• دوشنبه / ۱۷ آذر ۱۳۹۳ / ۱۰:۵۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 93091710347
  • خبرنگار : 71191

ثبت ملی «بزرگترین خانه تهران» در انتظار تایید کارشناسان

ثبت ملی «بزرگترین خانه تهران» در انتظار تایید کارشناسان

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران گفت: ابتدا کارشناسان میراث فرهنگی باید کاخ «ثابت پاسال» را بررسی کنند تا پس از جواب آن‌ها، برای ثبت ملی شدن این اثر اقدام کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران گفت: ابتدا کارشناسان میراث فرهنگی باید کاخ «ثابت پاسال» را بررسی کنند تا پس از جواب آن‌ها، برای ثبت ملی شدن این اثر اقدام کنیم.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، «کاخ ورسای ایران» یا «کاخ ثابت پاسال» به عنوان بزرگترین خانه‌ی تهران در سه طبقه با متراژ 11 هزار و 847 متر در خیابان جردن در دوره‌ی پهلوی دوم ساخته شده است. این خانه بر اساس طرح تفصیلی جدید شهر تهران، به پهنه‌ی کلان (M) و پهنه (M11) یعنی مختلط تجاری، اداری و خدمات مسکونی و با تراکم ساختمانی 440 درصد و حداقل ضریب سکونت 50 درصد و با حداکثر 9 طبقه می‌تواند تغییر کاربری بگیرد.

این خانه پس از انقلاب تاکنون به عنوان یک بنای ارزشمند یا ثبت شده در فهرست آثار ملی مورد توجه قرار نگرفته است.

رجبعلی خسروآبادی، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران با تاکید بر این‌که پاسخگوی مدیریت‌های گذشته‌ی میراث فرهنگی و بی‌توجهی به این بنای تاریخی نیست، درباره‌ی اقداماتی که این اداره کل می‌تواند برای این خانه‌ تاریخی انجام دهد به خبرنگار ایسنا گفت: با توجه به اینکه کاخ «ثابت پاسال» در فهرست 2500 بنای واجد ارزش تهران یا لیست 200 اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی نیست، باید نخست توسط کارشناسان میراث فرهنگی این بنا بررسی شود.

او تاکید کرد: اینکه عده‌ای بگویند این بنا واجد ارزش است و باید آن را در فهرست آثار ملی به ثبت رساند، سند انجام این کار برای ما نمی‌شود، با لفظ روزنامه‌ای که نمی‌شود این گونه کارها را انجام داد؛ اگر کارشناسان گفتند این بنا ارزشمند است، آن زمان اظهار نظر می‌کنم.

وی اضافه کرد: نخست باید بررسی انجام شود، پس از آن می‌توانیم به طور کامل در این زمینه صحبت کنیم.

خسروآبادی اظهار کرد: انشالله برای بررسی این بنا در اسرع وقت کارشناس می‌فرستیم تا کار بررسی زودتر انجام شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha