• یکشنبه / ۲ دی ۱۳۹۷ / ۱۱:۱۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 97100200754
  • خبرنگار : 71191

وقتی وظیفه میراث فرهنگی همدان را یک رسانه محلی بر دوش می‌کشد

وقتی وظیفه میراث فرهنگی همدان را یک رسانه محلی بر دوش می‌کشد

هفته‌نامه الوند با برگزاری مسابقه‌ای با نام «مسابقه عکس موبایلی درانه» از مردم همدان درخواست کرده تا با ثبت تصویر هر سردر تاریخی که می‌بینند، آن را معرفی کنند.

حسین زندی، سردبیر هفته‌نامه الوند، در گفت‌وگو با ایسنا توضیح داد: گاهی می‌شنیدیم که خانه یا سر دری تاریخی خراب می‌شود و شهروندان مسئول با اعلام خبر تخریب‌ها، نسبت به ازبین رفتن هویت تاریخی شهر همدان معترض می‌شوند.

او با بیان این‌که قطعا هنوز همه‌ی سردرها و خانه‌های تاریخی همدان شناسایی نشده‌اند، افزود:‌ این مسابقه موبایلی با هدف شناسایی این خانه‌ها برگزار شد تا بتوانیم یک بانک اطلاعاتی از خانه‌های تاریخی همدان تهیه کنیم، در واقع سر درهای تاریخی شهر همدان، بهترین راه براید رگیر کردن شهروندانِ همدان و گردشگرانی است که به این شهر تاریخی سفر کرده یا می‌کنند.

وی با اشاره به تمدید زمان برگزاری این مسابقه تا ۱۵ دی، اضافه کرد: خوشبختانه تا کنون از این مسابقه استقبال خوبی شده و هر روز تصاویر جدیدی به دستمان می‌رسد.

این فعال میراث فرهنگی از معیارهای ازسال این عکس‌ها به دبیرخانه مسابقه را لزوم ثبت نامِ مکان، قدمت سردر در صورت داشتن اطلاع و نام مالک بیان کرد و افزود: گرفتن عکس سلفی برای شرکت‌کنندگان در این مسابقه آزاد است، چون هدف ما حساس شدن مردم به بناهای تاریخی شهر و محیط اطراف خود است تا زیبایی‌های محله‌های خود را ببینند و متوجه ان‌ها باشند.

وی اضافه کرد: اعلام شده حتی سردرهایی که پیش از این تخریب شده‌اند، اما کسی از ان‌ها تصویر گرفته است، را به مسابقه بفرستند، چون دست‌کم در این شرایط می‌دانیم چه چیزهای در گذشته وجود داشته که اکنون تخریب شده‌اند.

زندی با تاکید بر این‌که شرکت در این مسابقه برای عموم حتی گردشگرانی که در پیش از این یا تا قبل از پایان زمان ارسال تصاویر به همدان می‌روند، آزاد است، گفت: از هیچ دستگاهی، حتیمیراث فرهنگی کم نخواسته‌ایم، این یک اقدام شهروندی است، نه دولتی.

وی اضافه کرد: هر چند در شرایط تصاویر اعلام شده، بناهای بالای ۵۰ سال قدمت، می‌توانند به مسابقه راه پیدا می‌کنند، اما در این شهر تاریخی کارهای زنده یاد «ضیاءالدین جاوید» یا برخی معماران دیگر ارزش زیادی دارند که آن‌ها نیز در مسابقه شرکت داده می‌شوند، در واقع معماری و مصالح استفاده شده نیز در معرفی آثار نقش دارند.

به گفته‌ی او، علاوه بر انتخاب دو عکاس مطرح رسانه‌ای به عنوان داوران این مسابقه امیرشهاب رضویان، اکبر تمسکی و خود او - حسین زندی- داوران این مسابقه عکس موبایلی انتخاب شده‌اند. همچنین  جایزه ۱۰ برنده نخست نقدی و ۳۰ عکس برگزیده بعدی به مدت سه ماه در چند کافه شهر همدان به نمایش گذاشته می‌شود، تا حساسیت و احساس مسئولیت مردم نسبت به آثار تاریخی بیشتر شود.

عصر سوم دی‌ماه اضافه شد: «با انتشار پوستر جدیدِ «مسابقه عکس موبایلی درانه» در سوم دی، زمان ارسال عکس توسط شرکت‌کنندگان تا 20 دی تمدید شده است و پس از آن جمع‌آوری و داوری آثار توسط داوران انجام می‌شود.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha