• دوشنبه / ۱۶ آبان ۱۴۰۱ / ۰۷:۵۵
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1401081610603
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

۲۰ سال خشکسالی خراسان جنوبی / ۲۳

پرندگان مهاجر میل سفر به خراسان جنوبی ندارند

پرندگان مهاجر میل سفر به خراسان جنوبی ندارند

ایسنا/خراسان جنوبی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: تغییر اقلیم و ادامه روند خشکسالی‌ و کم بارشی باعث شده شمار زیادی از پرندگان مهاجر، خراسان جنوبی و تالاب‌های آن را برای زمستان گذرانی انتخاب نکنند.

اسدالله حاتمی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با کاهش بارندگی‌ها، امسال آب تعداد زیادی از سدها و آبگیرهای استان خشک شده و یا کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه کاهش بارندگی‌ها حجم آبگیری تالاب‌های استان را کاهش داده و همین باعث شده احتمال حضور پرندگان در این تالاب‌ها بسیار ضعیف باشد، افزود: نتایج طرح شناسایی و مستندسازی فون پرندگان خراسان جنوبی، نشان می‌دهد ۲۲۸ گونه پرنده شامل؛ آبزی، کنارآبزی و خشکزی از کل ۵۵۹ پرنده موجود در کشور شناسایی شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه براین اساس ۴۰ درصد از پرندگان کشور در خراسان جنوبی زندگی می‌کنند، افزود: تالاب‌های کجی نمکزار نهبندان و نیزار خور به دلیل کمبود بارش‌های پاییزی خشک شده و با توجه به پیش بینی‌های نرمال نبودن بارش‌های پاییزی طی امسال و عدم آبگیری تالاب‌ها حضور پرندگان در این مناطق کاهش خواهد یافت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی تصریح کرد: تالاب‌های استان در مسیر مهاجرت پرندگان مهاجر آبزی قرار داشته و چندین سال است که این پرندگان در تالاب‌ها فرود می‌آیند که امید داریم با کمترین بارش در منطقه و آبگیری، پرندگان مهاجر زمانی از برنامه حرکت خود را در این تالاب‌ها سپری کنند.

تالاب کجی نمکزار نهبندان دارای برآمدگی‌های خشکی همراه با پوشش گیاهی مناسب برای تخمگذاری پرندگان است و هر ساله خصوصاً در فصل مهاجرت، میزبان گونه­‌های مختلفی از پرندگان آبزی و کنار آبزی شامل آبچیلیک پاسبز، آبچیلیک پاسرخ، حواصیل خاکستری، حواصیل سفید، خوتکا و اردک سرسبز بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha