• پنجشنبه / ۱۸ آبان ۱۳۹۶ / ۱۱:۵۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 96081810596
  • منبع : نمایندگی اردبیل

از تفاهم‌نامه همکاری اردبیل با ایکوم تا موزه‌های کوچک

از تفاهم‌نامه همکاری اردبیل با ایکوم تا موزه‌های کوچک

رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران(ایکوم) به ضرورت توجه به وظیفه اجتماعی موزه در جهان امروز تاکید کرد و گفت: موزه در حالت کلی جایی است که فراموشی را از بین برده و آگاهی را جایگزین آن می کند.

به گزارش ایسنا،سیداحمد محیط طباطبایی در نشست تخصصی موزه ها و مراکز علم در دانشگاه محقق اردبیلی گفت: اردبیل از زمانی که به لحاظ سیاسی و تقسیمات کشوری تبدیل به استان شده است، میراث طبیعی و تاریخی آن با فعالیت های دانشگاه محقق اردبیلی یک وزنه علمی و جایگاه قابل تاملی داشته است 

وی با اشاره به فعالیت‌های موزه تاریخ علوم اردبیل، با بیان این‌که یک بخش از فعالیت‌های این موزه باید در راستای آموزش و تعلیم باشد، ادامه داد: فرهنگ ایرانی، فرهنگ همزیستی بوده و تفاوت آشکاری با فرهنگ اروپایی دارد.

وی با تاکید بر اینکه میراث فرهنگی عین توسعه است، افزود: توسعه از دروازه میراث فرهنگی و طبیعی عبور می‌کند، اما متاسفانه دانشگاه‌ها از بحث مهندسی ایرانی دور شدهاند، ولی با توجه به اینکه موزه یک نوع رفتار علمی است پس میتواند این مساله را جبران کند. 

رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران(ایکوم) با تاکید بر اینکه داشتن نگاه موزه‌ای در افراد بسیار مهم است، بنابراین موزه باید جنبه علمی، ذهنی و کاربردی داشته باشد، بر اینکه دانشگاه‌ها باید علم، فناوری و نگاه موزه‌ای را به دانشجویان بیاموزند، تاکید کرد و افزود: خوشبختانه دانشگاه محقق اردبیلی با تاسیس موزه تاریخ علوم متوجه این نکته مهم شده است. 

محیط طباطبایی تاکید کرد: وظیفه اجتماعی موزه در جهان امروز بسیار بالاتر از وظیفه هنری آن است. 

راه‌اندازی موزه‌های کوچک دانشکده‌ای در اردبیل

گودرز صادقی رئیس دانشگاه محقق اردبیلی نیز با بیان اینکه از دو سال گذشته جرقه تاسیس موزه تاریخ علوم در دانشگاه توسط  محمد انوار زده شد، گفت: این موزه یک سال پس از تاسیس توسط کمیته ملی موزه‌های ایران در بین موزههای دولتی کوچک  به عنوان موزه برتر کشور شناخته شد و توانست از هفت شاخص که برای انتخاب موزه‌های برتر تعیین شده بود، در چهار شاخص رتبه اول را کسب کند. 

صادقی با بیان اینکه پاسداری از هویت محلی، استانی و قومی بر عهده دانشگاه‌ها است، افزود: اگر ملت و دانشگاهی فاقد موزه باشد، در حقیقت افتخارات خود را به گورستان سپرده و نابود خواهد شد.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه فضای فیزیکی موزه تاریخ علوم اردبیل در آینده نزدیک توسعه خواهد یافت، گفت: در حال حاضر موزه‌های کوچک دانشکده‌ای نیز در دانشگاه محقق اردبیلی راه‌اندازی می شوند که به صورت نرم افزاری به موزه تاریخ علوم اردبیل متصل خواهند شد تا به عنوان بخشی از موزه فعالیت کنند. 

وی با بیان اینکه تاکنون در دانشکده علوم موزه سنگ شناسی توسط دکتر سهرابی و در دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی کلکسیون گیاهان دارویی توسط مهندس بدرزاده راه اندازی شده است، تاکید کرد: این موزه‌های کوچک به عنوان بخشی علمی و نوعی آزمایشگاه برای دانشگاه عمل خواهند کرد.

موزه، نمایشی از اقتدار علمی و هویت واقعی در توسعه علوم مختلف

به گزارش ایسنا، در ادامه‌ی‌این نشست تخصصی محیط طباطبایی در بازدیدهای جداگانه از موزه تاریخ علوم اردبیل و موزه سنگ شناسی دکتر قهرمان سهرابی در دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه موزه تاریخ علوم اردبیل و موزه‌ها و کلکسیون‌های زیرمجموعه آن در دانشگاه باید در راستای آموزش و تعلیم فعالیت کنند، افزود: موزه تاریخ علوم اردبیل در راستای آموزش و تعلیم فعالیت کند در واقع این موزه باید در فضای مجازی نیز به صورت فعال ظاهر شود و آثار خود را به صورت مجازی در اختیار علاقمندان قرار دهد. 

وی با تاکید بر اینکه کل دانشگاه یک موزه علمی است، گفت: در همین راستا دانشگاه محقق اردبیلی با تاسیس این موزه به وظیفه اجتماعی خود عمل کرده است. 

راه‌اندازی موزه برای توسعه و ترویج برنامه‌های خلاقانه در دانشگاه

گودرز صادقی رئیس دانشگاه محقق اردبیلی نیز با بیان اینکه موزه تاریخ علوم اردبیل تاکنون عملکرد بسیار مطلوب و درخشانی داشته است، گفت: دانشگاه محقق اردبیلی با برپایی این موزه تلاش کرده است تا نمایشی از اقتدار علمی و هویت واقعی خود را در توسعه علوم مختلف به نمایش بگذارد تا زمینه برای توسعه و ترویج برنامه‌های خلاقانه در این بخش فراهم آید. 

وی با اشاره به راه‌اندازی موزه در دانشگاه، تاکید کرد: دانشگاهیان باید با پیشینه تاریخی و علمی خود ارتباط داشته باشند و دانشگاهی که با تاریخ گذشته خود ارتباط نداشته باشد در حل معضلات آینده ناتوان خواهد بود.

محمد انوار رئیس موزه تاریخ علوم اردبیل نیز با بیان اینکه تاسیس این موزه در سال ۱۳۹۳ در دانشگاه محقق اردبیلی تصویب شد، گفت: بیش از ۳ هزار جلد کتاب علمی قدیمی به زبان خارجی، ۵۰۰ قطعه سند قدیمی مربوط به دانشگاه و ۱۵۰ قطعه سند و افتخارات علمی دانشگاه و یادبودها در این موزه در معرض دید عموم گذاشته می‌شود.

وی همراه کردن تجربه و دانش در کنار هم و فراهم آوردن یک محیط علمی و در عین حال جالب توجه برای تورهای علمی منطقه و کشور را از جمله اهداف تاسیس موزه تاریخ علوم اردبیل عنوان کرد. 

انوار افزود: کلیه اشیای موزه و گالری‌های تعریف شده طی یک فرایند و سناریوی منسجم با یک مسیر و روایت مشخص چیده شده و برای هر شیء نیز شناسنامه ‌ای استاندارد در کنار آن به نمایش گذاشته شده است.

قهرمان سهرابی مسئول موزه سنگ شناسی دانشگاه محقق اردبیلی نیز با بیان اینکه این موزه با نظر مساعد هیات رئیسه دانشگاه تصویب شد و در مدت ۲.۵ ماه کار فیزیکی آن انجام و در مهرماه سالجاری به بهره برداری رسید، گفت: سنگ‌های موجود در این موزه طی ۲۰ سال از سراسر نقاط کشور جمع آوری شده است

وی با بیان اینکه ۹۸ درصد از کل این سنگ‌ها متعلق به ایران و ۱۰ درصد از کل نیز متعلق به استان اردبیل است، افزود: بعد از جمع آوری این سنگ‌ها تصمیم گرفتم آنها را به دانشگاه هدیه کنم.

نیازهای موزه‌های شهرها را بررسی کنید


براساس این گزارش همچنین محیط طباطبایی در نشست با مدیران موزه‌های استان اردبیل در دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه نیازهای موزهای شهرها باید بررسی شود، افزود: اردبیل یک شهر تاریخی است و نباید میان بخش تاریخی و مدرن شهر تفاوتی دیده شود

او اولین موزه اردبیل را شهر اردبیل دانست چون باید تاریخچه و یک معرفی برای شهر تدوین شود و افزود: راهنمای تاریخی شهرها باید توسط میراث فرهنگی تدوین شود، در همین راستا خانه یکی از مشاهیر شهر میتواند بهترین مکان برای موزه مشاهیر باشد و برای تجهیز و راه اندازی این موزه نیز قطعا مردم پای کار میآیند.

وی با تاکید بر اینکه هر محله شهر اردبیل باید دارای یک موزه باشد،  بیان کرد: در این موزه می توان از اسناد قدیمی آن محله و سایر مواردی که شی موزه ای محسوب میشود، نگهداری کرد. بر اساس محله ها، موزه تاریخ شهر ایجاد می شود و این مهم تبدیل به یک شبکه موزه شهری می شود.

طباطبایی همچنین با بیان اینکه اقتصاد فرهنگی، اقتصادی ترین اقتصاد جهان است، افزود: درآمد موزه ها باید اختصاصی بوده و صرفا برای همان موزه استفاده شود.  استفاده از فضای مجازی در بحث موزه داری نیز بسیار مهم است که موزه های استان اردبیل باید توجه ویژه ای به آن داشته باشند.


امضای تفاهم‌نامه همکاری بین ایکوم و دانشگاه محقق اردبیلی

براساس این گزارش؛ در ادامه حضور رئیس ایکوم ایران در اردبیل، تفاهم‌نامه‌ی هممکاری بین دانشگاه محقق اردبیلی و ایکوم ایران امضا شد.

محیط طباطبایی در این مراسم نیز با بیان این‌که نهادها و به خصوص دانشگاه‌ها از اعتبارات پژوهشی نسبت به ثبت و مستندنگاری آثار خود در قالب موزه اقدام می‌کنند، گفت: شهر و استان اردبیل با نام دانشگاه محقق اردبیلی شناخته می‌شود، نهادها و به خصوص دانشگاه‌ها از اعتبارات پژوهشی نسبت به ثبت و مستندنگاری آثار خود در قالب موزه اقدام می‌کنند.

وی با بیان اینکه موزه بخشی از شیوه آموزشی دانشگاه‌ها است، افزود: دانشگاه محقق اردبیلی به این موضوع توجه خاصی نموده است و تاسیس موزه تاریخ علوم در این دانشگاه یک کار ارزشمند پژوهشی و فرهنگی است

محیط طباطبایی با تاکید بر فعالیت‌های مجازی دانشگاه و موزه تاریخ علوم، گفت: دفتر دانشگاه در تهران می‌‍تواند به عنوان یک واحد مجازی برای کل دانشگاه عمل کند.

عکس خبر تزئینی است*

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha