• دوشنبه / ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۰:۳۰
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1400022718834
  • خبرنگار : 50220

/یاداشت/

روابط عمومی مردم گرا؛ مطلوب‌ترین نوع روابط عمومی

روابط عمومی مردم گرا؛ مطلوب‌ترین نوع روابط عمومی

ایسنا/یزد کارشناس روابط عمومی یکی از شهرداری‌های استان یزد مطلوب‌ترین نوع روابط عمومی را روابط عمومی مردم‌گرا به این معنی که اهمیت افکار عمومی در صدر امورش قرار گیرد و صدای مردم را بشنود نه این که مکانی برای تبلیغ مدیران باشد، دانست و در این باره بر لزوم تغیر نگرش روابط عمومی به وی‍ژه در شهرداری‌های استان تاکید کرد.

 «مصطفی پورروستایی» کارشناس روابط عمومی شهرداری اردکان در یادداشتی به مناسبت روز ارتباطاات و روابط عمومی نوشت: «در تعریفی که انجمن جهانی روابط عمومی ارائه کرده، روابط عمومی بخشی از وظایف مدیریتی سازمان و عملی ممتد، مداوم و طرح‌ریزی شده است که از طریق آن افراد و سازمان‌ها می‌کوشند تا تفاهم و پشتیبانی کسانی را که با آن سروکار دارند را به دست آورند، این تعاریف به‌خوبی اهمیت و جایگاه روابط عمومی‌ها را نشان می‌دهد که تقریباً بخش قابل‌توجهی از وظیفه و رسالت ارتباط سازمان و جامعه را بر عهده دارند و به‌عنوان پل ارتباطی سازمان و کل جامعه محسوب می‌شود.»

وی در ادامه اظهار کرد: «روابط عمومی کمک می‌کند تا سازمان به یک رابطه سازنده و مثبت با جامعه دست پیدا کند که برای دستیابی به این هدف لازم است بار دیگر کارکردهای روابط عمومی برای مدیران و جامعه بازتعریف شود. اطلاع‌رسانی، برنامه‌ریزی، مشاوره، کنترل شرایط بحرانی، از وظایف و اهداف مهم یک مسئول روابط عمومی است.»

این کارشناس روابط عمومی شهرداری اردکان همچنین خاطرنشان کرد: «امروزه دیگر وظیفه روابط‌عمومی‌ها صرفاً اطلاع‌رسانی نیست بلکه علاوه بر آن اطلاع‌یابی است و اگر اطلاع‌یابی به نحو مطلوبی صورت نگیرد، اعتماد بین افکار عمومی و مخاطبان سازمان با سازمان درزمینه‌ی اطلاع‌رسانی اتفاق نخواهد افتاد، اعتمادسازی اولین قدم برای گسترش معنا و مفهوم روابط عمومی و معنا و مفهوم اصلی مشارکت مردم و مخاطبان در برنامه‌های سازمان است لذا روابط عمومی‌ها هم برای کسب اطلاعات نیاز به این اعتماد دارند و هم برای ارائه آن به افکار عمومی جامعه.»

پورروستایی در ادامه نیز نوشت: «صراحتاً بیان می‌کنم که  روابط عمومی‌ها باید از حضور در یک اتاق و چاپ یک بنر و تولید یک خبر آماری از عملکرد خارج شده و به دنبال آینده‌پژوهی در مورد فعالیت‌های سازمان و پیش‌بینی نیازهای آینده، چالش‌ها و برنامه‌های پیش روی سازمان باشند. توقف در گذشته کمکی به پیشبرد اهداف سازمانی نمی‌کند و روابط عمومی‌ نیز در این نقطه متوقف می‌شود؛ روابط عمومی باید در همه لایه‌های سازمان نفوذ کرده، انتظارات ذی‌نفعان از هر یک از بخش‌ها را استحصال کرده و به آن بخش‌ها ارائه کند، با ارزیابی مستمر از عملکرد بخش‌های مختلف سازمان و تهیه گزارش‌های کاربردی زمینه را برای ارتقای سطح خدمات سازمان، افزایش رضایت‌مندی جامعه هدف و کسب رضایت مشتریان و جذب مشتریان جدید و در مجموع به ارزش‌افزوده سازمان کمک کند.»

وی تاکید کرد: «روابط عمومی در مدیریت شهری نیز دارای ابعاد وسیعی است و می‌تواند سیاست‌ها و خط‌مشی‌های مدیریت شهری را در مسیر پیشرفت و تعالی دنبال کند و در نهایت مشارکت جدی شهروندان را در پیشبرد اهداف و برنامه‌های کلان جلب کند.»

 وی در این یادداشت به اولویت نخست کارکرد روابط عمومی شهرداری‌ها نیز اشاره کرد و گفت: «می‌توان پاسخ‌های متعددی را در این باره ذکر کرد که همگی با مدیریت سازمان‌ها و عملکرد آن‌ها مطابقت دارند ولی اقناع علمی شهروندان می‌تواند صحیح‌ترین پاسخ به این پرسش باشد و به نظر می‌رسد که باید در اولویت روابط عمومی‌ها قرار گیرد. با تایید موضوع اقناع علمی مخاطبان، به نظر می‌رسد که روابط‌ عمومی‌ها باید از تحمیل باورهای سازمان‌های خود به مخاطبان و عموم شهروندان پرهیز کنند و در این عرصه روابط عمومی مردم‌گرا را می‌توان مطلوب‌ترین نوع روابط عمومی ذکر کرد. در این نوع روابط عمومی فعالیت‌های تبلیغاتی مرسوم را باید به سمت فعالیت‌های روابط عمومی علمی بر پایه نظرسنجی تغییر داد، لذا روابط عمومی شهرداری‌ها، مکان مناسبی برای تبلیغات مدیران شهرداری‌ها نیستند چون در این صورت با جریان یک‌سویه پیام‌های گزینشی شهرداری‌ها خطاب به شهروندان روبرو می‌شویم که مخاطبان و شهروندان را منفعل می‌کند.»

وی در ادامه تصریح کرد: «در روابط عمومی‌های مردم‌گرا، اهمیت افکار عمومی در صدر امور قرار دارد و بنابراین چنانچه روابط عمومی‌ها افکار عمومی را نشناسند، فعالیت‌هایشان با موفقیت همراه نیست؛ پس یک کارکرد مهم روابط عمومی‌  شهرداری‌ها، شنیدن صدای مردم است.»

پورروستایی با اشاره به این که امروزه رسانه‌ها به مدد تولید بانک‌های اطلاعاتی مختلف و بهره‌گیری از استادان و صاحب‌نظران امور مختلف به پرسشگران حرفه‌ای در مسائل گوناگون تبدیل شده‌اند، گفت: «روابط عمومی‌ها نیز باید به‌تبع این موضوع، پاسخ‌دهندگان حرفه‌ای باشند افزود:  روابط عمومی شهرداری‌ها همچنین به دلیل آنکه نقش پاسخگویی به پرسش‌های حرفه‌ای رسانه‌ها به آن‌ها محول شده است، باید دارای افراد متخصص و کارآمد و مجهز به ابزارهای روز در حوزه رسانه‌ها و فعالیت مستمر در فضای رسانه‌های جامعه باشند تا بتوانند به‌ طور علمی نیازهای عرصه مدیریت شهری را شناسایی کنند تا به مدیران شهرداری انعکاس یابد و به‌موقع به آن‌ها پاسخ دهند.»

وی ادامه داد: «استفاده از نیروهای توانمند، متخصص، باانگیزه و کارآمد در روابط عمومی شهرداری‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است، در حوزه ارتباطات و اطلاع‌رسانی مدیریت شهری، افرادی که دچار روزمرگی هستند و با روش‌های نو و خلاقانه فاصله دارند یا حاضر به استفاده از الگوهای پیشرفته در حوزه ارتباطات و تجارب موجود نیستند و از مواضع انفعالی در حیطه وظایف خود بهره می‌گیرند، نمی‌توانند در این جایگاه به موفقیتی برسند و یا دیگر بخش‌ها را به موفقیتی برسانند.»

 پورروستایی مسئله بسیار مهم دیگر را شخصی دانست که به‌ عنوان روابط عمومی به کار گمارده می‌شود چرا که به گفته‌ی وی، «اگر این شخص دارای توانمندی، تدبیر، درایت و بینش لازم باشد می‌تواند به جایگاه خود وزن دهد تا توسط افراد یا سازمان در انجام مسئولیت‌ها و وظایفش خللی ایجاد نشود.»

کارشناس روابط عمومی شهرداری اردکان گفت: «روابط عمومی به‌عنوان بهترین مشاوران مدیران شهرداری باید با مسائل روزمره بسیار علمی، حرفه‌ای و منطقی برخورد نمایند؛ پیشنهادها و انتقادهای شهروندان، دانشگاهیان، صنوف مرتبط و خبرنگاران را یار و یاور خود در ارتقا سطح سازمان قلمداد کنند تا بتوانند ضمن نزدیک کردن برنامه‌های شهرداری با انتظارات و اولویت‌های مردم زمینه ارتقا سطح شهرداری و پاسخگو نمودن آن را فراهم کنند.»

وی گفت: «البته در مدیریت شهری نیز اگر مدیران شهرداری بها و اهمیت و جایگاه روابط عمومی را کم اثر بشمارند، موفقیتی در تعالی و پیشرفت فعالیت‌ها به دست نمی‌آورند؛ مدیران شهری باید در بستر روابط عمومی، سرمایه‌گذاری مناسبی داشته باشند و از افراد فرهیخته و آگاه و فعال در عرصه رسانه استفاده کنند و با آسیب‌شناسی دقیق بر روی کاستی‌ها و ضعف‌های روابط عمومی، از پرورش افرادی که تنها در تعریف و تمجید مدیران شهری فعال هستند، اجتناب کنند چرا که بزرگ‌ترین لطمه را از جانب همین افراد در مدیریت شهری متحمل می‌شوند.»

 این فعال اجتماعی در ادامه خاطرنشان کرد: «امروزه بسیاری از روابط عمومی‌های شهرداری‌ها به دلیل این که گاهی مورد قبول دستگاه‌ها نیست و دچار نبود یا کمبود تخصیص اعتبارات برای اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های خود است البته به‌ استثنای روابط عمومی شهرداری پایتخت و برخی کلان‌شهرها، مشکلات فراوانی را به دوش می‌کشند و از توان لازم برای انجام وظایف مربوطه و برآوردن انتظارات مردم برخوردار نیستند و نتایج یک بررسی نیز گواه آن است که دخالت مستقیم و سلیقه‌ای مدیران شهرداری‌ها در تعیین وظایف روابط عمومی، مشخص نبودن ارتباط روابط عمومی با سایر بخش‌های شهرداری، فقدان جایگاه سازمانی مدون و شرح وظیفه برای روابط عمومی شهرداری‌ها، بهره‌گیری از کارشناسان غیرمتخصص، پذیرفته نشدن روابط عمومی به‌ عنوان نهاد پاسخگو در برابر افکار عمومی، توقع تبلیغات صرف و یک‌ طرفه مدیران شهرداری از روابط عمومی، بی‌توجهی روابط عمومی شهرداری‌ها به حقوق شهروندان، ناتوانی روابط عمومی‌ها در برطرف کردن بحران مقبولیت شهرداری‌ها که یا وجود فعالیت‌های شبانه‌روزی هنوز پاسخگوی انتظارات و نیازهای مردم نیستند، ضعف تشکل‌های صنفی و نبود تعدد تشکیلات مستقل برای حمایت از کارکنان روابط عمومی شهرداری‌ها در استان‌ها، ارائه نشدن آموزش‌های کاربردی و فقدان ارتباط بین مراکز آموزشی روابط عمومی و شهرداری‌ها، تجهیز نشدن روابط عمومی‌ها به تجهیزات رایانه‌ای و ارتباطی جدید، فقدان آگاهی علمی روابط عمومی شهرداری‌ها در زمینه‌ی مباحث مربوط به مدیریت شهری، عزل و نصب‌های سریع شهرداران از سوی شوراهای شهر که عملاً باعث توقف و روزمرگی فعالیت‌های روابط عمومی در شهرداری‌ها شده است، از جمله مشکلات و چالش‌های مطرح روابط عمومی شهرداری‌ها به‌ ویژه شهرداری‌های استان یزد است.»

وی افزود: «البته در این فرصت بر خود لازم می‌دانم تا بگویم این شغل به‌ ویژه در شهرداری‌ها نه زمان می‌شناسد و نه مکان، در هر شرایطی باید پاسخگوی مسئول و سازمان خودت و مهم‌تر از همه مردم باشید، سختی کار روابط عمومی این است که در طول شبانه‌روز باید پاسخگوی افکار عمومی و در زمان حاضر فضای مجازی باشید، امروزه فضای مجازی به‌ عنوان یک وسیله بسیار خوب برای رفع نواقص و نقاط ضعف و مشکلات سازمان در دسترس است، قبلاً رسانه‌ها فقط به‌ صورت مکتوب بودند، اما الآن در فضای مجازی هر نفر یک خبرنگار است و این خبرنگاران مجازی می‌توانند نقاط ضعف و قوت را در فضای مجازی منتشر کنند و آن روابط عمومی موفق است که بتواند از این موضوع بهترین استفاده را ببرد، به رفع و پیگیری مشکلات و ضعف‌ها بپردازد و سازمان خودش را بین مردم و سازمان‌های دیگر پاسخگو و موفق نشان بدهد.»

وی به سختی‌های دیگر روابط عمومی‌ها نیز اشاره کرد و گفت: «سختی دیگر عرصه روابط عمومی این است که شما در تعطیلات و زمان‌های غیر اداری بعدازظهر و شب، حتی نیمه‌شب همیشه باید گوش‌به‌ زنگ باشید، همیشه تلفنت را پاسخ بدهی و در دسترس باشید و وسیله‌ای در دسترس داشته باشید که اقدامات سازمان و اخبار مهم را به‌صورت یک پوستر، بنر یا یک اطلاعیه، کلیپ و یا موشن‌گرافی دربیاورید و همه این‌ها سختی‌های کار روابط عمومی را می‌رساند.»

 پورروستایی با تاکید بر این که یک روابط عمومی باید همه‌فن‌حریف باشد یعنی هم باید در زمینه‌ی فناوری اطلاعات آگاهی داشته باشد و هم در زمینه‌ی تولید محتوا و هم این که اطلاعات خوب و کاملی از سازمانش داشته باشد و بتواند به‌ درستی این‌ها را به مردم و منتقدان و رسانه‌هایی که می‌خواهند اطلاعاتی از سازمانش کسب کنند ارائه دهد، افزود: «ارائه خدمت در حوزه شهری، کاری دشوار و سخت است و کوچک‌ترین ضعف و سهل‌انگاری می‌تواند سطح نارضایتی را به شکل قابل‌توجهی افزایش دهد، پس روابط عمومی در شهرداری، ساختاری راکد و بی‌اهمیت نیست که بود و نبود آن، اثری در پیشرفت و یا عقب‌گرد در کیفیت خدمات نداشته باشد.»

وی گفت: «در عصر حاضر که از آن به‌ عنوان عصر ارتباطات یاد می‌شود، روابط عمومی می‌تواند نقش دو بال را برای مجموعه داشته باشد، اگر این بال‌ها قوی باشند باعث اوج گرفتن سازمان می‌شوند و اگر ضعیف عمل کنند می‌تواند مجموعه و مدیریت را از اوج به زیر بکشاند.»

پوروستایی در پایان خاطرنشان کرد: «شاید نتوان در زمینه‌ی کیفیت فعالیت اظهار نظر کاملی در مورد همه روابط عمومی‌ها داشت،چرا که عملکردهای متفاوتی از روابط‌ عمومی‌ها را شاهد هستیم از روابط‌ عمومی‌هایی که هیچ‌ یک از رسالت‌های روابط عمومی را نمی‌دانند و قطعاً به آن عمل نمی‌کنند تا روابط عمومی‌هایی که نسبتاً موفق‌تر بوده و بخش‌هایی از انتظارات را برآورده می‌کنند؛ اما در رابطه با روابط عمومی شهرداری‌ها به‌ ویژه شهرداری‌های استان یزد می‌توانم بگویم که اغلب آن‌ها در انتشار و انعکاس یک‌سویه عملکرد سازمان خود متوقف شده‌اند، کاری که تنها یکی از ده‌ها وظیفه روابط عمومی‌هاست و فاصله زیادی تا رسیدن به جایگاه واقعی آنها دیده می‌شود.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.