• سه‌شنبه / ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۴:۴۷
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1402012915631
  • خبرنگار : 50250

انجام ۲۹۲ طرح تحقیقاتی در حوزه سلامت در چهارمحال و بختیاری طی سال گذشته

انجام ۲۹۲ طرح تحقیقاتی در حوزه سلامت در چهارمحال و بختیاری طی سال گذشته

ایسنا/چهارمحال و بختیاری سرپرست معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۹۲ طرح خاتمه‌یافته در حوزه سلامت در چهارمحال و بختیاری داشتیم، گفت: عموما این طرح‌ها با یک هزینه حداقلی بین دو تا پنج میلیون تومان اجرا می‌شوند.

الهام رئیسی ۲۹ فروردین‌ماه در نشست خبری با موضوع ۱۰ درصد طرح‌های تحقیقاتی خاتمه یافته در حوزه سلامت در چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: امروز دو طرح کاربرد الگوی فرآیند اتخاذ احتیاط در بیماران همودیالیزی در تبعیت از رژیم غذایی و محدودیت مصرف مایعات و اپیدمیولوژی اختلالات روانپزشکی کودکان و نوجوانان در استان ارائه شد.

سرپرست معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد افزود: درصدد هستیم تا نتایج تحقیقات در اختیار عموم مردم و متخصصان حوزه سلامت قرار بگیرد و بتوانیم گره‌ای از مشکلات جامعه را باز کنیم.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۹۲ طرح خاتمه‌یافته در حوزه سلامت در چهارمحال و بختیاری داشتیم، گفت: عموما این طرح‌ها با یک هزینه حداقلی بین دو تا پنج میلیون تومان اجرا می‌شوند، قرار است طرح‌های کاربردی به‌صورت فصلی در نشست‌های خبری ارائه شوند.

حدود ۲۰ درصد کودکان و نوجوانان استان دارای حداقل یک اختلال روانی هستند

در ادامه پروین صفوی- مجری طرح اپیدمیولوژی اختلالات روانپزشکی کودکان و نوجوانان در چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه این مطالعه در سال ۲۰۱۷ بر روی ۱۰۰۰ کودک و نوجوان بین رده سنی ۶ تا ۱۸ سال انجام شد، اظهار کرد: این مطالعه در تعدادی از شهرها و روستاهای شهرستان شهرکرد و به‌صورت خوشه‌ای در چند مرحله انجام شد.

وی افزود: طرح اپیدمیولوژی اختلالات روانپزشکی کودکان و نوجوان همزمان با سراسر کشور و بر روی ۳۰ هزار کودک و نوجوان انجام شد، بسیاری از اختلالات روانپزشکی رشد کودک را تحت تاثیر قرار می‌دهند، بنابراین باید میزان شیوع اختلالات روانی و عوامل مرتبط با آن بررسی و سیاست‌گذاری شود، روانشناسان بالینی در این مطالعه بر درب منازل حضور پیدا می‌کردند و یک مصاحبه ساختار یافته را با والدین و کودکان بالای ۱۱ سال انجام می‌دادند.

صفوی با بیان اینکه طبق نتایج مطالعه در طرح اپیدمیولوژی اختلالات روانپزشکی کودکان و نوجوان در چهارمحال و بختیاری حدود ۲۰ درصد این کودکان و نوجوانان دارای حداقل یک اختلال روانی بودند، یادآور شد: شایع‌ترین اختلال بین کودکان و نوجوانان اضطراب و اختلال رفتاری بود.

این روانپزشک حوزه کودک و نوجوان بیان کرد: شیوع اختلالات روانی در پسران بیش‌تر از دختران است، همچنین در طرح مشخص شد که حدود ۵.۸ درصد کودکان و نوجوانان دارای بی اختیاری اداری، سه درصد دارای اختلال بیش فعالی و نقص توجه هستند و ۳.۵ درصد سیگار مصرف می‌کنند.

بیماران همودیالیزی باید سبک زندگی خاصی داشته باشند

الهه توسلی- مجری طرح کاربرد الگوی فرآیند اتخاذ احتیاط در بیماران همودیالیزی در تبعیت از رژیم غذایی و محدودیت مصرف مایعات با تاکید بر اینکه شاهد افزایش مشکلات سلامت و افزایش بیماری‌های مزمن پیش‌رونده هستیم، اظهار کرد: بیماری‌های مزمن کلیوی پیش‌رونده هستند، بیماران مبتلا به مرگ و میر زودرس، ناتوانی و ... دچار می‌شوند.

وی افزود: برخی بیماران به دلایلی امکان پیوند کلیه را ندارند، بنابراین باید این بیماران با آموزش به رعایت رژیم غذایی و محدودیت مصرف مایعات روی بیاورند تا بتوانند کیفیت زندگی، سلامت فعلی و عمر خود را افزایش بدهند.

توسلی با تاکید بر اینکه باید بیماران همودیالیزی سبک زندگی خاصی داشته باشند، خاطرنشان کرد: آموزش بیماران انجام می‌شود، اما معمولا هدفمند نیست، در الگوی فرآیند اتخاذ احتیاط به بیماران همودیالیزی توضیح داده می‌شود که چگونه یک رفتار جدید را یاد بگیرند و رفتارهای پرخطر خود را کنار بگذارند.

مجری طرح کاربرد الگوی فرآیند اتخاذ احتیاط در بیماران همودیالیزی در تبعیت از رژیم غذایی و محدودیت مصرف مایعات با بیان اینکه ۷۰ بیمار کلیوی در ۶ جلسه آموزشی شرکت کردند، گفت: پس از سه ماه مجددا بررسی در بیماران انجام شد که خوشبختانه تا حدودی موفق‌آمیز بود.

وی تاکید کرد: در این طرح به بیماران همودیالیزی آموزش داده می‌شد اگر رژیم غذایی و محدودیت مصرف مایعات را رعایت نکنند، در آینده با مشکلات بسیاری مواجه خواهند شد.

انتهای پیام
 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha