• دوشنبه / ۱۷ آبان ۱۴۰۰ / ۱۳:۴۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400081713126
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

مدیر کل امور اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه:

۲۵ درصد مراکز بهداشتی و درمانی کشور موقوفه‌اند

۲۵ درصد مراکز بهداشتی و درمانی کشور موقوفه‌اند

ایسنا/خراسان رضوی مدیر کل امور اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به فعالیت‌های فراوان سازمان اوقاف و نهاد وقف در حوزه درمان، گفت: ۲۵ درصد ظرفیت‌های بیمارستانی و درمانی کشور موقوفه است.

رضا معممی‌مقدم در افتتاحیه سومین مرحله از هشتمین دوره طرح زائران رضوی که شامگاه یکشنبه، ۱۶ آبان، در مجتمع آموزشی امامت مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در راستای اجرای امینانه نیات واقفین خیراندیش، هشتمین مرحله طرح زائران رضوی با هدف تکریم و تجلیل از کادر درمانی و بهداشتی و مبلغان جهادی عرصه سلامت در قالب چهار دوره سه روزه و با حضور ۱۴۰۰ نفر در مجتمع فرهنگی امامت طراحی شده است.

وی بیان کرد: سه دوره اول این طرح که ویژه کادر بهداشت و درمان است، از ۱۰ تا ۱۹ آبان ماه و دوره چهارم در آذرماه ویژه مبلغان جهادی عرصه سلامت و با حمایت اداره کل اوقاف استان برگزار می‌شود.

مدیرکل امور اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اوقاف و امور با بیان اینکه رویکرد این سازمان ایجاد آرامش و بهره بردن از این سفر زیارتی است، اضافه کرد: فعالیت‌های سازمان اوقاف و نهاد وقف در حوزه درمان بسیار زیاد است، در یک سال و نیم گذشته در زمینه اجرای نیات واقفین، ۲۱۴ میلیارد تومان کمک هزینه درمانی به ۱۰۲ هزار و ۳۰۰ نفر  تقدیم شده است.

معممی‌مقدم خاطرنشان کرد: مساحت رقبات با نیت بهداشت و درمان، ۱۰ میلیون متر مکعب در کشور است و به تعبیری ۲۵ درصد ظرفیت‌های بیمارستانی و درمانی کشور موقوفه است.

وی افزود: در کل کشور ۲۰۷ هزار موقوفه داریم که از این تعداد موقوفه ۳۱۳۶ موقوفه مرتبط با سلامت، ۱۷۰۵ موقوفه مرتبط با دارو و درمان، ۶۷۸ موقوفه مرتبط با مراکز درمانی و ۷۵۳ موقوفه مرتبط با مراکز درمانی خاص و آسایشگاهی است.

مدیرکل امور اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: از این تعداد رقبات، ۲۹۷ هزار و ۴۱۴ رقبه مربوط به موقوفات مرتبط با عرصه سلامت و ۱۶۲ هزار رقبه برای موضوع دارو و درمان است. همچنین بیش از ۶۷ هزار رقبه برای مراکز درمانی و بیش از ۶۷ هزار رقبه برای مراکز درمانی خاص و آسایشگاهی وقف شده است.

معممی‌مقدم ادامه داد: بر اساس تبادل اطلاعاتی که بین سازمان اوقاف و وزارت بهداشت و درمان انجام شده، یک هزار و ۱۲۷ مرکز درمانی خیریه و موقوفه داریم که این رقم شامل ۱۳۳ بیمارستان، ۴۰۲ درمانگاه، ۲۳۷ مرکز بهداشتی، ۴۱ پایگاه بهداشت، ۲۷۰ خانه بهداشت، مرکز جراحی، مرکز توان‌بخشی، مراکز آزمایشگاهی، مراکز فوریت‌های پزشکی و مراکز اداری آموزشی حوزه سلامت می‌شود.

وی با بیان اینکه بین نهاد وقف و بهداشت و درمان یک ارتباط محکم و استوار وجود دارد؛ عنوان کرد: با توجه به اینکه حوزه کالبدی و فیزیکی اماکن درمانی و بهداشتی وقفی مورد توجه قرار گرفته‌اند، اما تاکنون به حوزه نرم‌افزاری ظرفیت‌های بهداشتی و درمانی توجه نشده است. اعزام کادر بهداشت و درمان، نخستین قدم برای توجه دادن و تعامل با جامعه هدف بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های وقفی است.

مدیرکل امور اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: مجاهدت‌های کادر بهداشت و درمان در حافظه تاریخی مردم ایران ماندگار شد. گزاره‌ای به نام سرمایه اجتماعی وجود دارد، امروز سرمایه اجتماعی به نام کادر بهداشت و درمان، در بالاترین رنکینگ و مرتبه میان مردم ایران قرار دارد و امروز بیش از هر زمان دیگری سلامت و بهداشت مردم ایران وامدار تلاش‌های آن‌ها است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، معممی‌مقدم اظهار کرد: یکی از دستاوردهای به وجود آمده در طرح زئران رضوی در دور اول و دوم این بود که کادر بهداشت و درمان به صورت خودآگاه مشوق و مروج سنت حسنه وقف شدند.

وی با تاکید بر توجه مسئولین در حوزه معیشت کادر بهداشت و درمان، بیان کرد: امروز مسئولین باید نسبت به تأمین حوزه معیشتی و رفاهی مدافعان سلامت اقدام کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha