• دوشنبه / ۱۳ تیر ۱۴۰۱ / ۱۴:۰۱
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1401041308993
  • خبرنگار : 50046

مدیرکل دامپزشکی استان تاکید کرد:

شیر تولیدی در خراسان شمالی عاری از آفلاتوکسین

شیر تولیدی در خراسان شمالی عاری از آفلاتوکسین

ایسنا/خراسان شمالی مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: نتایج حاصل از بررسی های صورت گرفته بر روی شیر تولیدی از استان، بر این بوده که شیر عاری از آفلاتوکسین است.

دکتر حمید رمضانی در نشست خبری که ۱۳ تیر ماه در محل این اداره کل برگزار شد، اظهار کرد: نمونه های گرفته شده از شیر به منظور بررسی میزان آفلاتوکسین (سمی که باعث ابتلا به سرطان کبد می‌شود) از شیرهایی بوده که در دامداری روستایی، دامداری حواشی شهر، دامداری های صنعتی و ... تولید شده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلاتی که در این استان وجود دارد این است که میزان حیوان گزیدگی در آن بالا است، افزود: از سوی دیگر میزان ابتلا به بیماری تب مالت نیز در این استان بالا بوده است.

دکتر رمضانی با طرح این سوال که چرا میزان ابتلا به بیماری تب مالت در این استان بالا است؟ بیان کرد: تب مالت یکی از بیماری های مشترک میان انسان و حیوان است و در واقع این بیماری در این استان به دلیل اینکه جمعیت زیادی مشغول دامداری هستند وجود داشته اما طی چند سال اخیر آمار آن افزایش یافته و این مشکل نیز به علت افزایش گرایش مردم به استفاده از مواد لبنی سنتی است.

وی تاکید کرد: اگر مردم تمایل به استفاده از شیر فله دارند باید آن را به اندازه کافی بجوشانند تا عوامل بیماری زا از آن خارج شود و اگر گرایش به استفاده از پنیر سنتی دارند باید با شیر جوشیده شده آن را تهیه و یا آن را نمک سود کنند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: از سوی دیگر به منظور جلوگیری از شیوع بیماری تب مالت در سطح جامعه باید اعتبار کافی در اختیار حوزه دامپزشکی قرار داده شود در گذشته برای حذف دام های بیمار غرامت پرداخت می شد اما در حال حاضر این امر محقق نمی شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر باید دامدار تحت پوشش بیمه کشاورزی قرار گیرد که در صورت حذف دام، غرامت از محل بیمه پرداخت شود اما از سوی دیگر دامداران نیز از بیمه کشاورزی جهت تحت پوشش قرار دادن دام های خود استقبال نمی کنند.

مدیر کل دامپزشکی خراسان شمالی در ادامه با بیان اینکه این اداره کل در سال گذشته نظارت های خوبی را در حوزه مزارع پرورش مرغ و تخم مرغ داشته است، گفت: به رغم مشکلات فراوان در سال گذشته در جهت تامین گشوت مرغ، با رکورد میزان جوجه ریزی مواجه بودیم و از سوی دیگر مقدار تلفات نیز در واحد های مرغداری استان بسیار کم بود.

وی افزود: علاوه بر آن با وجود خشکسالی و کاهش میزان منابع آبی طی سال گذشته در حوزه مزارع پرورش آبزیان نیز بیماری وجود نداشت.

به گفته دکتر رمضانی همچنین در سال گذشته با کاهش کانون بیماری های مشترک میان انسان و حیوان در این استان بوده ایم.

وی ادامه داد: همچنین طی سال گذشته این استان با کاهش ۵۰ درصدی بیماری های اختصاصی دام مواجه بوده است.

این مقام مسئول میزان صدور مجوز بهداشتی جهت خروج دام از استان برای کشتار در سایر استان ها را ۸۳۰ هزار فقره در سال گذشته اعلام کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۴-۱۳ ۱۸:۰۸

دکتر رمضانی بهترین استاد ما در دانشگاه بجنورد بود درس تغذیه تدریس میکرد بارعلمی بالایی دارد.انشاالله همیشه بدرخشید دکتر.دانشجوی شما یحیی خوشخو هستم