• سه‌شنبه / ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۰۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403031509969
  • خبرنگار : 71588

قطر: باید با طرفین جنگ برای پذیرش پیشنهاد آمریکا درباره آتش‌بس مذاکره کنیم

قطر: باید با طرفین جنگ برای پذیرش پیشنهاد آمریکا درباره آتش‌بس مذاکره کنیم

سخنگوی وزارت خارجه قطر اعلام کرد که وزیر خارجه این کشور در جریان تماس‌های تلفنی با طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به بررسی اوضاع غزه پرداخت.

به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت خارجه قطر اعلام کرد که «محمد بن عبد الرحمان آل ثانی» نخست‌وزیر و وزیر خارجه این کشور به تماس‌های خود با طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی با هدف حصول آتش‌بس در نوار غزه و و ورود کمک‌ها به این باریکه ادامه می‌دهد.

براساس گزارش شبکه خبری الجزیره، سخنگوی وزارت خارجه قطر همچنین تصریح کرد: تاکید می‌کنیم که اصول مطرح شده توسط جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا خواسته‌های همه طرف‌ها را به دنبال دارد.

وی در ادامه افزود: تاکنون مواضع مشخصی از سوی طرف اسرائیلی و فلسطینی در مورد پیشنهاد بایدن وجود ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه قطر همچنین گفت در جریان نشست پنج‌جانبه اخیر از طریق تماس تصویری بر لزوم توقف تجاوزات و عقب‌نشینی اشغالگران تاکید شد.

وی گفت: ما به عنوان یک جامعه بین‌المللی باید هر ۲ طرف را برای پذیرش این پیشنهاد تحت فشار قرار دهیم و تماس‌ها با تمامی طرف‌های ذی‌ربط با بحران غزه هنوز متوقف نشده است.

این مقام قطری همچنین تصریح کرد اصول بیان شده در سخنرانی بایدن، نقشه راهی را برای برقراری آتش‌بس دائمی و خاتمه بخشیدن به بحران فراهم کرده است و به درد و رنج ساکنان غزه پایان می‌دهد.

وی اظهار کرد میزان فاجعه انسانی در غزه باید دلیل کافی برای دستیابی به توافق باشد.

سخنگوی وزارت خارجه قطر گفت: «هیچ گزینه دیگری برای خاتمه بخشیدن به جنگ جز نشستن بر سر میز مذاکره و دستیابی به توافق وجود ندارد. هیچکس نمی‌تواند در این جنگ یک پیروزی کامل داشته باشد.»

وی درخصوص طرح صلحی که مورد حمایت بایدن است تصریح کرد: ما منتظر موضع شفاف اسرائیل هستیم که نماینده کل دولت در پاسخ به پیشنهاد غزه آمریکا باشد.

وی افزود: مذاکره‌کنندگان هنوز «تأیید مشخصی» از سوی هیچ‌یک از طرف‌ها برای پیشنهاد روی میز نداشته‌اند.

از سوی دیگر، وزارت خارجه قطر اعلام کرد که نخست‌وزیر این کشور تماس تلفنی از «دیوید کامرون» وزیر خارجه انگلیس دریافت کرد.

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد درجریان این گفت‌وگوی تلفنی اوضاع غزه و آخرین تحولات مربوط به تلاش‌های مشترک میانجی‌گران با هدف توقف جنگ مورد بررسی قرار گرفت.

جمعه گذشته «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که رژیم صهیونیستی به حماس طرح سه‌مرحله‌ای جدیدی پیشنهاد کرده که در بردارنده نقشه راهی برای پایان دادن به درگیری‌ها در نوار غزه و آزادی اسراست.

اولین مرحله شامل آتش‌بس کلی، خروج نظامیان رژیم اشغالگر از تمامی مناطق مسکونی و آزادی برخی اسرا در نزد حماس، از جمله سالخوردگان، مجروحان و زنان و آزادی زندانیان فلسطینی است.

مرحله دوم آن شامل متوقف شدن نامحدود درگیری‌ها در ازای آزادی بقیه اسرا است.

مرحله سوم نیز در بردارنده برنامه‌ای برای آغاز بازسازی غزه جنگ‌زده است که طبق گزارش سازمان ملل، ۶۰ درصد زیرساخت‌های حیاتی آن بر اثر حملات کورکورانه رژیم صهیونیستی ویران شده است.

در جنگ تاکنون، بیش از ۳۶ هزار نفر از فلسطینیان بر اثر حملات رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha