• یکشنبه / ۲۸ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۰:۳۸
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 95062817332
  • منبع : نمایندگی گلستان

عبدالجبار کاکایی:

شهریار پیوندی بین گذشته و آینده ماست

شهریار پیوندی بین گذشته و آینده ماست

عبدالجبار کاکایی، شهریار را پیوندی بین گذشته و آینده ما دانست.

به گزارش ایسنا، همایش گرامیداشت روز ملی شعر و ادب فارسی و نکوداشت استاد شهریار، توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گرگان در تالار شهید مطهری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان برگزار شد.

عبدالجبار کاکای در این همایش ضمن ارزشمند دانستن شعر گفت: انقلاب‌های فکری اجتماعی را شعر و ادبیات آغاز می‌کند و شعر اصلاح‌گر اجتماع است.

این شاعر با اشاره به ۲۷ شهریورماه افزود: این روز به نام شهریار بلندآوازه نامگذاری شده است؛ کسی که بدون شک، پیوندی بین گذشته و آینده ماست. او شاعری بود که به زبان ترکی و فارسی که دو زبان قوی و مقتدر حوزه اقلیم ایران هستند، آثار ماندگاری خلق کرده است.

کاکایی در ادامه گرگان را یکی از کهن‌ترین اقلیم های شعر دانست و ادامه داد: گرگان شهر فخرالدین اسعد گرگانی، داستانسرای بزرگ ایرانی است که شاعران نام‌آوری چون نظامی و مولانا متاثر از شیوه سرودن وی بودند.

همچنین حجت‌الاسلام مهدوی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گرگان ضمن خیرمقدم به اهل شعر و ادب و فرهنگ ایران‌زمین، ۲۷ شهریور، روز شعر و ادب فارسی و روز شهریار را گرامی داشت.

حجت‌الاسلام علی‌اصغر فضیلت مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان نیز در سخنانی گفت: ما به احترام شهریار و شعرش، غیرتمندی و عشق‌آفرینی‌اش در اینجا دور هم جمع شده‌ایم.

وی افزود: با توجه به مبانی نظری فرهنگ بومی و اسلامی، همه هستی از منظر معارف ما برای انسان مقدمه‌ای است که انسان کامل محقق شود و شایسته است انسان همه چیز را در راستای تحقق کمال به کار بگیرد. اساسا تفاوت میان انسان و سایر گروه‌های جانوری همین است. بنابراین شایسته است انسان علم، دین، هنر و بالاخره شعر را برای تحقق کمالاتش به کار ببرد.

فضیلت همچنین بیان کرد: شعری می‌تواند به تحقق انسان کامل منجر شود که آدمی را از عنصر از خودبیگانگی انسان رها کند و احساس متعالی شدن و رحمت للعالمین و خوب بودن را در او زنده کند.


در این مراسم تعدادی از نوجوانان، جوانان و پیشکسوتان عرصه فرهنگ و ادب استان‌های گلستان، مازندران و سمنان ترانه‌ها و شعر های خود را خواندند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha