• چهارشنبه / ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ / ۰۱:۴۱
  • دسته‌بندی: بوشهر
  • کد خبر: 99121309421
  • خبرنگار : 50324

رئیس پلیس فتا استان بوشهر:

در انتشار اخبار قبل از انتخابات انصاف و مر قانون رعایت شود

در انتشار اخبار قبل از انتخابات انصاف و مر قانون رعایت شود

ایسنا/بوشهر رئیس پلیس فتا استان بوشهر عنوان کرد: در انتشار اخبار قبل از انتخابات انصاف و مر قانون رعایت شود و تمامی مواردی که جنبه تبلیغاتی دارند در موعد قانونی تبلیغات انجام گیرد.

سرهنگ مهدی قاسمی در نشست انتخابات و نقش رسانه با حضور اعضای خانه مطبوعات و مدیران پایگاه های خبری، نشریات و نمایندگان خبرگزاری ها گفت: در ابتدا جا دارد از همکاری فعالانه و قانون مند اهالی رسانه در انتخابات سال ۹۸ به منظور سالم سازی فضای مجازی و همچنین برگزاری انتخاباتی پرشور و شعور و قانونمند تشکر و قدردانی کنم و امیدوارم که شاهد همین حضور در انتخابات پیش رو هم باشیم.

وی ادامه داد: مطمئنا اهالی رسانه به موضوعات اشراف دارند، در انتخابات قبل شاهد بودیم که تعدادی از کاندیداها قبل از از موعد قانونی تبلیغات با استفاده از تکنیک های تبلیغاتی در قالب و پوشش های گوناگون اقدام به مطرح کردن نام خود کردند. لذا می بایست در انتشار اخبار قبل از انتخابات انصاف و مر قانون رعایت شود و تمامی مواردی که جنبه تبلیغاتی دارند در موعد قانونی تبلیغات انجام گیرد.

این مقام مسئول تاکید کرد: بعضا در سالیان قبل شاهد تبلیغات پیش از موعد قانونی تعیین شده در بستر اینترنت و فضای مجازی بوده ایم که این موضوع برخلاف قانون بوده و انتظار می‌رود توسط همه رسانه ها چه از طریق سایت، صفحات شخصی، کانال‌های خبری مرتبط و حتی فعالیت در گروه‌های شبکه های اجتماعی رعایت گردد.

رئیس پلیس فتا استان بوشهر اظهار کرد: از آنجایی که بسیاری از نظرسنجی های انتخاباتی دارای معیارهای لازم نیستند و ممکن است ایجاد یک نظر سازی کاذب نمایند، درج و بارگزاری هرگونه نظر سنجی در انتخابات پیش رو که بعضا ممکن است باعث نظرسازی شود و به نوعی تبلیغ نامزد یا نامزدهای خاصی در انتخابات شود طبق قانون ممنوع است.

سرهنگ قاسمی تصریح کرد: از مدیران محترم رسانه ها انتظار می‌رود، مطالب و شایعات منتشر شده در شبکه های اجتماعی که معمولا بدون منبع رسمی موثق هست، را در سایت یا خبرگزاری خود بارگزاری نکنند و تلاش کنند اخبار را از منابع رسمی جویا و اطلاع رسانی نمایند.

وی افزود: در مرحله اعلام نظر صلاحیتی نامزدهای انتخاباتی، شاهد گمانه زنی، اعلام حدسیات و نقطه نظرات شخصی و یا نقل قول‌هایی از اشخاص و یا مسئولان در خصوص تایید یا رد صلاحیت نامزدها در فضای مجازی بوده ایم که انتظار می‌رود در مرحله اعلام نظر کمیته بررسی صلاحیت و یا شورای نگهبان و نهایتا تا خاتمه اعلام نظر نهایی، از اینگونه اقدامات توسط رسانه ها خودداری گردد.

رئیس پلیس فتا استان بوشهر یادآور شد: همه ما شاهد هستیم که اخبار و اطلاعات به صورت آنی و فوری اثرگذار خواهند بود. با توجه به اینکه مسئولیت آنچه در رسانه ای منتشر می شود به عهده مدیر آن است لذا می بایست تمامی رسانه ها در مورد موارد و اخبار انتخاباتی منتشر شده در دسترس باشند تا اگر سهواً خبری بارگذاری شد جهت اصلاح آن در اسرع وقت اقدام لازم را انجام دهند. تاثیرگذاری موضوعات در فضای مجازی به شکل لحظه ای است و این انتظار وجود دارد که همچون گذشته، شماره تماس و تلفن همراه مدیران سایت‌ها در این ایام تا پایان انتخابات روشن، پاسخگو و در دسترس باشند.

سرهنگ مهدی قاسمی افزود: از آنجایی که کاربران و مردم، رسانه ها را جدای از شبکه‌های اجتماعی می دانند پس لازم است مواردی که در مورد انتخابات منتشر می شود مستند و متقن باشند.

این مقام انتظامی تاکید کرد: یکی از اهداف همیشگی معاندین نظام این بوده که با بزرگ‌نمایی موارد خاص و حاشیه ای، مردم را دلسرد کنند تا مشارکت کمرنگی در انتخابات داشته باشند و در همین راستا از رسانه ها انتظار می رود همچون گذشته از پرداختن به مسائل حاشیه ای و یا موضوعاتی که باعث بر هم خوردن آرامش روانی مردم در این برهه زمانی و یا باعث دلسرد شدن مردم عزیز استان در مشارکت در انتخابات می گردد نیز خودداری شود، هرچند یقین داریم که همه رسانه های استان به این موضوع واقف هستند و همگی تلاش دارند تا انتخابات پرشور و با حضور حداکثری مردم و قانونمند برگزار شود.

به گفته وی بارگزاری یا درج مطالب تخریبی و یا انتساب اعمالی به نامزدهای انتخاباتی که حتی بعضا به حریم خصوصی آنها نیز ورود می نمایند، دارای منع قانونی و شرعی است.

رئیس پلیس فتا استان بوشهر گفت: در بعضی از مواقع مشاهده شده که عده ای با نیات خاص، از وضعیت افراد معلوم الحال سوء استفاده کرده و حتی به قصد شوخی، اقدام به انتشار تصاویر یا تبلیغ برای آنها به عنوان نامزد انتخاباتی یا حتی تحت عنوان هوادار یک نامزد در شبکه های اجتماعی می‌کنند. انتظار است که رسانه ها در این مورد نیز هوشیار بوده و ناخواسته با این جریان همراهی نکنند.

سرهنگ قاسمی عنوان کرد: پیش بینی و اعلام نتایج آراء در حین برگزاری انتخابات، چه به صورت اشاره به یک صندوق خاص و چه نقطه به نقطه و حتی به صورت کلی، ممنوع است که متاسفانه در سنوات گذشته، مواردی در سایت‌های استانی مشاهده گردید.

وی تصریح کرد: مسئولیت تمامی مطالب درج و بارگزاری شده در سایت‌ها و صفحات و کانال خبری در مرحله اول بر عهده مدیر مربوطه بوده و توصیه می‌گردد تا خبرنگاران و یا نویسندگان خود را به صورت کامل توجیه نمایند. امیدوارم همچون گذشته با همراهی فعالانه و قانونمند رسانه ها و پشتیبانی سازمان‌ها و ارگان‌های مسئول، شاهد مشارکت و حضور پرشور و شعور مردم ولایتمدار استان در نهایت امنیت و آرامش در انتخابات پیش رو باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha