• یکشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۷:۳۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 96022415573
  • خبرنگار : 71021

دیدار مقامات سازمان حج با جمعی از مراجع تقلید

دیدار مقامات سازمان حج با جمعی از مراجع تقلید

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت به همراه رییس سازمان حج روز یکشنبه (۲۴ اردیبهشت) در سفر به استان قم، ضمن بازدید از مراکز ثبت‌نام حج تمتع، با جمعی از مراجع عظام دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر به همراه حمید محمدی در سفری که همزمان با آغاز ثبت‌نام در کاروان‌های حج ٩٦ به قم داشتند، با حجت‌الاسلام سید جواد شهرستانی نماینده آیت‌الله سیستانی، آیت‌الله وحید خراسانی، آیت‌الله سعیدی، تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) و آیت‌الله جوادی آملی به طور جداگانه دیدار کردند.

زائران عزتمندانه رفتار کنند تا عزت حفظ شود

آیت‌الله جوادی آملی در دیدار سرپرست حجاج ایرانی و رییس سازمان حج و زیارت گفت: انقلاب اسلامی ایران در جهان عزتمند و با عظمت است، حجاج نیز باید با رفتارشان این عزت و عظمت را به خوبی حفظ کنند.

وی به بیان اهمیت و جایگاه حج پرداخت و این موضوع را از مسائل مهم دینی دانست، افزود: گرچه حج سالی یک‌بار و برای مستطیعان حج برگزار می‌شود، اما گاهی برخی افراد در طول عمرشان توفیق حضور بیش از یک‌بار در این فریضه مهم را پیدا نمی‌کنند که باید قدردان چنین توفیق الهی باشند و از آن به خوبی بهره بگیرند تا ذخیره آخرت آنها باشد.

آیت‌الله جوادی آملی به عظمت و جایگاه کعبه اشاره کرد و گفت: کعبه از جایگاه و ارزش خاصی برخوردار است و کسی نمی‌تواند به راحتی این عظمت و جایگاه را درک کند. حیات و ممات انسان در کعبه است.

وی با بیان اینکه قبولی تمامی مناسک و اعمال انسان به انجام آن به سوی قبله و کعبه است، اظهار کرد: تمام زندگی ما کعبه و قبله است و کعبه تنها منحصر در حج و حضور در مکه نمی‌شود؛ همیشه ما حضورمان را متوجه کعبه می‌کنیم و کعبه همتای قرآن کریم است.

این مرجع تقلید، از حج به عنوان یک فعل یاد کرد و در عین حال توجه به کعبه را بسیار مهم دانست و از مدیران و روحانیان کاروان‌ها خواست برای بهره‌گیری بیشتر از معنویات حج به زائران آموزش‌های لازم را ارائه دهند.

مفسر قرآن کریم به اهمیت و جایگاه زائران و حجاج اشاره کرد و درباره عزت و عظمت حجاج گفت: عزت امری تحمیلی نیست که ما بخواهیم به زائر یا حاجی عزت بدهیم، زائران باید خود مراعات کنند و همه اعمال آنها با ظرافت و عزتمندانه انجام شود. زائران در خرید، رفت و آمد و برخورد با دیگران نیز عزتمندانه رفتار کنند تا همیشه با عزت باشند.

وی حفظ عزت و عظمت جمهوری اسلامی را خواستار شد و اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران در جهان عزت‌مند و با عظمت است، حجاج نیز باید این عزت و عظمت را به خوبی حفظ کنند.

آیت‌الله وحید خراسانی نیز در دیدار نماینده ولی فقیه در امور حج و رییس سازمان حج با تبریک توفیق خدمت به حجاج، به  آیه "و من دخل کان امنا" به این معنی که امنیت ضیوف الرحمان از سوی خداوند متعال تامین شده است، اشاره کرد و گفت: به زائران توصیه می‌شود در طول سفر روزانه قرآن تلاوت کنند و به امام زمان (روحی فداه) هدیه کنند.

او ادامه داد: همه پیامبران و اوصیای الهی دور خانه خدا طواف کردند و این مکان قدمگاه جمله پیامبران است، لذا بدانند به چه مکانی مُشرف می‌شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر در این دیدارها گزارش مختصری از پیشرفت اقدامات مربوط به راه‌اندازی مراسم حج را ارائه کرد.

حمید محمدی، رییس سازمان حج و زیارت نیز در سفر یک روزه به استان قم در ساعت اولیه ثبت‌نام با حضور در دفاتر و شرکت‌های خدمات زیارتی، از روند ثبت‌نام کاروان‌های حج بازدید و در جریان ثبت نام زائران قمی قرار گرفت.

ثبت‌نام در کاروان‌های حج تمتع از صبح امروز، یکشنبه ٢٤ اردیبهشت ماه در سراسر کشور برای ودیعه‌گذاران حج تا پایان شهریور ۸۵ آغاز شده که تا ۵ روز آینده ادامه دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha