روند پیچیدهتر شدن مسائل شهر و شهرنشینی به ویژه مسأله مسکن در سالهای اخیر سبب شد تا سیاستگذاران آمایش زمینهای شهری در سطح کشور از اواسط دهه ۶۰ به ایجاد موجی از طرحهای آمادهسازی زمین و نیز ایجاد شهرهای جدید دست یابند.
از اینرو شهر جدید حورا که در سال ۷۶ مصوب شده و بنا به دلایلی مسکوت مانده بود، در سالجاری بعد از اینکه مسئولان مسکن به این نتیجه رسیدند که همدان زمین کافی برای ساخت مسکن ملی ندارد، بعد از ۲۵ سال دوباره طرح احداث این شهر را به چرخه انداختند.
خبرگزاری ایسنا با برگزاری سلسله نشستهای بررسی «الزامات احداث شهر جدید در همدان» با حضور اساتید و صاحب نظران و مسئولان شهرسازی به دنبال بررسی چگونگی ساخت شهر جدید و تأثیرات آن بر حل مشکل مسکن، کنترل حاشیه نشینی و موضوعات اجتماعی ایجاد شهرهای جدید است.
یک دکترای شهرسازی با بیان اینکه اگر شرایط را در شهرهای درجه دو و سه و حتی درجه چهار استان فراهم کنیم اصلاً نیازی به شهر جدید نخواهیم داشت، گفت: براساس مطالعات طرح جامع میبینیم شهر هنوز شهر جا برای رشد دارد.
شهر جدید نباید در سایه شهر همدان باشد
دکتر محمدرضا عراقچی در نشست «بررسی الزامات احداث شهر جدید در همدان» که در دفتر خبرگزاری ایسنا برگزار شد، اظهار کرد: اگر بلدیم شهری مستقل بسازیم که در سایه شهر همدان نباشد، ایرادی ندارد. فرهنگشناسان منشأ ایجاد شهر را فرهنگی میدانند، اگر قرار باشد شهری پایدار باشد باید شهر مبنای فرهنگی داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه شهرها به دو صورت رشد ارگانیک شهری مثل تهران، اصفهان و یزد یا بر مبنای یک حکم و قانون شکل میگیرند، یادآور شد: شهرهایی که بر مبنای حکم یا قانون شکل میگیرند شهرهای فرمایشی گفته میشوند که سلطانیه زنجان و حتی همدان بر پایه فرمایشی ایجاد شده اما زمینههای رشد را داشته است.
۳ شهری که هیچ وقت روستا نبودند
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: بنا به گفته پدر معماری سنتی ایران، سه نقطه همدان، ری و بلخ از ابتدا شهر بودهاند. این سه شهر هیچوقت روستا نبودند در حالیکه همه شهرها ابتدا روستا بودند و به تدریج رشد کرده و به شهر تبدیل شدند.
وی با بیان اینکه پدر شهرسازی مدرن ایران معتقد بود به جای ساخت شهر جدید باید شهرهای درجه دو را ارتقاء دهیم که این هم برای همدان مصداق دارد، یادآور شد: کرج در حال حاضر کلانشهر بزرگ و مرکز استان البزر است اما هنوز در دیدگاه مردم، شهر کرج خوابگاهی برای تهران است که نشان میدهد شهرهایی که در زیر سایه شهر بزرگ ایجاد میشوند، رشد نمیکنند.
هنوز عدد درستی از جمعیت همدان نداریم
عراقچی با اشاره به اینکه هنوز عدد درستی از جمعیت همدان نداریم، افزود: به علت اینکه سرشماری درگیر مباحث غیرفنی شده هنوز عدد درستی از جمعیت همدان نداریم اما با وجود آمارهای قبلی که ۵۰۰ هزار نفر بوده، شهر ملایر به عنوان شهر دوم استان همدان با ۱۷۳ هزار و ۲۰۰ نفر جمعیت با شهر درجه یک استان فاصله زیادی دارد در حالیکه باید جمعیت شهرهای ملایر، تویسرکان و نهاوند را بالا ببریم.
یک استاد شهرسازی با تأکید بر اینکه نباید بین شهرهای درجه دو و سه با شهر درجه یک گپ جمعیتی وجود داشته باشد، گفت: این حکایت از یک بیماری اقتصادی و برنامه ریزی است یعنی ما تمام ثروت را در همدان جمع کردیم.
این استاد شهرسازی با تأکید بر اینکه نباید بین شهرهای درجه دو و سه با شهر درجه یک گپ جمعیتی وجود داشته باشد، ادامه داد: این حکایت از یک بیماری اقتصادی و برنامه ریزی است یعنی ما تمام ثروت را در همدان جمع کردیم.
وی گفت: آمارهای کشوری هم رشد واقعی جمعیت همدان، منهای مهاجرت را منفی نشان میدهد و آنچه باعث میشود جمعیت همدان را آنقدر بالا ببرد مهاجرتهای ناخواسته است که ناشی از بیماری اقتصادی کشور است.
احداث مسکن بدون آمار شرایط مهاجرت را تسهیل میکند
عراقچی با اشاره به اینکه تا آماری نداشته باشیم نمیتوانیم برنامه ریزی کنیم، بیان کرد: آمار زیربنای توسعه است، اگر آمار نباشد نمیتوانیم درست تصمیم گیری کنیم. اگر در طرح اقدام ملی برای همدان ۵۰ هزار واحد مسکونی درنظر گرفته میشود باید این ۵۰ هزار خانوار اثبات شود چراکه اگر ناآگاهانه کاری انجام شود شرایط مهاجرت را تسهیل میدهیم و باعث مهاجرت شهرهای درجه دو و سه به همدان میشویم.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه مسکن مهر چه کرد؟ افزود: گفته میشود مسکن مهر تویسرکان را تعدادی خوزستانی خریداری کردند که شش تا هشت ماه از سال را در این مساکن زندگی میکنند، آیا مسکن مهر به این علت ساخته شد؟ هدف غائی مسکن مهر این بود که مهاجرت فصلی ایجاد کند؟
وی گفت: مباحث شهرسازی با مباحث فرهنگی و اجتماعی ادغام شده است و نمیتوان این دو را از هم جدا کرد بنابراین اگر اعلام میشود ۵۰ هزار واحد مسکونی برای همدان ساخته شود باید دید چه تعداد مهاجر را وارد شهر میکند؟ مساکن مهر توسط افرادی که در حاشیه شهر زندگی میکردند، خریداری شدند اما آیا خانههای حاشیه شهر خالی ماند؟ مجدداً از روستا به شهر مهاجرت کردند یعنی مسکن مهر عامل مهاجرت شد.
تعادل جمعیتی و قومیتی در همدان بهم خورده است
عراقچی با تأکید بر اینکه نباید کاری کنیم که مهاجرت صورت بگیرد، اظهار کرد: اگر در شهری نیاز به نیروی کار باشد ایرادی ندارد مهاجرت صورت بگیرد اما مهاجرتهای ناخواسته باعث برهم خوردن تعادل جمعیتی، اقتصادی و قومیتی میشود.
وی با بیان اینکه تعادل جمعیتی و قومیتی در همدان بهم خورده است، افزود: یک اصطلاحی تحت عنوان قابلیت زندگی در شهر داریم که بر این اساس باید دید شهر همدان چه قابلیتی و با چه زیرساختهایی دارد که اگر میخواهیم این شهر را توسعه دهیم هم منابع و هم قابلیت های جدیدی تعریف کنیم.
این استاد دانشگاه با اشاره به مشکل آب در همدان، خاطرنشان کرد: آیا اضافه شدن ۱۰۰ هزار نفر به این شهر مشکل را افزایش میدهد یا خیر؟ البته مشکل فقط آب نیست.
همدان هنوز جای رشد دارد
عراقچی با بیان اینکه آیا شهر حد و اندازه بزرگ شدن دارد؟ گفت: اینکه شهری به کلانشهر و مگاسیتی تبدیل شود خوب است یا خیر؟ ما نمیتوانیم به امید اینکه ثروت جذب کنیم آرامش شهر را برهم بزنیم.
این استاد شهرسازی با اشاره به اینکه باید دید طرح جامع شهر برای توسعه شهر چه میگوید؟ افزود: هنوز طرح جامع شهر همدان تصویب قطعی نشده است به طوریکه براساس این طرح میتوان تصمیم گرفت که نیازی به شهر جدید داریم یا اینکه براساس افق جمعیتی شهر هنوز جای توسعه دارد.
وی با تأکید بر اینکه براساس مطالعات طرح جامع، میبینیم شهر هنوز شهر جا برای رشد دارد، خاطرنشان کرد: عوامل زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی مبتلابه شهر ما است به طوریکه اگر آلودگی شهر همدان به عدد ۱۵۰ میرسد شهر حورا را چطور بسازیم که باد غالب همدان برای آن مشکل ایجاد نکند.
عراقچی با اشاره به اینکه اگر بلدیم شهری مستقل بسازیم ایرادی ندارد، گفت: باید شهری که در سایه شهر همدان نباشد و شهریت داشته باشد، بسازیم اما تجربه نشان داده نمیتوانیم، حتی دنیا هم نتوانسته این کار را انجام دهد به طوریکه تمام شهرهای اطراف لندن شهریت ندارند و خوابگاه هستند.
طرح جامع مسکن امروز جوابگو نخواهد بود
وی با بیان اینکه طرح راهبردی مسکن برای چند سال قبل بوده و باید دوباره بازبینی شود، اظهار کرد: طرحی که چندین سال قبل کار شده، امروز به طور قطع جوابگو نخواهد بود. آنقدر سرعت اتفاقات در ایران زیاد است که باید طرح دینامیک داشته باشیم.
این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه زمینها ثروتهای ملی هستند، بیان کرد: اینکه دولت بگوید ۹۰۰ هکتار زمین دارم و هر کاری بخواهم میکنم، قابل قبول نیست. زمین ثروت ملی است و همه در آن سهیم هستند و اینکه یک وزیر بگوید مسکن یک طبقه یا چند طبقه احداث شود، نشان دهنده این است که صحبت ها غیرکارشناسی و مدیریتی است.
عراقچی گفت: تاکنون کدام یک از مدیران شهری ما راجع به مسکن ملی از دانشگاهیان سوال پرسیده است؟ هنوز مسکن مهر ما صدها مشکل دارد. باید اول مسکن مهر را تحلیل کنیم بعد وارد مسکن ملی شویم.
وی با تأکید بر اینکه مسکن حق هر ایرانی است و دولت ها باید برای مردم مسکن تأمین کنند، افزود: اینکه در کجا این مسکن را برای مردم تأمین کنند باید براساس کارشناسی باشد. ضمن اینکه در کنار مسکن باید شغل هم ایجاد شود، این نباشد که انسان ها را فقط به یک نقطه هول بدهیم و دوباره شب به همدان برگردند.
مشکل همدان در مسکن نیست بلکه در برنامهریزیهاست
عراقچی با بیان اینکه مسکن در ایران تبدیل به نوعی سرمایهگذاری شده که باید از حالت سرمایهگذاری خارج و به نیاز تبدیل شود، اظهار کرد: اقتصاد باید در کارخانه و زمین های کشاورزی، خدمات و تجارت فعال شود بنابراین باید شرایط مناسب اقتصادی در تمام شهرها فراهم شود و بعد به سمت ایجاد مسکن روی بیاوریم.
وی با تأکید بر اینکه براساس طرح آمایش سرزمینی آگاهانهتر میتوان تصمیمگیری کرد، افزود: قطب تولید سیبزمینی کشور شهر بهار است اما صنایع فرآوری این محصول در این شهر وجود ندارد و نتوانستیم چند کارخانه مناسب ایجاد کنیم. همدان قطب تولید سیر است اما هنوز نتوانسته یک کارخانه فرآوری در شهر احداث کند بنابراین مشکل در مسکن نیست بلکه در برنامهریزیهاست که نتوانستیم این کارها را انجام دهیم.
مسکن ملی، فرصتی برای اجرای شهرسازی ایرانی- اسلامی
عراقچی با بیان اینکه یک فرصت از دست رفته در مسکن مهر داشتیم، گفت: از ابتدای انقلاب داد معماری ایرانی- اسلامی را زدیم و بهترین فرصت پس از انقلاب برای اجرای این معماری در کشور مسکن مهر بود چراکه در سطح وسیعی اجرا میشد.عراقچی افزود: حوزه ورود تفکر دینی در معماری و شهرسازی از برنامه ریزی کلان آغاز و تا پلان و کوچه ختم میشود که در مسکن مهر این فرصت را به علت اینکه غیرکارشناسی اجرا شد، از دست دادیم و الان هم این فرصت را از دست میدهیم.
این استاد دانشگاه افزود: حوزه ورود تفکر دینی در معماری و شهرسازی از برنامه ریزی کلان آغاز و تا پلان و کوچه ختم میشود که در مسکن مهر این فرصت را به علت اینکه غیرکارشناسی اجرا شد، از دست دادیم و الان هم این فرصت را از دست میدهیم.
وی با اشاره به احداث چهار میلیون مسکن در کشور، بیان کرد: به جای چهار میلیون مسکن، دو میلیون مسکن خوب و با کیفیت در کشور ساخته شود. برای اینکه ایرانیها را به حقوقشان برسانیم باید خانه بسازیم یا زمین ارزان بدهیم اما اینکه کجا بدهیم تصمیم برنامهریزان کشور است.
منشأ شکلگیری شهرها یک هویت و تعلق فرهنگی باید باشد
نایب رئیس شورای شهر همدان نیز در این نشست با بیان اینکه منشأ شکلگیری شهرها باید یک هویت و تعلق فرهنگی باشد، درباره معماری ایرانی-اسلامی در شهر حورا، گفت: در ایجاد شهرها ابتدا هویت شکل گرفته بعد معماری متناسب با اقلیم آن شهر ایجاد شده است و برای ایجاد شهری با معماری ایرانی- اسلامی باید استقلال لازم را در شهر جدید داشته باشیم در حالیکه چنین چیزی شدنی نیست و تا ۵۰ سال آینده هم شهر وابسته به شهر همدان خواهد بود.
به گزارش ایسنا، حجتالاسلام ناصر صفریافلاکی با تأکید بر اینکه معماری جزئی از فرهنگ ما است، افزود: این معماری است که میخواهد بخشی از فرهنگ ما شود و کار بسیار دشواری است که بخواهیم انسان ها را در یک قالب معماری قرار دهیم، معماری ایرانی- اسلامی هم تعاریف مختلفی دارد.
شهر حورا با بحران هویت مواجه خواهد بود
وی با بیان اینکه حس تعلق انسان ها به یک جای ریشه دار و شهر با تبار و تاریخ دار یک حس فطری است، تصریح کرد: شهر موقت و سکونتگاه مقطعی آفت بزرگی دارد و آن عدم شکل گیری هویت خواهد بود که به شدت با بحران هویت مواجه خواهیم بود که اصلاح شدنی هم نیست.
این عضو شورا با اشاره به اینکه در سیر طبیعی شهرها از مجموعه چند روستا کنار هم شکل میگرفتند برای اینکه هویت حفظ شود، اظهار کرد: همدان از ادغام ۲۰ روستا شکل گرفته است و هنوز هم برخی از نامها و نشانها وجود دارد.
وی با بیان اینکه اگر هویت جمعی نباشد هیچ رفتار جمعی و فرهنگ عمومی محقق نخواهد شد، تصریح کرد: در گذشته مردم نسبت به محله خود عرقی داشتند و کسی که قصد داشت وارد یک محله شود، باید خودش را با آن محله وفق میداد در غیر اینصورت باید آن محل را ترک میکرد که منافع آن برای زندگی افراد بیش از مضرات است.
صفریافلاکی با اشاره به اینکه نمیتوان همه مردم را به سمت فرهنگ واحدی رهنمایی کرد، ادامه داد: حیات جمعی، رشد و تربیت جمعی ما مستلزم این است که هویت واحدی وجود داشته باشد که این هویت حول ارزش ها و آداب و رسوم مشترک شکل میگیرد.
مهاجرت باعث از بین رفتن هویتهای اقوام شهر میزبان شده است
وی با بیان اینکه فرمول های مدیریت جامعه بشری را باید از آیات و روایات برداشت کنیم، اظهار کرد: در منابع دینی ما توصیه به مهاجرت شده است اما امروزه در کشور مهاجرت برای حفظ دین نداریم و ۹۰ درصد انگیزههای مهاجرتها اقتصادی است که این باعث شده هویت های اقوام و قبایل در شهر میزبان هم کمتر شود به طوریکه میبینیم به علت افزایش مهاجرت گویش همدانی کمرنگ شده است.
صفریافلاکی تصریح کرد: اگر رشد جمعیتی به گونهای شد که ما مجبور به ایجاد شهر جدید شدیم هم ترجیحاً یک قوم و زبان خاص در این شهر مستقر کنیم و پیشبینی ۱۲۰ هزار نفری نکنیم. اگر واقعاً مجبوریم چند شهر ۱۰ هزار نفری درنظر بگیریم که قانون خاصی داشته باشد و یک هویت زبانی و قومی در یک شهر عامل انسجام و هویت شود.
پیشبینیهای جمعیتی همدان محقق نشده است
وی با بیان اینکه همدان هم مهاجرپذیر بوده و هم مهاجرفرست، ادامه داد: سال ۸۵ تا ۹۵ پیشبینی جمعیت ۷۰۰ هزار نفری برای شهر همدان شده بود و پیشبینی سکونت صورت گرفته بود اما این عدد هنوز هم محقق نشده و اگر آمار منتشر شود شاید ۶۰۰ هزار نفر جمعیت داشته باشد بنابراین وقتی هنوز پیشبینی محقق نشده نباید اجازه میدادیم حتی در محدوده شهر و درونزا یک وجب توسعه دهند.
عضو شورا با بیان اینکه همدان هم مهاجرپذیر بوده و هم مهاجرفرست، گفت: سال ۸۵ تا ۹۵ پیشبینی جمعیت ۷۰۰ هزار نفری برای شهر همدان شده بود و پیشبینی سکونت صورت گرفته بود اما این عدد هنوز هم محقق نشده و اگر آمار منتشر شود شاید ۶۰۰ هزار نفر جمعیت داشته باشد.
این عضو شورا با اشاره به اینکه یک طرح نسبتاً مترقیتری تحت عنوان مجموعه شهری در وزارت کشور تصویب و در تهران دست و پا شکسته اجرا شد، خاطرنشان کرد: سال ۹۸ دبیر عالی شورای شهرسازی بهطور رسمی به استاندار وقت همدان گفت که طرح جامع شهر همدان باید براساس مجموعه شهری بسته شود. چرا این انجام نشد؟ این یک دستورالعمل از مقام وزارتی بوده است.
وی افزود: مجموعه شهری همدان شامل شهر همدان، بهار، لالجین، صالح آباد، مریانج و جورقان است اما هیچ طراحی براساس استقرار مجموعه شهری نداشتیم تا شهرهای اقماری تقویت و از مهاجرتها کاسته شود.
عدم ورود همدان به مجموعه شهری
صفری افلاکی با بیان اینکه بخشی از ورود مهاجران به شهرها اجتناب ناپذیر است، یادآور شد: یکسری قوانین از جمله مجموعه شهری میتوانست از مهاجرت جلوگیری کند که ما اصلاً ورود نکردیم.
نایب رئیس شورا ادامه داد: ساختارهای حاکمیتی در حوزه مسکن ساختارهای فرهنگی و درستی نیست بهطوریکه با وجود اینکه وزارت راه و شهرسازی بودجه کلانی دارد اما از نظر سیاسی یک وزارت دسته سه حساب میشود به طوریکه تقسیمات کشوری در وزارت کشور انجام میشود در حالیکه باید در حوزه راه و شهرسازی انجام شود.
در وزارت راه و شهرسازی پژوهشکده فرهنگی اجتماعی شکل گیرد
وی با بیان اینکه باید در وزارت راه و شهرسازی پژوهشکده فرهنگی اجتماعی شکل گیرد تا تصمیمات حوزه شهرسازی براساس معادلات جامع فرهنگی و اجتماعی انجام شود، گفت: این فقدان در وزارت راه وجود دارد. الحاقات همدان در وزارت کشور انجام میشود. این تناقض باید در مجلس درست شود.
عضو شورا با اشاره به اینکه ماهیت سیاسی کشور باعث میشود تصمیمات عجولانه، اورژانسی و مقطعی است، بیان کرد: تصمیمات چهار ساله گرفته میشود بهطوریکه ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال نمونه این تصمیمات است. ما هیچ وقت تصمیمات تمدنی نمیگیریم.
صفریافلاکی با اشاره به اینکه ماهیت سیاسی کشور باعث میشود تصمیمات عجولانه، اورژانسی و مقطعی است، بیان کرد: تصمیمات چهار ساله گرفته میشود بهطوریکه ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال نمونه این تصمیمات است. ما هیچ وقت تصمیمات تمدنی نمیگیریم.
عضو شورای شهر با بیان اینکه رشد جمعیت در روستاهای همدان بیشتر است، ادامه داد: همدان از نظر آب و هوا، تاریخ و کلاس نسبت به چهار استان غربی کشور جذابیت دارد و اگر پیشبینی درستی صورت نگیرد آنچه که با زحمت وارد حاشیه های همدان میشدند امروز با فرش قرمز وارد شهر خواهند شد.
وی با تأکید بر اینکه امروز با گسست اجتماعی مواجه هستیم، افزود: گسست اجتماعی محصول همین تصمیمات است. گسست چیزی نیست که بتوان چهار یا هشت ساله ترمیم کرد.
حورا شهر میانه برای همدان است
یک کارشناس شهرسازی نیز با بیان اینکه شهر جدید به سال های قبل از انقلاب برمیگردد که البته در آن زمان سبقه اقتصادی داشت، گفت: کوی کارمندی یا بازسازی شهرهای تخریب شده نمونههایی از ایجاد شهر جدید در سال های قبل از انقلاب بود که در آن زمان تفکر تکبُعدی بود به طوریکه بیشتر بُعد اقتصادی را درنظر میگرفتند.
عیسی سراقی اظهار کرد: بعد از انقلاب و از سال ۶۴ رویکرد ایجاد شهر جدید عوض شد و بیشتر بحث سرریزپذیری جمعیت و ساماندهی کلانشهر بود و تاحدودی هم جواب داد.
وی با بیان اینکه در سازمان فضایی هر شهری باید شهر بزرگ، میانه و کوچک وجود داشته باشد، تصریح کرد: اگر در همدان شهر حورا را مطرح میکنیم به این علت است که در همدان شهر میانه وجود ندارد و این شهر به عنوان شهر میانه همدان درنظر گرفته شده است که یکسری نقشها و وظایف را از شهر همدان بپذیرد.
نبود زمین در همدان علت بازگشت به احداث شهر جدید
این کارشناس شهرسازی با اشاره به اینکه یکی از دلایلی که شهر جدید حورا مطرح شده این است که در همدان واقعاً زمینی وجود ندارد، یادآور شد: یکی از دلایلی که دوباره احداث شهر جدید حورا مطرح شده این است که در نواحی جنوبی شهر زمین نداریم و باغات قرار دارد که حفاظت شده و ساخت و ساز در این مناطق امکانپذیر نیست.
سراقی با اشاره به اینکه در شهرهای جدید بار ساختمان و مسکن از دوش مردم برداشته می شود، بیان کرد: شهر حورا ۱۲۰۰ هکتار زمین دولتی وجود دارد که قرار است در سه فاز ایجاد شود تا فشار جمعیتی که روی شهر همدان است، کاسته شود.
سراقی با بیان اینکه در فاز اول ۴۰ هزار نفر در شهر حورا اسکان داده خواهند شد، گفت: در شهر جدید حورا مسیرهای دسترسی خوبی از جمله راه آهن و جاده اصلی همدان وجود دارد و در واقع عملکرد حورا عملکرد شهر میانی است که میتواند در سازمان فضایی مجموعه شهری همدان اثر بگذارد.
وی با بیان اینکه در فاز اول ۴۰ هزار نفر در شهر حورا اسکان داده خواهند شد، افزود: در شهر جدید حورا مسیرهای دسترسی خوبی از جمله راه آهن و جاده اصلی همدان وجود دارد و در واقع عملکرد حورا عملکرد شهر میانی است که میتواند در سازمان فضایی مجموعه شهری همدان اثر بگذارد.
این کارشناس شهرسازی با اشاره به اینکه شهر جدید از دوران باستان بوده است، با طرح این سوال که چه لزومی به ایجاد شهر جدید وجود دارد؟ تصریح کرد: شهرها میتوانند توسعه درون زا داشته باشند و به جای ایجاد شهر جدید، در بخشهای فرسوده شهرها اقدام به ساخت واحدهای مسکونی کنیم.
سراقی با بیان اینکه نیاز مسکن همدان براساس طرح جامع مسکن سنجیده شده است، ادامه داد: طرح جامع مسکن استان از سال ۹۰ تا ۱۴۰۵ نیازسنجی شده است و در این طرح آمده که در هر سال چه تعداد مسکن ساخته شود.
وی با تأکید بر اینکه در معماری ایرانی- اسلامی شاخصههای شهر اسلامی باید وجود داشته باشد، یادآور شد: در شهر ایرانی- اسلامی باید شاخصههای معماری ایرانی در کنار شاخصههای اسلامی وجود داشته باشد به طوریکه وجود مسجد یکی از شاخصههای شهرهای اسلامی است.
چرا ایجاد شهرهای جدید در کشورهای اروپایی جواب داده است؟
کارشناس شهرسازی با بیان اینکه معماری و شهرسازی تطبیقی است و در کنار هم کامل میشوند بهطوریکه مسائل مختلف باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: در حال حاضر نمای بیشتر ساختمانهای همدان نمای رومی و کامپوزیتی است که وزارت راه و شهرسازی ممنوع کرده اما شهرداری به این موضوع توجه نکرده است.
سراقی با اشاره به اینکه برای اجرای یک معماری ایرانی- اسلامی متأسفانه در دانشگاههای ما کاری نمیشود، گفت: از سال ۱۳۴۰ مشکل مسکن داشتیم که طرحهایی هم اجرا شد اما هنوز مشکل به جاست چراکه درست مسأله سازی نشد و مشکل به درستی تشخص داده نشده است.
وی با تأکید بر اینکه شهر جدید از کشورهای اروپایی به ما رسیده، چرا در این کشورها جواب داده است؟ خاطرنشان کرد: همه میدانیم مشکلاتی در شهرهای جدید وجود دارد اما در شهر جدید حورا تقریباً یک همپوشانی انجام شد و مشکلات شهرهای جدید را احصاء کردیم و مشکلات مرتفع شد.
به شهر جدید حورا نیاز داریم
این کارشناس شهرسازی یادآور شد: تجربیات سهند تبریز، بینالود مشهد، بهارستان اصفهان، صدرای شیراز احصاء شده و چارچوب شهر شکل گرفته و طرح جامع آن آماده شده است که بنا به دلایلی مسکوت ماند اما در حال حاضر نیاز به این شهر داریم.
سراقی با بیان اینکه متقاضی مسکن زیادی در همدان وجود دارد که ثبت نام کردهاند و تأیید شدهاند، افزود: دولت باید برای این متقاضیان زمین تأمین کند بنابراین شهر جدید اگر با رویکرد جدیدی باشد که فقط سرریزپذیری و خوابگاهی نباشد، میتواند موفق باشد.
وی درباره طرح جامع همدان اظهار کرد: طرح جامع همدان از سال ۹۵ آغاز و چکش کاری شده و در حال حاضر در مراحل پایانی است ضمن اینکه طرح خالی از اشکال نیست اما طرح جامع در چهارچوبها پیش رفته است.
انتهای پیام
نظرات