشش بیمه‌ای افراد فاقد پوشش بیمه روی تخت بیمارستان بوده این در حالیست که در شرایط عادی بیمه شدن روی تخت بیمارستان انجام نمی‌شود و افراد برای ارزیابی وسع و پوشش بیمه‌ای باید دوره انتظار را بگذرانند.

وی با بیان اینکه براساس مقررات، ارزیابی وسع توسط وزارت رفاه حداقل یک ماه طول می‌کشد اما در دوران شیوع کرونا این بازه زمانی با تعامل انجام شده بین سازمان بیمه سلامت و وزارت رفاه به یک روز کاهش پیدا کرد، تصریح کرد: در دوران شیوع کرونا در کشور برخی راهنماهای بالینی مرتبط با خدمات تشخیصی برداشته شد.

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان تصریح کرد: در بخش بستری در بیمارستان‌های دولتی، ۹۰ درصد هزینه‌ها توسط بیمه سلامت پرداخت می‌شود و در بخش سرپایی نیز پرداخت ۷۰ درصد هزینه‌ها بر عهده بیمه سلامت است.

وی با بیان اینکه پس از شیوع کرونا تمدید اعتبار دفترچه‌های بیمه سلامت که برگه سفید داشت و اعتبار آنها پایان یافته بود نیز در دو نوبت انجام شد و تا تاریخ ۳۱ خردادماه امسال نیازی به مراجعه حضوری برای دریافت دفترچه جدید نبود، گفت: سامانه تلفنی ۱۶۶۶ نیز از ابتدای شیوع کرونا در کشور فعال شد تا به سوال‌های بیمه شدگان در زمینه این بیماری پاسخ بدهد و براساس بررسی‌های انجام شده، این مشاوره‌های تلفنی در کاهش حجم مراجعه مردم به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و آرامش دادن به آنها و کاهش اضطراب بسیار مؤثر بود.

فرجی بیان کرد: در این زمینه ۱۳۰ خط جدید به سامانه ۱۶۶۶ اضافه شد و ۳۰ پرستار، ۱۰ پزشک عمومی در سه شیفت طی ۲۴ ساعت به سوالات پاسخ دادند که به طور مثال فقط در یکی از ماه‌های ابتدایی شیوع کرونا در کشور، ۴۰۰ هزار تماس با سامانه ۱۶۶۶ داشتیم که پاسخ داده شد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین گروهی شامل پزشکان متخصص عفونی و متخصص ریه برای ارائه آخرین اطلاعات مربوط به بیماری کووید ۱۹ و راهنمایی کارشناسان پاسخگو در سامانه ۱۶۶۶ برای ارائه اطلاعات دقیق‌تر به بیمه شدگان شکل گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha