• یکشنبه / ۱۶ آذر ۱۳۹۹ / ۱۶:۱۶
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 99091612455
  • خبرنگار : 50424

تا پایان سال ۱۴۰۰:

روستاهای سیستان‌وبلوچستان از نعمت آب پایدار بهره‌مند می‌ شوند

روستاهای سیستان‌وبلوچستان از نعمت آب پایدار بهره‌مند می‌ شوند

ایسنا/سیستان و بلوچستان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان‌وبلوچستان گفت: تا پایان سال مالی ۱۴۰۰، با تخصیص کامل اعتبارات، آب ۱۰۶۲ روستای فاقد شبکه و یا دارای تنش آبی استان تأمین شود که در این‌صورت، دیگر روستایی نخواهیم داشت که از نعمت آب محروم باشد.

به گزارش ایسنا، علیرضا قاسمی، در نشست خبری گفت: استان سیستان و بلوچستان بیش از ۱۱ درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده و در عین حال که پهناورترین استان است، به‌عنوان کم تراکم‌ترین استان کشور نیز شناخته می‌شود.

وی ادامه داد: استان سیستان‌وبلوچستان با داشتن بیش از ۵۰۰۰ هزار روستا، پر روستاترین استان کشور است و در کنار آن، پراکندگی این روستاها موجب شده تا آب‌رسانی به مردم روستانشین با مشکلاتی همراه باشد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بیان کرد: تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، تعداد روستاهای ما ۳۷۳۴  بود که از این تعداد، تنها ۱۱۹ روستا دارای شبکه آب‌رسانی بودند و شاخص بهره مندی ۷ درصد بوده است.

وی افزود: در حال حاضر از تعداد ۵۵۹۴ روستای استان، تعداد ۲۹۴۷ روستا که در مجموع جمعیت یک‌میلیون و ۱۲۴ هزار و ۳۳۳ نفری را دربرمی‌گیرد، دارای شبکه آب آشامیدنی بهداشتی وسالم است و تعداد یک‌هزار و ۹۱ روستای بالای ۲۰ خانوار و یک‌هزار و ۵۵۶ روستای زیر ۲۰ خانوار فاقد سامانه آبرسانی است. از ابتدای دولت یازدهم نیز تاکنون تعداد ۶۱۲ روستا آبدار شده‌اند که حدود ۲۶ درصد به نسبت قبل در تعداد روستای بهره‌مند رشد داشته است.

قاسمی اظهار کرد: مجموعه اقداماتی که از ابتدای دولت یازدهم تاکنون انجام شده، موجب شده تا شاخص بهره‌مندی از آب شرب روستایی که در ابتدای دولت یازدهم ۵۹ درصد بود، هم اکنون به ۶۸ درصد برسد.

وی گفت: با سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به استان، اتفاقات خوبی رقم خورد که مهمترین آن، امضای تفاهم نامه سه جانبه فی‌مابین آب و فاضلاب کشور، دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی و استانداری استان بود و طی آن قرار است تا پایان سال مالی ۱۴۰۰، با تخصیص کامل اعتبارات، آب ۱۰۶۲ روستای فاقد شبکه و یا دارای تنش آبی استان تأمین شود که در این‌صورت، دیگر روستایی نخواهیم داشت که از نعمت آب محروم باشد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان افزود: بر اساس این تفاهم نامه، تعداد بیش از ۸۲۵ روستای فاقد تاسیسات با جمعیت ۲۷۶ هزار نفر و تعداد ۲۳۷ روستای دارای تنش آبی با جمعیت ۸۹ هزار نفر از نعمت آب شرب پایدار بهره‌مند خواهند شد.

وی گفت: مجموع اعتبار این تفاهم نامه مبلغ ۱۱ میلیارد و ۱۵۰ میلیون ریال است که موجب ارتقاء شاخص بهره‌مندی به میزان ۱۳ درصد شده و در نهایت شاخص بهره‌مندی استان به ۸۱ درصد خواهد رسید.

قاسمی با اشاره به مهمترین عملیات اجرایی این تفاهم نامه، بیان کرد: احداث دو باب تصفیه خانه آب شرب به حجم یک‌هزار و ۱۲۵ لیتر در ثانیه برای مجتمع های تلنگ، پلان و زیر مجموعه سد پیشین، اجرای خطوط انتقال در قالب مجتمع‌های آبرسانی روستایی، اجرای خطوط انتقال در قالب پروژه‌های تک روستایی، اجرای شبکه‌های توزیع، احداث مخزن ذخیره، حفر و تجهیز چاه برای پروژه‌های تک روستایی از جمله اقداماتی است که انجام خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha