• یکشنبه / ۱۳ مهر ۱۳۹۹ / ۱۱:۳۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99071309500
  • خبرنگار : 71610

آلمان: صلح در لیبی ممکن است/راه‌حل دو کشوری طبق خواسته‌های دو طرف اسرائیلی-فلسطینی است

آلمان: صلح در لیبی ممکن است/راه‌حل دو کشوری طبق خواسته‌های دو طرف اسرائیلی-فلسطینی است

وزیر امور خارجه آلمان در سخنانی به چند موضوع مهم منطقه از جمله ممنوعیت صادرات سلاح به عربستان، مسئله فلسطین، لیبی و سوریه پرداخت.

به گزارش ایسنا، هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان در گفت‌وگو با العربی الجدید در پاسخ به سؤالی درباره ممنوعیت صادرات صلاح آلمان به عربستان و اینکه چرا این ممنوعیت شامل همه سلاح‌ها نمی‌شود و احتمال تجدید آن اظهار کرد: دولت تصمیمی اتخاذ کرده مبنی بر اینکه مجوزهای جدید برای صادرات اقلام نظامی به عربستان سعودی تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ را تایید نمی‌کند. در این تاریخ تصمیم خواهیم گرفت که آیا این سیاست پس از ۲۰۲۰ نیز ادامه خواهد یافت یا خیر.

وی افزود: این تصمیم هیچ نوع کالای نظامی را مستثنی نمی‌کند، بلکه به تعهدات بین‌المللی ما در چارچوب برنامه‌های تولید مشترک با شرکا و متحدان اروپایی توجه دارد. اگر این صادرات تهدیدی برای حقوق بشر یا صلح بین‌المللی باشد، مجوز صادرات هیچ کالای نظامی به منطقه یا هر جای دنیا صادر نخواهد شد.

این وزیر آلمانی درباره بازسازی سوریه و روند سیاسی این کشور هم گفت: ما همیشه در گفت‌وگوهایمان با دولت سوریه صریح بوده‌ایم؛ بدون آغاز روند سیاسی واقعی تحت نظارت سازمان ملل، هیچگونه بازسازی‌ای نیز وجود نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: ما قاطعانه بر این باوریم که روند سیاسی معتبر تنها راه صلح پایدار و پیش شرط عادی‌سازی روابط با سوریه است.

وزیر خارجه آلمان در بخش دیگری از اظهاراتش درباره مسئله فلسطین نیز تأکید کرد: طی هفته گذشته با همکاران فرانسوی، اردنی و مصری‌ام درباره نحوه استفاده از فرصت تحولات پویای جدید به نفع روند صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها گفت‌وگو کردم. ما توافق کردیم که هر دو طرف باید به توافقنامه‌هایی که در گذشته امضا کرده‌اند، متعهد باشند و بر این اساس به همکاری خود ادامه دهند. نیاز مبرمی به اعتمادسازی دوباره وجود دارد و توافقنامه‌های امضا شده میان اسرائیل و کشورهای عربی ممکن است که اعتماد به روند سیاسی صلح را بیشتر کند.

هایکو ماس ادامه داد: موضع ما در این باره کاملاً واضح است؛ راه‌حل دو کشوری خواسته‌ها و حق و حقوق مشروع دو طرف را برآورده می‌کند.

وزیر خارجه آلمان همچنین با اشاره به بحران لیبی نیز خاطرنشان کرد: صلح در لیبی ممکن است و ما تردیدی نداریم که لیبیایی‌ها از درگیری خسته شده و تمایل به بازسازی کشورشان دارند. اما برای تقویت روندی که سازمان ملل رهبری می‌کند، جامعه بین‌الملل باید در کمک به این تلاش‌ها متحد شود.

وی افزود: ما تلاش می‌کنیم که از این مسئله از طریق روند برلین حمایت کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha