• شنبه / ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۰:۰۰
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402020904414
  • خبرنگار : 50037

ارسال فرآورده‌های موسیر «حبشی» به اروپا و آمریکا

ارسال فرآورده‌های موسیر «حبشی» به اروپا و آمریکا

ایسنا/همدان کشت موسیر طی چند سال اخیر با توجه به شرایط اقلیمی توسط برخی کشاورزان با برنامه‌های آموزشی و ترویجی جهادکشاورزی در شهرستان اسدآباد به ویژه روستای حبشی رشد چشمگیری داشته است.

روستای گردشگری حبشی در شهرستان اسدآباد تنها روستایی است که به صورت گسترده در راستای فرآوری و کشت موسیر فعالیت دارد.

یکی از کارآفرینان کسب و کار در حوزه روستایی با توجه به پتانسیل و ظرفیت روستای گردشگری حبشی در زمینه موسیر، توانسته اشتغال مناسبی را برای اهالی روستای حبشی و روستاهای پیرامون آن ایجاد کند.

این کارآفرین اسدآبادی در گفت‌وگو یا ایسنا، اظهار کرد: از حدود ۲۰ سال پیش در زمینه کشت و تولید موسیر و نیز در زمینه تولید فرآورده های موسیر از جمله پودر موسیر، گرانول و پرک موسیر فعالیت دارم.

هادی ربیعی با بیان اینکه در حال حاضر در شرکت تعاونی و کارگاه بنده واقع در روستای حبشی در زمینه فرآوری موسیر ۱۰ نفر به صورت دائم و ۴۰ تا ۵۰ نفر به صورت فصلی فعالیت دارند، گفت: فرآورده های موسیر ما هم اکنون به سراسر استان های کشور و نیز به اکثر کشورهای خاورمیانه از جمله عراق، ترکیه و دبی به صورت مستقیم و از طریق واسطه به کشورهای اروپایی و آمریکا ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه ۶۰ تا ۷۰ درصد صادرات موسیر و فرآورده های موسیر کشور توسط بنده انجام می‌شود، افزود: خریداری موسیر مورد نیاز برای صادرات را از روستای حبشی و روستاهای اطراف آن و از استان‌های مختلف از جمله اصفهان، کردستان و خرم آباد انجام می دهیم و پس از فرآوری نسبت به صادرات آن اقدام می‌کنیم.

ربیعی با اشاره به اینکه بنده هم هر ساله کشت موسیر دارم، یادآور شد: در حال حاضر در سال جاری نسبت به پنج هکتار کشت موسیر در یکی از روستاهای اطراف حبشی اقدام کرده ام که البته کشت هر ساله موسیر بنده نسبت به سال ماقبل متفاوت است.

وی بیان کرد: در روستای حبشی به علت نداشتن زمین کشاورزی و مستعد بودن شرایط اقلیمی اکثر اهالی روستا به جز موسیر محصول دیگری کشت نمی کنند و حتی باغ های خشک شده چند سال پیش خود را تبدیل به مزارع موسیر کرده اند.

ربیعی با بیان اینکه اکثر اهالی روستای حبشی و روستاهای اطراف موسیر کشت و تولید شده خود را برای فرآوری، صادرات و فروش به کارگاه و شرکت تعاونی بنده تحویل می‌دهند، خاطرنشان کرد: از مهرماه تا اواخر آذرماه زمان کشت موسیر و در اردیبهشت ماه زمان برداشت موسیر بوده که با برداشت موسیر از خردادماه تا شهریورماه به صورت فصلی ۴۰ تا ۵۰ نفر در کارگاه و شرکت تعاونی بنده اشتغال دارند.

وی با اشاره به اینکه موسیر فرآوری شده را به صورت بسته بندی یک کیلویی به شرکت های متقاضی به فروش می رسانیم، افزود: خوشبختانه در رابطه با بسته بندی محصول فرآوری سیر و موسیر خود مشکلی نداریم و بسته به سفارش شرکت های مورد نظر نسبت به بسته‌بندی موسیر فرآوری شده به صورت فله‌ای در بسته بندی‌های ۱۰ تا ۱۵ کیلویی نیز اقدام می‌شود و این شرکت ها با بسته بندی های متفاوت به نام شرکت خود نسبت به عرضه و توزیع آن در بازار اقدام می‌کنند.

این کارآفرین با بیان اینکه پیگیر برندسازی واحد فرآوری خود هستم، ادامه داد: در این رابطه اقدامات لازم را انجام داده ایم و منتظر کد بهداشتی هستیم ضمن اینکه برندسازی، فرآوری و بسته‌بندی محصول موسیر روستا با تبلیغات لازم در راستای معرفی «موسیر حبشی» از نقش مؤثری برخوردار است و به دنبال آن اشتغال پایدار مناسبی را برای جوانان این روستا و منطقه ایجاد خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه توسعه کارگاه فرآوری موسیر روستای حبشی یکی از برنامه هایم است و در این رابطه قصد توسعه کارگاه را در بیرون از روستای حبشی دارم، مطرح کرد: در صورت تحقق طرح توسعه کارگاه فوق برای ۵۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال جدید ایجاد خواهد شد.

وی ‌با بیان اینکه از دو سال پیش پیگیر طرح توسعه کارگاه فرآوری موسیر حبشی در خارج از این روستای گردشگری هستم، گفت: در این رابطه قرار بر این بود که منابع طبیعی شهرستان زمین مورد نیاز برای این کار را تحویل دهد که طی این مدت متأسفانه برخی از ادارات سطح شهرستان سنگ اندازی می‌کنند و تاکنون این برنامه بنده محقق نشده است.

این کارآفرین اضافه کرد: طرح توسعه کارگاه فرآوری موسیر روستای حبشی در خارج از روستا به سرمایه‌ای افزون بر ۱۲ میلیارد تومان به منظور ساخت کارگاه و خرید دستگاه و تجهیز کارگاه نیاز خواهد داشت.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان اسدآباد هم از کشت ۷۰ تا ۸۰ هکتار موسیر در روستای حبشی خبر داد و گفت: از هر هکتار کشت موسیر به صورت میانگین هفت تا ۱۰ تن موسیر برداشت می‌شود.

محمدکرم مرادی با بیان اینکه بیشترین سطح زیرکشت موسیر اسدآباد به صورت عمده به روستای گردشگری حبشی اختصاص دارد و موسیر این روستا به علت کیفیت بالا معروف است، افزود: چندی پیش در همایش بسیجیان که با حضور مسئولان شهرستان برگزار شد، پیشنهاد دادیم روستای حبشی در بحث موسیر پایلوت استان شود که در صورت حمایت های لازم نسبت به پیگیری این امر اقدام خواهیم کرد.

وی با اشاره به خشکسالی و اُفت آب های زیرزمینی و مقرون به صرفه بودن این نوع کشت تصریح کرد: با توجه به نیاز موسیر به آب کم و به منظور کاهش خسارت به مراتع، کاشت این گیاه می‌تواند سودآوری مطلوبی برای کشاورزان داشته باشد و در این بین برای جلوگیری از خام فروشی و فروش فله ای موسیر فرآوری شده در روستاهایی چون حبشی نیاز به صنایع تبدیلی و فرآوری صنعتی ضروری است.

محمود فیروزبخت، بخشدار پیرسلمان هم با اشاره به اینکه در روستای هدف گردشگری حبشی یک واحد کارگاه به نام «الماس» در حال فرآوری، بسته بندی و صادرات محصول موسیر به خارج از کشور و استان‌های داخلی است، گفت: روستای حبشی با توجه به شرایط مساعد و خاک حاصلخیز می تواند به عنوان قطب کشت و فرآوری موسیر مطرح شود ضمن اینکه در حال حاضر محصول موسیر این روستا پس از فرآوری توسط کشاورزان بومی منطقه به کشور عراق و استان ها و شهرستان های همجوار صادر می شود و توسعه این امر از نقش مؤثری در ارزآوری کشور برخوردار خواهد بود.

به گزارش ایسنا، امیدواریم با نگاه ویژه به این ظرفیت بارز روستای حبشی بتوان در کنار روشن نگهداشتن چراغ صنعت سبز گردشگری روستا، این روستا را در زمینه پایلوت کشت و تولید موسیر بیشتر معرفی کرد. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha