دکتر شهریار زینی در گفتوگو با ایسنا، در خصوص راه اندازی تست خودروهای برقی، توضیح داد: خلا کشور برای آزمون خودروهای برقی، آزمونهای R100 (آزمون ایمنی ویژه خودروهای برقی) و R10 است که در حال حاضر تستهای مربوط به R100 را آغاز کردیم.
وی با بیان اینکه سطح آزمونهای R100 دارای دو سطح "خودرو" و "قطعه" است، اظهار کرد: به منظور ایجاد زیر ساختهای تستهای R100، از سوی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاستجمهوری، نامه رسمی به سازمان ملی استاندارد ارسال و در آن اعلام شده که این معاونت آماده است که با همکاری دانشگاه تهران و شرکت بازرسی استاندارد ایران، زیر ساخت آزمونهای R100 در سطح خودرو را در کشور ایجاد کند.
زینی خاطر نشان کرد: ما منتظر هستیم که سازمان ملی استاندارد ما را همراهی و مجوزهای آن را برای اجرای این آزمون، صادر کند.
مدیر توسعه فناوریهای نوین خودرویی و طرحهای کلان ستاد توسعه فناوریهای حوزه فضایی با بیان اینکه آزمونهای R100 در سطح قطعه نیز شامل ۷ آزمون میشود، گفت: از این تعداد آزمون، برای ۵ آزمون آن با شرکت بازرسی کیفیت استاندارد ایران در حال ایجاد زیر ساختهای آن هستیم و قرار است زیر ساخت در استان البرز مستقر شود.
زینی ادامه داد: اجرای این دو آزمون هزینههای زیادی میطلبد تا راه اندازی شود و ما در صدد هستیم با همکاری شرکت ایتراک و مرکز تحقیقات نوآوری سایپا، با استفاده از زیر ساختهای آنها، این دو آزمون را اجرایی کنیم.
جزئیات راهاندازی تستهای خودروهای برقی ساخت داخل
زینی به بیان جزئیات زیر ساختهای مربوط به تست خودروهای برقی تولید پرداخت و گفت: بنا بر بررسیهایی که در کشور اجرایی کردیم، امکان اجرایی کردن ۵ آزمون از ۷ آزمون در کشور وجود دارد و برای دو آزمون، زیر ساختهای تست و آزمون را نداریم که شامل "شوک مکانیکی" و " آزمون ارتعاش" میشود.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم زیر ساختهای این دو آزمون را در کشور اجرایی کنیم، بر اساس برآوردهای انجام شده حدود ۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. از این تلاش کردیم از زیر ساختهای آزمونی که در صنعت خودرو سازی راهاندازی شده و میتواند به ما خدمات ارائه دهد، استفاده کنیم.
مدیر توسعه فناوریهای نوین خودرویی و طرحهای کلان ستاد توسعه فناوریهای حوزه فضایی، حملونقل پیشرفته معاونت علمی تصریح کرد: زیر ساختهای آزمون ارتعاش در شرکت ایتراک که شرکت ایران خودرو سهامدار آن است، موجود است و میتوان تستهای مربوط به قطعات خودرو را اجرایی کرد.
زینی با تاکید بر اینکه زیر ساختهای تست موجود در این شرکت مختص آزمونهای R100 نیست، یادآور شد: ولی میتوانیم با ایجاد تغییرات و تمهیداتی، آزمون R100 در حوزه ارتعاش را در این آزمایشگاه، ارائه دهیم. از سوی دیگر زیر ساخت دیگری در مرکز تحقیقات سایپا وجود دارد که با تمهیدات و تغییراتی میتوانیم آزمون شوک مکانیکی خودروهای برقی را اجرایی کنیم.
وی تاکید کرد: در صورتی که بتوانیم این آزمونها را شبکه سازی کنیم، میتوان امیدوار بود که آزمونهای مربوط به R100 به طور کامل در کشور قابل اجرا است.
تست R10
زینی با اشاره به زیر ساختهای مربوط به تستهای R10 خودروهای برقی، گفت: در این زمینه معاونت علمی حمایتی کرد تا این زیر ساخت در شرکتی به نام شرکت انفورماتیک ایران واقع در شهرک صنعتی پرند مستقر شود. در این شرکتها، تستهای این حوزه آماده قابل اجرا است.
وی اظهار کرد: ولی نکته قابل توجه در این زمینه آن است که تستهای R10 محدود به تستهای استاتیکی نیست، بلکه تستهای دینامیکی را نیز شامل میشود و ما زیر ساختهای تستهای دینامیکی را آماده کردیم، ولی تست دینامیکی آن آماده نشده است و کمبودهای ما در آزمونهای R10 مربوط به تستهای دینامیکی میشود.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای نوین خودرویی و طرحهای کلان ستاد توسعه فناوریهای حوزه فضایی، حملونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با بیان اینکه اجرای این تست هزینههای زیادی را میطلبد، خاطر نشان کرد: اگر بتوانیم اعتبارات لازم را کسب کنیم، زیر ساختهای این آزمونها را در کشور راهاندازی میکنیم، در غیر این صورت باید از ظرفیت ارسال نمونه به خارج از کشور بهره ببریم.
انتهای پیام
نظرات