• سه‌شنبه / ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۰:۲۸
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 1400031812666
  • منبع : نمایندگی ایلام

پاسخ سازمان اداری و استخدامی کشور به اظهارات نماینده ایلام

پاسخ سازمان اداری و استخدامی کشور به اظهارات نماینده ایلام

ایسنا/ایلام سازمان اداری و استخدامی کشور در پاسخ به اظهارات علی‌اکبر بسطامی مبنی بر عدم رعایت عدالت در نظام اداری و استخدامی توضیحاتی را در دو بند به شرح زیر ارائه کرد.

۱.سازمان اداری و استخدامی کشور همواره دو نقش را در زمینه‌ی مدیریت منابع انسانی نظام اداری کشور برای خود مدنظر قرار می‌دهد: تامین نیروی انسانی مورد نیاز نظام اداری و دستگاه‌های اجرایی از نظر کمی و کیفی ، حمایت از کارکنان دولت و ایجاد ساز و کار لازم برای ایفای نقش حمایتی با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دولت به شرایط اجتماعی اساسی همواره به موضوعاتی نظیر رعایت عدالت استخدامی به جذب نیروی انسانی نظام اداری با رعایت شایستگی توجه ویژه‌ای دارد و همچنین به ایجاد تعادل و عدالت در بین داوطلبان استخدام در دستگاههای اجرایی (اعم از متقاضیان استخدام و نیروهایی که در دستگاه‌های اجرایی تحت عناوین دیگر نظیر قراردادی و شرکتی و به کارگیری شده‌اند) تاکید دارد.

 شایان ذکر است «طرح ساماندهی کارکنان شرکتی، قرارداد کار معین و...» با دید استخدام و تبدیل وضع کارکنان شرکتی، قرارداد کار معین و... بدون در نظرگرفتن مراتب شایستگی، نیازهای استخدامی، پست‌های بلاتصدی  و شرایط احراز مشاغل دستگاه‌های اجرایی تنظیم شده بود و با توجه به اینکه به نظر این سازمان این امر مغایر با بند( ۹) اصل سوم و اصل (۲۸ ) قانون اساسی همچنین با بند( ۲ )سیاست های کلی نظام اداری مبنی بر عدالت محوری در جذب مغایر است؛ همچنین طرح مذکور مغایر با بند( ۱۶ ) سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر صرفه‌جویی در هزینه‌های عمومی کشور با تاکید بر تحول اساسی در ساختارها، منطقی سازی اندازه دولت و هزینه‌های زاید بوده مورد مخالفت دولت قرار گرفته است و سازمان اداری و استخدامی کشور به عنوان نماینده دولت با آن مخالفت نموده است. اگرچه ممکن است نظر برخی از نمایندگان محترم و یا نظر کلی مجلس شورای اسلامی در زمینه چگونگی و شیوه رعایت عدالت کمی متفاوت از نظر دولت و دیدگاه کارشناسی این سازمان باشد به هر حال سازمان اداری و استخدامی کشور نظر کارشناسی خود در زمینه طرح‌ها و لوایح مورد بررسی در مجلس را اعلام می‌کند، بدیهی است در صورت تصویب و ابلاغ قوانین در مجلس شورای اسلامی، این سازمان خود را ملزم به رعایت و اجرای قوانین مصوب ابلاغی می‌داند.

۲. در بحث تبدیل وضعیت ایثارگران با توجه به قانون استفساریه بند (واو) ماده( ۴۴) قانون پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب(۱۳۹۹.۰۷.۲۷) سازمان اداری و استخدامی کشور نسبت به تدوین و ابلاغ شیوه نامه اجرایی آن جهت ایجاد یکپارچگی در فرآیندهای مربوط به اجرای قانون و همچنین طراحی ساز و کارهای لازم در سامانه کارمند ایران برای صدور شماره مستخدم افراد واجد شرایط برای تبدیل وضعیت اقدام نموده است و در حال حاضر فرایندهای مربوط به آن در دستگاه‌های اجرایی انجام می پذیرد و دستگاههای اجرایی نسبت به دریافت شماره مستخدم از طریق سامانه کارمند ایران اقدام می‌کنند. همچنین در اجرای تکلیف مندرج در بند(د) تبصره ۲۰ قانون نون بودجه سال ۱۴۰۰ کل‌کشور، سازمان در حال تدوین و نهایی کردن دستورالعمل مربوط به آن به صورت مشترک با سازمان برنامه و بودجه می‌باشد، (تصویب‌نامه شماره ۱۰۶۷۶/ت ۵۸۶۸۰ه مورخ ۱۴۰۰.۲.۴ هیئت وزیران) است و اگرچه بر اساس ماده ۴۴ ضوابط اجرایی بودجه،این سازمان و سازمان برنامه و بودجه کشور تا آخر خرداد می‌بایست نسبت به ابلاغ دستورالعمل مشترک در این زمینه اقدام نمایند، اما هر دو سازمان تلاش دارند زودتر از موعد یاد شده دستورالعمل مذکور را نهایی و به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کند.

از سوی دیگر سازمان اداری و استخدامی کشور در جهت اجرای بند ج ماده ۸۷ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران (مصوب۱۳۹۵.۱۲.۱۴ مجلس شورای اسلامی)  در خصوص استخدام‌ فرزندان شهدا و فرزندان جانباز ۷۰ درصد بالاتر نسبت به تخصیص مجوز استخدامی بیش از ۱۷ هزار نفر از مشمولان قانون یاد شده در دستگاه‌های اجرایی اعلام کرده و داوطلبان مشمول هم در آزمون ثبت نام کرده‌اند و به زودی آزمون مربوطه جهت رتبه‌بندی افراد بر اساس شغل محل های مورد درخواست در تاریخ ۱۴۰۰.۴.۱۲  برگزار خواهد شد.

به گزارش ایسنا، علی‌اکبر بسطامی نماینده ایلام و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی چندی پیش در نشست این کمیسیون اظهار کرده بود در دهه‌های گذشته در نظام اداری و استخدامی کشور در نوع پرداختی‌ها، قراردادها و نوع استخدام‌ها با بی‌عدالتی رفتار شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha